Förgasarinställning (dellorto förgasare)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej jag skulle gärna vilja ha tips hur man ställer in en förgasare på bästa sätt, vad man ska skruva på om den beter sig konstigt på vissa varvtal m.m

Just nu så låter min rs bra över 5000rpm men innan de så låter den förjävligt, har hört lågfart bara gäller upp till 2000rpm. tips tack

Kan man ställa avgasporten så den öpnar vid olika varvtal, för när man justerar wiren så ändras väll bara hur långt den går ned, när den går ned?

Skriv så mycket ni kan!

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
RS "Alex" skrev:
Hej jag skulle gärna vilja ha tips hur man ställer in en förgasare på bästa sätt, vad man ska skruva på om den beter sig konstigt på vissa varvtal m.m

Just nu så låter min rs bra över 5000rpm men innan de så låter den förjävligt, har hört lågfart bara gäller upp till 2000rpm. tips tack

Kan man ställa avgasporten så den öpnar vid olika varvtal, för när man justerar wiren så ändras väll bara hur långt den går ned, när den går ned?

Skriv så mycket ni kan!

Hur menar du beter sig konstigt? Den låter konstigt/annorlunda under 5000 - 6000 för att den variabla avgasporten är stängd, den öppnas runt 6000+.. porten styrs ju av en magnetmotor.. den ska gå att ställa med en skruv, ska inte snacka så mycke om de för det var ett tag sen jag läste om magnetmotorn..

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Den låter konstigt när avgasporten är stängd. Inget att göra åt.

Men hur ofta kör man på dom varvtalen? :tungan

Så jag förstår inte problemet?

Avgasporten öppnar och stänger vid vissa exakta varvtal. Du kan ej ändra det. Det med vajern är bara att den ska öppna rätt, alltså så den är helt öppen och helt stängd osv..

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Aprilia RS har en CDI-strypning som gör att den går dåligt mellan 5-6000 rpm, har något med ljud- eller avgaskrav att göra. Om det är just mellan dessa varvtal så har din hoj troligtvis kvar denna strypning.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
NatoN skrev:
Aprilia RS har en CDI-strypning som gör att den går dåligt mellan 5-6000 rpm, har något med ljud- eller avgaskrav att göra. Om det är just mellan dessa varvtal så har din hoj troligtvis kvar denna strypning.

Nej den är bort plockad för länge sen!

Men den har inget problem med avgasporten utan det var två olika frågor om det gick att justera avgasporten så den öpnade stängde vid olika varvtal men det verkar ju visst inte gå men då var det en fråga kvar och det är förgasarinställningar för den går just dåligt vid dom varvtalen.

Idag testade jag att flytta nålen och det blev lite bättre, flyttade ned den!

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
RS "Alex" skrev:
Idag testade jag att flytta nålen och det blev lite bättre, flyttade ned den!

Okej, men kör en fullgasrepa för att kolla att du har tillräckligt stort huvudmunstycke. Eftersom du flyttade ner nålen så får den mindre bensin = magrare blandning. Detta kan ev.behöva kompenseras med större huvudmunstycke.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Akta för att den ska gå för snålt.. kan lätt skära då. sen får du sämre axx men bättre topp.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras