Förgasarna xj 400

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...angående att få på luftburkens anslutningar efteråt. De flesta har ett stort hål baktill (med borttaget luftfilter) så att man efter en grov första syftning efteråt kan sträcka in handen i burken bakifrån och pilla på det man inte kom åt från utsidan. S.k. "fisting". :brynad Varken värme, glidmedel eller våld behövs. Inte på mina Banditer iaf.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
hehe jag har testat det ett par gånger, men aldrig i motorcykelsammanhang^^
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering: Jag lever ett pendlingsliv och fick fokusera helgen på min Ninja istället. Fortsättning följer när tid finns:eek:
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering.

Har varit ledig några dagar nu men inte fått hojen att gå alls bra. Gav mig fan på att jag skulle utesluta att förgasarna är skitiga, så jag har splittat alla fyra, köpt en ultraljudstvätt och en kompressor. Lyckligtvis har jag ju en obrukbar uppsättning förgasare sedan tidigare som jag övade på innan jag tog isär allt.
Den tog jag isär, rengjorde och satte ihop igen och den blev jävligt ren i tvätten o med tryckluften.
Nu håller jag på med de som ska sitta på hojen sen och har faktiskt hittat endel skit här o var. Det känns bra.
Vet inte vad den gör eller vad den heter, men inuti förgasaren sitter det en ”plupp” med ett litet filter på. I anslutning till flottören. Den var rätt skitig på ett par av förgasarna. Det är nu åtgärdat och ”förgasarhusen” ligger tomma i utraljudstvätten.
Jag hoppas att detta ska göra susen. Fortsättning följer.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering.
Nu är förgasarna ihopsmällda och sitter på hojen.
Den behövde lite gas för att starta men nu går den BETYDLIGT bättre. Håller tomgången och varvar villigt. Jag skulle säga att problemet är löst. Jag ska ut och dubbelkolla strax och stressköra den lite, men det verkar bra nu.
Det jag har gjort är att ta ner förgasarna så mycket det har gått, blåst ur allt jag kunnat med tryckluft och sedan kört husen i UL-tvätten i typ någon timme iaf.
Jag använde mig också av tipset att värma insugsgummina med värmepistol när dom skulle monteras vilket gjorde det till en fröjd jämför med kallt gummi.
Jag har lärt mig en jäkla massa hittills pga det här och det känns roligt.
Lärdom 1: Gör ren ortentlgit från början.
Lärdom 2: Om möjligt föröva innan du gör det på riktigt.
Tack för alla tips.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag bänksynkade förgasarna innan jag satte ihop dom. Behövs det framåt får jag synka med Vakummätare, men det får bli ett senare projekt.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Som en liten uppdatering med hojen.
Det mesta sitter ihop nu efter varit helt nerplockad under våren. Den har gått bra efter jag tvättade förgasarna men när det stått ute över natten istället för i garaget så startar den bara på gas.
Jag misstänkte ventilerna eftersom den har gått 6900mil och förmodligen har varit eftersatt.
Mycket riktigt var det så. Nästan alla spelen var för tajta. Två av inventilerna var under 0.05mm. Så nu är nya shims beställda och jag ska försöka byta det när tid finns någon helg framöver.
Det är första gången jag gör ventilerna så det blir spännande att se om jag har tänkte rätt^^
 

Second

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2009
Ort
Lycksele
Hoj
-82 Yamaha XJ650
Att väcka gamla trådar är kul! :hej

Jag har en XJ400 -82:a på ingång där jag med största sannolikhet behöver pyssla med förgasarna. Nu är det pga. av eftermonterade kon-filter men ändå.

Däremot har jag gjort samma resa du gjort fast på en XJ650 -82:a.
Där var ventilerna utan för spec. och blev en lärdom och ett bra resultat efter att jag fått rätt spec på alla ventilerna.
Efter det förgasarrenovering med nya packningar, bänk-synkning av förgasarna, "colour-tuning" och till sist vacuum-justering. Nu går den XJ650:n hur fint som helst.

Jag är dock väldigt nyfiken på hur det gick för dig efter att du ventiljusterat??
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top