Förgasarinställning

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Hej!

Jag har fått tag i en Suzuki GSX 1100E -82 som har stått stilla i ett garage de senaste 6 åren helt utan underhåll.

Då jag har tänkt plocka isär vitala delar på hojen för välbehövd översyn har jag en fråga gällande förgasarna.

Hur besvärligt/svårt är det att synca de fyra förgasarna?

Tack på förhand!

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
Suzuki GS 850 -81
många personer på forumet har tidigare föreslagit /förgasarrengöring/ någon typ av tillsatts i bensinen.

Vet inte hur bra det funkar men kanske skönt att slippa skruva isär allt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Både och skulle ju säkert inte skada, dvs både rengöring och synkning. Synkning är inte svårt, du behöver bara 2, helst 4 vakuumklockor. Det går att bygga nått sinrikt system av slangar med vattenpelare i också, sök lite om det här så finns det beskrivet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Annan synkning än en 1 mm tråd som passbit under trottel eller spjäll är bara suboptimering enligt min mening och nåt man pysslar med om man kör sin hoj mest på tomgång vid korvmojen.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Med avtagna förgasare ställer man upp tomgångsskruven så att referenstrotteln/spjället öppnar upp så att en 1 mm tråd löper tajt. Sen är det bara att justera de andra förgasarnas synk-skruvar så att de öppnar lika mycket. Det förutsätter dock att man inte har haft våldsamma baksmällar så att spjällen blivit skeva (been there...), då hjälper det inte än hur mycket man försöker justera. Rena trottelförgasare kan man göra på plats som t.ex. Lectron, RS, FCR etc.

Israelsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Suzuki GSX 1100 E
Tack för era svar, vi får se hur jag gör.
Tror att det blir att plocka isär allt ändå och sen köpa ett par vacuumklockor för synkningen :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med avtagna förgasare ställer man upp tomgångsskruven så att referenstrotteln/spjället öppnar upp så att en 1 mm tråd löper tajt. Sen är det bara att justera de andra förgasarnas synk-skruvar så att de öppnar lika mycket. Det förutsätter dock att man inte har haft våldsamma baksmällar så att spjällen blivit skeva (been there...), då hjälper det inte än hur mycket man försöker justera. Rena trottelförgasare kan man göra på plats som t.ex. Lectron, RS, FCR etc.
Smart! :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...