NinjaTobbe
Ny medlem
Nu har jag rivit och blåst rent allting i förgasarna flera gånger och jag bli inte klokare för det, så jag provar att fråga här.
Anledning till att jag ville se över förgasarna var att hojen, zx6r -98, inte vill falla ner på tomgång direkt efter en uppvarvning. Den dröjer kvar på 4-5k i ca en sekund innan den går ner på tomgång. Dessutom har jag ibland problem med att få igång hojen efter ett kortare stopp. Startmotorn snurrar på bra men den vägrar starta. Springer man igång den startar den så fort kopplingen släpps.
Vad jag kan se verkar allting vara okej i förgasarna och den är bestyckad enligt manual. Bränslenivåerna och flottörhöjderna är justerade enligt haynes manual. Ventilspelet är justerat nyligen om det har någon betydelse.
Problem är att det droppar ur två stycken förgasare, nr 3 & 4. Det ser ut som om bränslet kommer ifrån blandskruven eller vad det nu är. Detta är dock lite svårt att spåra exakt. Problem minskar eller försvinner om jag ger lite choke.
Dessutom matar 4:ans förgasare ut mycket bränsle ur ett litet hål, (bakom tratten, svårt att beskriva, se bild) samt från trotteln. Efter avstängning fortsätter den att mata ut bränsle en stund (kanske därför hojen är svårstartad?). Grenröret som tillhör denna cylinder blir knappt varmt efter en stunds tomgångskörning.
Kanske ska nämna att hojen går bra att köra, men den luktar mycket bensin vid tomgångskörning.
Nu blev det mycket text, hoppas ni har överseende med detta.
Anledning till att jag ville se över förgasarna var att hojen, zx6r -98, inte vill falla ner på tomgång direkt efter en uppvarvning. Den dröjer kvar på 4-5k i ca en sekund innan den går ner på tomgång. Dessutom har jag ibland problem med att få igång hojen efter ett kortare stopp. Startmotorn snurrar på bra men den vägrar starta. Springer man igång den startar den så fort kopplingen släpps.
Vad jag kan se verkar allting vara okej i förgasarna och den är bestyckad enligt manual. Bränslenivåerna och flottörhöjderna är justerade enligt haynes manual. Ventilspelet är justerat nyligen om det har någon betydelse.
Problem är att det droppar ur två stycken förgasare, nr 3 & 4. Det ser ut som om bränslet kommer ifrån blandskruven eller vad det nu är. Detta är dock lite svårt att spåra exakt. Problem minskar eller försvinner om jag ger lite choke.
Dessutom matar 4:ans förgasare ut mycket bränsle ur ett litet hål, (bakom tratten, svårt att beskriva, se bild) samt från trotteln. Efter avstängning fortsätter den att mata ut bränsle en stund (kanske därför hojen är svårstartad?). Grenröret som tillhör denna cylinder blir knappt varmt efter en stunds tomgångskörning.
Kanske ska nämna att hojen går bra att köra, men den luktar mycket bensin vid tomgångskörning.
Nu blev det mycket text, hoppas ni har överseende med detta.