Förgasarmodifiering RS250R

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Förgasarna i Skatungen är modifierade. De har ett borrat 1,5 mm hål mitt i trotteln på dess framsida 3mm under insugets överkant. Varför har man gjort så?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det borde ju förändra hur förgasaren fungerar från stängd till ca 1/8dels öppen trottel. Exakt hur det påverkar blir jag lite osäker på men gissar att man gjort så för att öka venturieffekten vid låga varvtal för att kunna bestycka på ett visst sätt för halv till fullgas utan att den blir okörbar på litet gaspådrag. Avd snillen spekulerar. :tungan
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Teddy skrev:
2588133 Förgasarna i Skatungen är modifierade. De har ett borrat 1,5 mm hål mitt i trotteln på dess framsida 3mm under insugets överkant. Varför har man gjort så?

Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Linmag skrev:
2588207 Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus
Det stämmer säkert för det är ju just en 96'a jag har som konstruerades original utan airbox men som sedan fått en monterad på sig i efterhand.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Linmag skrev:
2588207 Om jag inte minns fel så är det en modifiering som man kunde göra när man bygger om en RS250 utan airbox till en RS250 med airbox. Fick det tipset av Kihlander vill jag minnas...
/ Magnus
Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Gustav O skrev:
2588233 Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?

Inte den blekaste :) Minns bara att jag fick det tipset när jag monterade airbox på min f.d. RS250. Fast jag borrade aldrig några hål, så om det gett någon effekt på bestyckning, körbarhet m.m. vet jag inte.
/ Magnus
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Gustav O skrev:
2588233 Då frågar man sig ju varför man måste göra så iom ombyggnationen?

för att minska lufttrycket på trotteln (första gissningen)

hoppade över andra gissningen (var för gat relaterat)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top