Förgasarstorlek/Munstycken!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Jag har ju som sagt slaskat på malossi 180cc cylle och 24mm förgasare och nu fick jag mitt Jolly moto rör osså idag så nu e det än en gång dags att bestycka om :zpy

Nu e det såhär!
Dom såm åker med samma trim som mig men har en 25mm förgasare använder 92 munstycke och jag har ju 24mm så då e ju frågan ska jag ha ett större pga att jag har mindre fugge eller ska jag ha mindre för att jag har mindre fugge?
Vad låter mest troligt!

Mindre fugge måste ge mer soppa vilket innebär större munstycke eller mindre fugge ger ett mindre flöde vilket innbär mindre munstycke?

Det är sjukt svårt att klura ut men jaja...

Nu ska jag leta reda på ngn som har ett 92munstycke ngn stans jag ha massor nu men dom ligger väl i dammsugaren eller ngt...

Tack
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
nu!

Har jag 88 huvud och det är kanske lite fett för den fyrtaktar ganska bra då i 50-60!
Jag vet att om jag har en 25mm så ska jag ha 92 kanske 90 men det är ganska riskabelt när jag sätter på jolly systemet!
Så frågan e om jag ska ha större eller mindre än en 25mm???
men jag köper 90 92 imorgon, ngn annan som ska ha dellorto munstycken så kan jag löpa det ska till starol racing...
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Re: nu!

Monster skrev:
Har jag 88 huvud och det är kanske lite fett för den fyrtaktar ganska bra då i 50-60!
Jag vet att om jag har en 25mm så ska jag ha 92 kanske 90 men det är ganska riskabelt när jag sätter på jolly systemet!
Så frågan e om jag ska ha större eller mindre än en 25mm???
men jag köper 90 92 imorgon, ngn annan som ska ha dellorto munstycken så kan jag löpa det ska till starol racing...

Mindre förgasare ger högre genomströmningshastighet, vilket torde suga med sig mera bränsle från ett givet munstycke än motsvarande luftmängd som passerar genom en större förgasare, och därmed får lägre hastighet.
för övrigt låter Ø24-25 mm till en 180cc cylinder jäkligt litet, i min gamla tzr250 har jag 2xØ28mm , en rgv 250 har/hade 2xØ34mm och en cross 125:a tror jag använder Ø36-37mm.
Sedan säger du att din hoj fyrtaktar i 50-60, jag antar att när du kör i den hastigheten håller du inte fullgas, snarare nånstans 1/4 - 1/2 trottelöppning, i dom registren har motorn knappt börjat använda huvudmunstycket ännu, trottelnål och lågfartsmunstycke reglerar lägre trottelöppningar.
oavsett vad andra hojar har så måste du ändå prova dig fram till optimal bestyckning för just din motor och din trimkombination, alla motorer är olika...även om det är samma modell.
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Jo tack..

Det låter ju litet men då ska man tänka på att det sitter en 19mm förgasare original och att det är 82 munstycke i den, nästan som en eu moppe ju!
EN mito har nästan upp mot 170 om den e vässad ju!
Men den går ju inte lika högvarvigt och exremt scootern!
Nästan så att 24mm e lite för stort verkar det som, den sista biten på rullen händer det ingenting när man drar och sen när man släpper tillbals den så tar den fart igen!
Känns som den får för mycket av allt då!
SÅ VAD E DET DU SÄGER med allt det där om hastigheter? SKa jag ha större än en 25mm eller mindre? jag ska ju köpa imorgon så det kan vara bra att veta innan!
jo mitt låt fart e lite för stort sen ska jag labba lite med nålen upp och ner..... oftast ner då den får för mycket soppa på näl och lågfarts registret den fyrtaktar vid just lyft throttel och halvgas!
Det är ricktigt meckigt att bestycka men när det blir bra så rockar det fett!

Tacksam för snabbt svar...
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jag har lärt mig många saker av mina 6 års moppetrimmare, och en av dom som jag har märkt tydligast är: Man kan inte på något sätt i h-e jämföra munstycksstorlekar mellan olika storlekar på förgasare. Det skiljer helt enkelt för mycket mellan förgasarna för att man ska kunna jämföra inställningar.
Det du säger att det inte "händer något" den sista biten du gasar, och att den tar fart igen om du släpper lite är ett solklart tecken på att du har fel storlek på huvudmunstycket, nämligen för litet. Hade den istället börjat bluddra när du drog den sista biten så hade det varit symptomet på för stort munstycke.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Flummo skrev:
Jag har lärt mig många saker av mina 6 års moppetrimmare, och en av dom som jag har märkt tydligast är: Man kan inte på något sätt i h-e jämföra munstycksstorlekar mellan olika storlekar på förgasare. Det skiljer helt enkelt för mycket mellan förgasarna för att man ska kunna jämföra inställningar.
Det du säger att det inte "händer något" den sista biten du gasar, och att den tar fart igen om du släpper lite är ett solklart tecken på att du har fel storlek på huvudmunstycket, nämligen för litet. Hade den istället börjat bluddra när du drog den sista biten så hade det varit symptomet på för stort munstycke.
Stämmer perfekt med mina erfarenheter :) Testa dra ut choken när du håller fullt.
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Flummo skrev:
Det du säger att det inte "händer något" den sista biten du gasar, och att den tar fart igen om du släpper lite är ett solklart tecken på att du har fel storlek på huvudmunstycket, nämligen för litet. Hade den istället börjat bluddra när du drog den sista biten så hade det varit symptomet på för stort munstycke.
:fakta

Det är svårt att säga om du skall ha större eller mindre än Ø25mm, man måste ju ta hänsyn till porttider (cylinderns trimningsgrad), storlek på reedventiler mm, dessutom beror det ju på vad du vill ha ut av din trimning, jag har aldrig rivit i nsr:n så jag aktar mig för att tala om att du skall ha det ena eller andra.
Personligen hade jag provat med nånstans runt Ø28-34 om det får plats...men jag har ju några "reservhojar" att åka på om det inte skulle funka.
 
Last edited:

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Nää!

Kittningen e det inget fel på!
Jag har pratat med dom andra som osså kör kittat och dom använder exakt samma bara det att dom har 25mm förgasare!
Det enda problemet e nu bestyckningen!
Jag har 98 i nu men när jag ska bra på full så går den lite dåligt just innan den sticker på fullgasen liksom sen när den blir varm så uppstår inte detta problem längre...
Så jag vet inte för killen som hade systemet inann mig körde med 92 munstycke men det verkar snålt tycker jag när 88 passar bra till originalsystem!
Stiftet e aningen vitt så jag funderar på att gå upp till 100-102 typ....
Ska tilllägga att jag har red sponge filter och han hade original!
Dock så sitter det kvar i luftburken så de gör förmodligen ingen större skillnad!

Ciao
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top