Förgasarproblem eller tändningsproblem?

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Just de där symptomen känns definitivt som elfel. Kondensator/CDI-box/statorlindning beroende på ålder och konstruktion. Som någon skrev, definitivt något som det finns en av och som påverkas av värme. Värme utvidgar - kabelbrott tappar kontakten...

Jupp, det ser ut som att du (och ni andra som också föreslagit det) har rätt. Jag mätte IC-Ignitorboxen nu och det stämmer inte med de värden som anges i Haynesmanualen. Verkar vara dålig kontakt på flera av kopplingarna. Boxen är fylld med gjutmassa, så det är nog byte som gäller. Finns på ebay, hoppas bara de håller ett tag - de är ju gissningsvis rätt gamla de också. Att köpa nytt skulle nog kosta omring 50% av hojens värde, så det är ju en tveksam investering.

Någon som tycker jag borde kolla nåt annat innan jag beställer en ny box på ebay?

Stort tack till er alla för ert imponerande engagemang!

Fortsättning följer.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jupp, det ser ut som att du (och ni andra som också föreslagit det) har rätt. Jag mätte IC-Ignitorboxen nu och det stämmer inte med de värden som anges i Haynesmanualen. Verkar vara dålig kontakt på flera av kopplingarna. Boxen är fylld med gjutmassa, så det är nog byte som gäller. Finns på ebay, hoppas bara de håller ett tag - de är ju gissningsvis rätt gamla de också. Att köpa nytt skulle nog kosta omring 50% av hojens värde, så det är ju en tveksam investering.

Någon som tycker jag borde kolla nåt annat innan jag beställer en ny box på ebay?

Stort tack till er alla för ert imponerande engagemang!

Fortsättning följer.

Jag hade liknande problem med min hoj i somras och precis som du tyckte jag att det kändes lite vanskligt att köpa en begagnad box och hoppas på att den fungerade. Så jag byggde en egen variant enligt den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?271536-Rasad-transistort%E4ndning-bygga-egen

Inga större konstigheter egentligen och jag fick nya delar till halva priset av en 30 år gammal begagnad box. Nu kan jag inte svära på att detta skulle fungera för dig, men det kan vara värt att kika på kanske. Jag har lagt in länkar till allt material i mina inlägg.

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Måste avsluta tråden med att berätta hur det gick. Det var mycket riktigt så att problemen upphörde när jag bytt tändbox (fick en gammal IC-ignitor för dryga femhundringen på ebay). I övrigt var det nog inte helt tokigt med en genomgång av förgasare, ventiler, tändkablar etc, om inte annat lärde jag mig en del. Tack för alla tips på vägen!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
DÅ kan jag , för andra ggn idag tacka TS för at han gett återkoppling om felet. Uppskattas!
BRAVO!
Alla lär sig om man slutligen får veta vilket felet/en var.. :tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad