Förgasarhoj VF750C -82 fastnar på hög tomgång

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Min hoj fastnar på hög tomgång när den har blivit ordentligt varm. Jag kan bromsa ner den och då stannar varvet där, tex när jag kom hem efter en tur och rullade in på tomten så var tomgången på tok för hög men jag bromsade utan koppling och tvingade ner varvtalet. Sedan lät jag den stå och gå för jag ville kolla om den sög i sig tjuvluft vid insugsgummina med lite startgas. Ingen skillnad på varvet, det var lågt och jämnt tills jag stängde av.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kan vara en trottel eller två som kärvar.
Ta ur dom, okulärbesikta och gör rent från eventuell oxid. Ingen olja, torra och rena.
Du kan också ta bort luftburken eller luftburkarna för att se om trottlarna gått tillbaka helt, dvs om du stänger av när tomgången är hög.
Elle stå och varva lite utan luftburkar för att se om du kan framkalla felet.

Jag har en förgasarrad där en trottel endast öppnade till 1/4-del när det regnade. Oavsett original luftburk eller senare fyra separata. Lite lättare att peta loss den med separat filter och en skruv.

Inget problem med gasvajern? Den sitter som den ska i bägge ändar? Har du returgasvajer också? Lite spel emellan?

Returfjädern eller -fjädrarna sitter som de ska?

Edit: Det kan fortfarande vara tjuvluft.

Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Jag hade isär hela förgasarbryggan i höstas och rengjorde alltihop. Returfjädern jobbade som den skulle. Visst borde varvtalet gå upp igen utan att jag rörde gasen om det var en vajer som kärvade?
Tomgången ändrades lite när jag sprayade startgas imorse men då var det inga problem med varvtalet. När jag gjorde det nu hände inget men varvtalet krånglade. Jag fattar inget!
I mitt huvud borde den inte stanna på låg tomgång efter att jag bromsat ner varvet om det var tjuvluft eller mekaniska problem men jag fattar inte sånt här.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
En grej till. Om jag kommer till en nerförsbacke så märker jag inte av nån motorbroms om jag slår av på gasen, hojen bara tuffar på i det tempo jag hade in i backen. Bromsar jag sjunker varvet tills jag släpper bromsen och stannar där.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Kan vara för högt ställd tomgång och sedan justerad bland skruv till rätt tomgång. Petade du verkligen rent i lågfarten eller blåste du bara?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Jag kollade detta klipp för att se hur det ser ut. Trångt.
Dubbla gasvajrar till spjällen. Med returvajern så tvångsstänger du spjällen. Om du bara har en så stängs spjällen endast mha reurfjädern.

Att du inte har någon motorbroms beror ju på den höga tomgången. När du får ner tomgången så har du motorbroms igen.

Om du har tjuvluft intermittent, då och då, så är startgastestet inte tillförlitligt. Dessutom är det väldigt trångt på en v4a.

Membranen till trottlarna kan ha spruckit under vintern. I alla fall ett av dom. Har hojen stått ute eller i varmgarage i Michel Jacksons gamla syrgastält? Det kan hända saker i förgasarna under vintern.
Fjädrarna sitter nog rätt men som jag föreslog så kanske du ska kolla om trottlarna går tillbaka. Det finns ingen vajer som tvingar dom, endast de klena fjädrarna under de kromade locken.
Av med tank och luftburkslocket mm.

Började problemet i år eller redan förra säsongen?
Gjorde du rent förgasarna när säsongen var slut?

Att kolla insugningsgummina är ju ett alternativ. Bort med förgasarna.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Det är verkligen trångt! Jag fick sänka motorn fram för att kunna montera dit förgasarbryggan. Det är enligt verkstadsmanualen. Jag ska testa att tighta till returvajern och se om det hjälper.
Problemet fanns redan förra året, det var därför jag plockade ur förgasarna och pillade rent allt. Det var i slutet på säsongen. Inte blåste, pillade. Insugsgummina behandlade jag enligt MagnAndy på V4musclebike.com så de är mjuka och fina. De såg inte spruckna ut.
Jag bytte en trottel för det membranet var trasigt, de andra hela iallafall.
Hojen har stått i en ouppvärmd lada.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Satt trottel och membran ihop?
Den trotteln är huvudmisstänkt då de andra är inslitna redan. Å andra sidan fanns problemet innan. Undertrycksförgasare CV, vacuumförgasare jobbar ju med undertryck som höjer trotteln. Mer undertryck ju mer spjället öppnar. Med sprickor i ett membran så lyfts inte trotteln som den ska. Det är fjädern ovanpå membranet som trycker ner trotteln tillsammans med tyngdlagen.
Med lite oxid av temperaturvariationerna i ladan så kan trotteln kärva. Min ena kärvade i regn så den inte höjdes. Din går inte ner.

Efter en vinter i lada kan det ändå vara värt att kolla hur det ser ut i luftburken. Å när du är där så titta eller känn på trottlarna om de går ner.
Har du inte smort vajrarna på länge så kan det vara bra. Med dubbla vajrar så tvingar du spjällen att stänga men lite tunn olja skadar inte. Det ska vara lite spel, frigång. Tomgång även med fulla styrutslag.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Jag har klantat mig lite. Man ska avsluta jobb man börjat på.
Jag hade inte dragit fast locket på plenum på ena sidan så det glipade fint rakt in till trattarna. Den går bättre nu men inte bra. Tyvärr är det nog en synkning som behövs nu och då kommer nästa bekymmer - en pilotskruv som är sönderdragen och sitter fast :-(

Last edited:

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Nu sitter den inte fast längre för jag spräckte "röret" med gängorna i, där pilotskruven sitter, med en svinpitt. Blev liksom paus på den här leken på så sätt.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är sånt som händer. 🙂
Edit:att glömma skruva åt.

Trist med skruven. Vilken är det, nr 5?

IMG_1549.jpeg

Tunn olja och värme kan hjälpa.
Finns det inget spår kvar alls?
Jag brukar välja skruvmejsel med omsorg, slipa till om det behövs. Nästa gång…

Skruven sitter in från sidan? Höger/vänster? Luta hojen och spruta en droppe rostlösande.
Vänta. Knacka lite lätt. Kanske inte hjälper med det skadar inte. Lätt, eller lagom.

Varmluftspistol på förgasare är en dålig idé. Särskilt inomhus med tanken på.
Åsa-Nisse, och även jag, hade nog ändå pressat en lödkolv eller lödpenna mot skruven. Det ger lite värme och oljan kanske tränger in bättre.
Vänta och repetera. Tid och tålamod hjälper ibland.
Finns det något spår kvar? Kan du lägga upp en bild?
Om den sitter djupt så finns ingen vinkel att försöka knacka upp den.

Är det nr 5 på bilden så ser det ut att vara en gummiplupp, skruv, fjäder, bricka och o-ring.
Går det att skruva in den, få den att lossna, bara 1/8 varv sedan skruva utåt med resterna av spåret?
Normalt så är dessa skruvar utskruvade ca 1,5 varv från botten.

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Ja, nog är den trasig allt. Jag gav upp och våldade. Går det så går det och ibland går det dåligt. Får försöka hitta en fugge på ebay

Bifogat

• 1000010854.jpg
    1000010854.jpg
    3.3 MB · Visningar: 9

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Är det sant! Najs :) Spinning Wheel är en favoritaffär. Har handlat lite smågodis av honom till min trajja.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...