Förgasarproblem Kawasaki kl250 -80

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Hej!
Försöker få liv i en gammal Kawasaki kl250 från 1980. Efter ny oljering, justerade ventiler och rengjord förgasare så startade den men gick dåligt.

Den startade enbart med hjälp av startgas och om man håller en trasa över insuget för att "strypa" lufttillförseln lite. Men den levde egentligen bara på varvet och dog ganska fort om man inte höll på att dra gashandtaget fram och tillbaka. Så jag rev förgasaren igen och försökte rengöra den mer noggrant.

Förgasaren är en mikuni bs34 och har försökt följa den här guiden för att rengöra den:
http://www.mtsac.edu/~cliff/storage/gs/Mikuni_BS-CV_Carburetor_Rebuild_Tutorial.pdf

Har kommit fram till att det måste vara stopp i kanalen som går från flottörhuset till pilotmunstycket eftersom det inte går att spruta igenom 5-56 där (Se första bilden, och andra bilden för en förklaring till hur det hänger ihop med pilotmunstycket.) Har försökt rengöra med 5-56, borste, ståltråd och tryckluft men utan framgång. Är det någon som har några tips på hur man kan få igång kanalen? Har funderat på att borra ur den men är rädd att det sitter något mer där nere, eller att storleken är viktig. Tycker mig se något mässingsfärgat där men svårt att se i det smala hålet.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-06-05 kl. 22.07.20.jpg
    Skärmavbild 2014-06-05 kl. 22.07.20.jpg
    69.9 KB · Visningar: 53
  • 20040911-carbs_cutaway.gif
    20040911-carbs_cutaway.gif
    13.7 KB · Visningar: 344

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ultraljudstvätt är mer eller mindre oslagbart för såna uppdrag.
Inte avskräckande dyrt och du kan ha den till en massa olika saker.
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Ja det hade nog varit bra med en ultraljudstvätt. Men börjar fundera på att köpa nu förgasare istället.

Tittade mer på förgasaren och kom fram till att kanalen går till choken, alltså borde den inte påverka när den väl blivit varm. Rengjorde så mycket jag kunde och stoppade ihop den igen men den beter sig likadant.

Det är som att den inte fungerar alls på tomgång, det händer inget när jag skruvar på pilotskruven. Börjar bli trött på dessa vakuum förgasare och funderar på om det går att byta ut den. Har tittat lite på ebay förgasare och det finns ju riktigt billiga av "klassisk" typ där vajern styr trotteln.

Vad ska man titta på? Förgasaren som sitter där nu är 34mm så borde andra 34mm förgasare passa rakt av?

Hittade den här för 280 kr:
http://www.ebay.com/itm/Koso-PWK-GY...Parts_Accessories&hash=item4182010cb4&vxp=mtr

edit:
Jag löste det! Det var flottörnivån som var alldeles för låg. Förgasaren behöver fortfarande finjusteras men nu går den normalt iallafall (har en tomgång, till skillnad från innan).

Skickar med en bild på projektet. Den har stått undangömd sen 1989 då den hade en trasig oljering som gjorde att den bolmade ur sig rök. Tanken är att lyckas besiktiga den så småningom men innan dess behöver elsystem, bromsar och däck ses över.

bild-2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top