Förgasarinställningar xt600-88

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja som rubriken lyder, hur svårt är det egentligen att få den att lira okey? Läst enhel del trådar på nätet nu och verkar vara ganska svårt enligt många. (den med cv)

Har inte hojen i min ägo än så inte ens börjat pilla med det men förmodligen så har 2-3tidigare ägare försökt få den att funka utan framgång. Så antar en nerplockning, rengöring, viss renovering, grunsintställningar etc är en bra början.

Frågan är om det ett värt att börja med den? Eller kommer man stå o :huvet. Har mekvana, men förgasare ligger lite bortom bra kunskaper.

Står o velar för allt många negativa kommentarer om just denna typ av förgasare...
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har du mekvana och ett hyfsat tålamod fixar du det.

Haynes manual, lugnt och metodiskt så ska det inte ta mycket mer än en helg. Om det är i förgaseriet det ligger dvs. Finns lite andra standardstrul på 350 versionen, vet inte om 600 har samma. Min bara gick och gick som en volvo 240.

Cv förgasare blir ett helvete då du ska bestycka om, eller får för dig att sätta kon filter. Annars är det inte mkt värre än en vanlig gasare. Se till att membranen är hela och det är rent överallt.

Xt, har den 2 gasare, eller en med dubbla pipor i ?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tackar svar:) Jo tålamåd/tid/mekvana finns, så nollad ang förgasare bara. Skruvat ett par knasare på bil men thats it.

Men blir nog att hämta hojen.
Medveten om att det kan vara mer än förgasaren men att den behöver ställas in är ett måste då den är skruvad i och ingen aning hur nogran/kunnig personer innan varit. Kan ju även vara att den är ombestyckad fel så att det är därför. Menmen det får tiden utvisa.
Men den startar och går, dock ganska illa men är ju en början!. (Bättre med chock).

Inte säker på 2/dubbla, men tror 2gasare.
 
Last edited:

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Den har en och en halv förgasare, typ. En "vanlig", flatslide förgasare och en halv CV som börjar arbeta när man vridit lite på gasen. CV delen saknar flottörhus och har endast nål och huvudmunstycke.
Jag har inte upplevt att den skulle vara svårare att justera än andra förgasare av mera gängse märken, men det kan vara lurigt att få tag på munstycken. Kolla ev. med Kedo i Tyskland, de har förmodligen.
 

lmfmats

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Helsingfors
Hoj
1989, XT600 1974, Honda ST70 DAX
Har inte heller upplevt förgaseriet speciellt svårjusterat. Gäller dock att allt är helt, tätt, rent och rättjusterat. Munstycken finns på Kedo och i USA. Har själv beställt ett kit från 6Sigma Racing som innehåller munstycken, borrar, chims etc. man behöver om man börjar mixtra med avgaskrökar, slip-on, luftburk osv.

Mats
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tackar tips, efter en stunds traglande på tyska hitta jag välj språk knappen:dummer, men verkar finnas endel. ska bläddra igenom 6sigma med.

Men positiva kommentarer så gör ett försök:) men kanske återkommer vid problem..:D
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Har två hojar med den typen av förgasare (En TT600 och en SRX600), jag skulle rekomendera dig att fixa en manual om du tänkte göra en såpass grundlig rengöring och inspektion att du skruvar isär det mesta....gjorde det i vintras på min SRX uppsättning samtidigt som jag dynojettade den (kostad 300-400:- så ska se om det blir bra eller anus). manualen hjälpte till att få tillbaka allt rätt, även om man antagligen kan lista ut det efter ett tag....ta bilder på hur den ser ut den den är ihopsatt innan du skruvar isär.

Som sagt finns munstycken på Kedo, 15 euro frakt så passa på att beställ något annat där med samtidigt (drivpaketen är rätt OK pris på). Kör du med original luftburk och avgassystem behöver du inte avika från standardinställningar.

Skulle du inte få rätt på originalförgasaren av en eller anledning så köp en mikuni TM34-B65 dubbelförgasare, eller en dubbel Keihin CR-S 31 eller 33, eller en dubbel Kehin FCR förgasare, alternativt letar du upp en manifold från en Yamaha Grizzly 600:a som möjliggör användning av enkelförgasare och monterar en förgasare typ TM40/RS40/FCR40 (eller originalförgasare från en DR650, ska tydligen passa bra med).
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tackar tips på alt förgasare mook:)

Började skruva isär lite men såg luftfiltret inte satt på ordentligt, så gjorde chansningen att skruva ihop o prova en sväng. Gick dock inte så bra, kan stå på tomgång o småputtra hur länge som hällst men drar man på så går det ~1-2km så småsmäller den o dör. Startar fint 30sec efteråt på ett par kick o återligen går den bra på tomgång o långsam körning men om man drar på samma visa.

Edit går inte riktigt bra på långsam körning heller men tog lite längre sträcka för den o dö 3km+. kanske så simpelt som bensinvacum? (tänkte inte på det då).
Jaja hur som hellst har den gått i grus o lera med glipande luftfilter så en rengöring blir det iaf.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nu har man haft isär gasaren o kontrollerat slitna nålar membran etc o allt såg bra ut. Så blev en rengöring med bensin/tryckluft/tops (kanske finns bättre sätt?).
Cv delen ställde jag så att den öppnar max vid maxgas (gick man efter spec så gick den över halvvarvet vid fullgas:va) Kanske borde ställa efter spec men kändes lite fel..
(Tomgångsblanding/luftblanding) verkar kallas lite olika beroende vem man frågar(den som sitter på undersidan iaf). Den var på 3/4 varv utskruvad så började med att skruva in den sen ut 1,5varv.
Startade o provkörde en sväng, gick bra! inga hackningar, stop, avgasmällar eller liknande, körde väl en 4-5km sen hem o kolla på tändstiften som var vitt. (från början var det vitt med sotavlagringar, konstig kombination).
Provade iaf att skruva ut luftskrufen ett halvt varv till o körde 2-3km o kolla igen. Nu hade den börjat få lite färg så körde en till sväng o drog på lite på grusvägarna o den svarar bra på gas, inga bludder/avgasmällar i registret o så.
Fast tändstiftet är fortfarande lite ljust, typ mellan mager och optimal blanding så frågar är ska man skruva ut luftskruven mera eller bättre höja nån nål. Ev köra ännu längre för att få en bättre uppfattning då tändstiftet är nytt (NGK9). Eller bara jag som fått för mej att nya stift ändrar färg mycket sakta?.

Edit Luftburk/filter/dämpare är orginal.
 
Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Gött att skruvandet fått resultat! Tunnblandning är främst inte att rekomendera om man köra hojen nära maxprestandan, använder man den som vanligt är det inget direkt farligt med det. Snarare kanske du sparar lite bensin :p jag skulle inte brytt mig om att kolla stiftet om den går bra nu.

Jag ska själv pilla med min TT600 förgasare nu i år, tror det gått lite väl magert sedan jag bytt till K&N filter (var nog på gränsen innan dess med) eller så har det kommit skit eller slitage någonstans. bensinfilter mellan kranen och förgasaren är guldvärt, finns engångs på biltema för 25:- för 3 st eller liknande....då kan man iaf utesluta skit i flotörskålen t.ex.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja riktigt gött att det gick så smidigt!, lite över förväntan.
Iof har du rätt i att det inte är direkt farligt, tänkte mer better safe then sorry. Fast kört lite mer nu och den har lite mer färg så den får gå. Kör nog rätt lugnt med, lite pendling o utforskande i gammla grusvägar. Ville inte ha ett monster utan en pålitlig allround(börjar nog bli gammal:rolleyes:), än så länge riktigt nöjd.
Filter har jag redan satt på och lite skit i tanken var det har jag sett.
Lycka till med din gasare med:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top