Förgasarfundering.. vit rök?

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Jag har en Honda CB 650 -80, å på varje förgasare sitter det en slang, som jag antar är någon slags dränering, på den lägsta punkten. Förra ägaren har gjort något som jag inte förstår mig på med en av dessa slangar: Han har böjt upp den och strypt den med ett buntband. :kocko
På samma sida ryker det vitt ur avgasröret (men den spottar ingen olja, å avgaserna "klibbar" inte).. vet inte om det kan ha något samband?
Nått e ju inte riktigt som det ska i alla fall.. förslag på vad som ska göras?

Edit: Den ryker inte innan den blivit rätt varm.
 
Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Henka81 skrev:
Jag har en Honda CB 650 -80, å på varje förgasare sitter det en slang, som jag antar är någon slags dränering, på den lägsta punkten. Förra ägaren har gjort något som jag inte förstår mig på med en av dessa slangar: Han har böjt upp den och strypt den med ett buntband. :kocko
På samma sida ryker det vitt ur avgasröret (men den spottar ingen olja, å avgaserna "klibbar" inte).. vet inte om det kan ha något samband?
Nått e ju inte riktigt som det ska i alla fall.. förslag på vad som ska göras?

Edit: Den ryker inte innan den blivit rätt varm.
hoppas att din hoj är luftkyld.. annars har du nog blåst en toppackning.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har du kollat om den drar vatten?
Hur ser oljan ut ?
Bubblar det i kylvätskebehållaren när motorn är igång ?
Har den stått länge ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Långa farbron skrev:
Har du kollat om den drar vatten?
Hur ser oljan ut ?
Bubblar det i kylvätskebehållaren när motorn är igång ?
Har den stått länge ?

Nu har jag visserligen bara meckan 750 och 900 av den årsmodellen, men dom är INTE vattenkylda! 750n är bara luftkyld, 900an är luft/oljekyld! Så jag skulle tippa på att 650n är luftkyld den också?
Det är väl antagligen dräneringsslangen han har täppt till, pga att den fuggen har hakat upp sig. Det verkar vara ett vanligt fenomen på dom där :(
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Henka81 skrev:
Jag har en Honda CB 650 -80, å på varje förgasare sitter det en slang, som jag antar är någon slags dränering, på den lägsta punkten. Förra ägaren har gjort något som jag inte förstår mig på med en av dessa slangar: Han har böjt upp den och strypt den med ett buntband. :kocko
På samma sida ryker det vitt ur avgasröret (men den spottar ingen olja, å avgaserna "klibbar" inte).. vet inte om det kan ha något samband?
Nått e ju inte riktigt som det ska i alla fall.. förslag på vad som ska göras?

Edit: Den ryker inte innan den blivit rätt varm.

Hur mycket olja drar den?
Min far har också en Honda CB650 -80 som blåser vita/blå avgaser ur
vänsta blåset, men den rullar bara man håller den med olja :)

Men jag funderar på slangen, om du tar bort hans buntband flödar bensinen då?
Det kan vara att den förgasaren flödar och att han bara gjort en kvick fix....
om förgasaren flödar bör du dock fixa det så fort som möjligt
för överflöds bensinen kan leta sig ner i oljan och späda den så pass att
den tappar sin smörjande förmåga :huvet

Så om du tar upp oljestickan och luktar på den, luktar den bensin?
Hur ser oljan ut?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hoztic skrev:
Nu har jag visserligen bara meckan 750 och 900 av den årsmodellen, men dom är INTE vattenkylda! 750n är bara luftkyld, 900an är luft/oljekyld! Så jag skulle tippa på att 650n är luftkyld den också?
Det är väl antagligen dräneringsslangen han har täppt till, pga att den fuggen har hakat upp sig. Det verkar vara ett vanligt fenomen på dom där :(

Aja ,där ser man,man lär så läge man lever.
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Hojen e luftkyld så nå vatten-spökeri borde det ju inte vara.

Om förgasarn hängt sig.. vad göra? Plocka isär å polera upp eller köpa "nya" delar till den? Gör det att den går fett på den cylindern?
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
johan.simonsson skrev:
Hur mycket olja drar den?
Min far har också en Honda CB650 -80 som blåser vita/blå avgaser ur
vänsta blåset, men den rullar bara man håller den med olja :)

Men jag funderar på slangen, om du tar bort hans buntband flödar bensinen då?
Det kan vara att den förgasaren flödar och att han bara gjort en kvick fix....
om förgasaren flödar bör du dock fixa det så fort som möjligt
för överflöds bensinen kan leta sig ner i oljan och späda den så pass att
den tappar sin smörjande förmåga :huvet

Så om du tar upp oljestickan och luktar på den, luktar den bensin?
Hur ser oljan ut?

Samma sida som ryker då :rolleyes: Har inte testat att plocka bort buntbandet än, men jag återkommer om resultat.. Ska ut å sniffa på oljan imorgon..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Henka81 skrev:
... Om förgasarn hängt sig.. vad göra? Plocka isär å polera upp eller köpa "nya" delar till den? Gör det att den går fett på den cylindern?
Med största säkerhet går den fett då men det är inte det som orsakar vit rök.
Fet blandning ger alltid mer eller mindre svart rök. Dessutom luktar det faan om avgaserna. Dvs det blir en mycket säregen lukt, har man en gång känt den lukten så känner man alltid igen den.

Hängd nål åtgärdas genom att riva och återställa allt så som det var när det var nytt. Just nålen ska slipas eller bytas, i övrigt passar man ju på att göra en allmän genomgång av fuggarna när dom ändå är i bitar.


Är du säker på att det verkligen är nåt fel på puffran? Nu tänker jag på den vita röken. Vit rök beror oftast på vatten och det finns som sagt inte i din puffra. Dock kan vit rök under uppvärmingsfasen förekomma till följd av kondenserad vattenånga i avgaserna. Tänk bara på hur det ser ut bakom bilarna på vintern.


Du har väl inte blandat ihop vit rök med ljusblå rök?
Ljusblå (eller blågråaktig) brukar vara olja. Om det kommer från en cyl där man kan misstänka att fuggen har flödat ibland så ligger det ju nära till hands att fundera på kolvringar eller möjligen ventilstyrningar på just den cyl. Man skulle ju kunna tänka sig att den fuggen har flödat emellanåt och orsakat "tvättning" av fodret med ökat slitage på ringarna på den cyl som följd.

Oljerök under konstant pådrag (dvs under acceleration) brukar oftast betyda kolvringar. Ibland även borrning och nya kolvar. Rejält kraftigt slitna ringar kan möjligen i vissa fall ge en mer blåsvart rök och det bör då bero på att det finns så mycket kolväten (bensin och olja) i förbränningen att syret helt enkelt inte räcker till. Dvs den går då fett på bensin och olja och avgasfärgen får sin givna blandning av blått och svart.

Oljerök kort stund direkt efter att man vridit på (ex vis en kort puff efter varje växling eller efter en motorbromsning) brukar betyda slitna ventilstyrningar och/eller slutkörda ventiltätningar. Oljan sugs då ner utefter styrningen medan motorn går med högt vakuum och dras sen in i förbränningsutrymmet när man kliver på igen eftersom det då ökade flödet drar med sig oljan.
I något enstaka fall kan torkade (dvs stela) ventiltätningar ge samma symtom. Detta gäller då puffror som stått mer eller mindre stilla under en längre tid, oftast flera år. Ibland händer det att detta fel "självreparerar sig", antagligen därför att ventiltätningarna mjuknar efter ett tags drift men detta gäller alltså endast puffror där problemet ligger i att bitarna stått still en längre tid, inte puffror där felet ligger i regelrätt slitage. Mot sånt hjälper inget annat än vanlig hederlig svett och oftast även en viss reducering av plånbokens omfång :).
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Henka81 skrev:
Samma sida som ryker då :rolleyes: Har inte testat att plocka bort buntbandet än, men jag återkommer om resultat.. Ska ut å sniffa på oljan imorgon..

Innan du river ner och börjar skruva....

Min fars hoj har körts rätt många mil i detta skick,
men oljan måste alltid kollas innan den startas!
När det gäller hojjar av dessa årgångar måste man dock ta reda på
om felet är alvarligt eller inte...

Håll den under hård observation lukta och lyssna på allt,
att reagera en gång för mycket kan vara skillnad på att köra
och att stå stilla och svära....

Notis, man får titta till tändstiften lite då och då också :)
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Då har jag lite att fnula på när det blir dax att meka senare idag då. Tack alla som bemödat sig att svara! :)
 

Henka81

Snigelräsern (våga vägra grus)
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZR 7 -99
Blev så till mig när jag väl fick körkortet å kom igång att åka, så jag glömde helt av att skriva här.

Efter att jag plockade bort buntbandet som satt å täppte till dräneringen från förgasaren så har den börjat gå med mycket mindre rökutveckling.. kan bara se att den puffar lite, vid gaspådrag, precis intill avgasröret. Så det måste ha haft något med det att göra. Märker inte av att den dräller bensin från dräneringen heller. Bara konstigt? Nån som har nå funderingar kring detta?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hoztic skrev:
Nu har jag visserligen bara meckan 750 och 900 av den årsmodellen, men dom är INTE vattenkylda! 750n är bara luftkyld, 900an är luft/oljekyld! Så jag skulle tippa på att 650n är luftkyld den också?
:(
De är visserligen inte släkt på det sättet, men du har rätt ändå.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top