förgasarstrul?

SixPack

Stolt socialist i egoismens tidevarv.
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Sverige
Hoj
Ny springare :-)
Hej.

I samband med vintermeckande hade jag tänkt komma åt hojen (gixxer750-97) två små egenheter. Nämligen att den är svårstartat i två i mitt tycke snudd på motstående scenarion:

1) När den är varm (> 90 grader kylvatten), ofta när man stannar till för att tanka och sen ska iväg igen så vill den inte starta. Låt den stå några minuter till och den går igång utan större problem

2) Nu när det är kallt så är den också extremt svårstartad. Gäller speciellt om den inte har kört på en vecka eller två. Startar men dan efter har den inga större problem trots att den torde vara lika kall nu.

Har plockat ner den delvis och kan konstatera

1) tändstiften ser bra ut (ska iof byta för säkerhetsskull)
2) luftboxen satt lite på sniskan varför det var en glipa vid förgasarna för trean och fyran och därför kan den ha fått för mycket luft. Detta kanske borde kunan förklara att den är svårstartad? Men det förklarar inte varför den inte är svårstartad om den bara får stå en dag.

Någon som har några ideer om vad dessa fel annars kan bero på. Kan iof plocka isär förgasarna och rengöra fast då jag aldrig har gjort sånt tidigare så är jag lite "rädd" för detta (måste man förresten byta alla packningar när man pillar på sånt?). Fast just aspekten att det blir värre om den står ett tag får mig att känna som att det är gasarna som är problemet.

Någon med erfarenhet som både lyckas förstå min osammanhängande text och dessutom har någon smart teori om vad som kan vara problemet?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kollat ventilspelet?

Vissa hojar ska visst blir svårstartade om det är fel, vet inte om det gäller gixxern...
 

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
Jag har exakt samma problem med min gixxer (96a) när det gäller att starta när den är varm. Extremt irriterande när man som du säger stannar till för ett snabbt tankstopp. Jag kan behöva vänta upp till 10 minuter ibland. Påtalade detta för mecken när jag lämnade in den för service, han sa att ventilspelet var ok i alla fall. Sen har jag inte orkat felsöka längre.. Hoppas någon har en aning vad det kan vara.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag skulle börja med att plocka isär fuggarna i monekyler och rengöra allt.. blåsa rent alla små hål du kan. kolla in flotörnålen att den ser osleten och ren ut gör även rent nere i nålsätet med örontopps med tandkräm på och snurra på lite grann då blir det fin o rent o tätt. Kolla noggrant att lågfartsmunstycket är öppet..kan slå igen lättast
Är ingen fara att göra någe fel däri lättare än lego:tummenupp
Inga packningar sk behövas bytas
 
Last edited:

SixPack

Stolt socialist i egoismens tidevarv.
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Sverige
Hoj
Ny springare :-)
Verkar vara sånna dära halvelektroniska fuggar (tps + elektronik kan öppna någon form av port som magrar bränsleblandningen etc)

Något speciellt som man behöver tänka på pga det? Går tex lite slangar från solenoid(?) port till luftbox och via väldigt små hål i gasarna slangar till detta system, ska även dessa blåsas eller är det mindre nödvändigt då det ändå (väl) enbart går luft denna väg?

Fan, lite meckigt med fyra gasare att mecka med, saknar den gamla stånkan...

Kollat ventilspelet?

Vissa hojar ska visst blir svårstartade om det är fel, vet inte om det gäller gixxern...

Kanske dum fråga... men är det när spelet är för stort eller för litet som det skulle börja bli svårstartat ? :va

Mätte ventilspelet och en enda insugsventil var utanför angivet intervall (den låg nånstans mellan 0.05-0.10 istället för rekomenderat 0.10-0.20) så det lär väl inte spela någon roll för detta?

Var förresten ett gäng ventiler som låg strax över 0.10, bör man byta shims på dessa med när jag ändå måste riva insugskam? För det normala är väl att spelet minskar med tiden så även om dom är inom specat intervall just nu så lär ju även dessa ha hamnat under spec intervall vid nästa planerade storservice om 2000 mil eller vad det nu är enlig serviceboken...
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dum fråga. Har ni läst i instruktionsboken vad som står där angående
kall resp. start av varm motor?
 

SixPack

Stolt socialist i egoismens tidevarv.
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Sverige
Hoj
Ny springare :-)
Dum fråga. Har ni läst i instruktionsboken vad som står där angående
kall resp. start av varm motor?



Jodå, visst har jag gjort det. Och det är precis som dom andra hojarna jag har haft; Starta med choke om den är kall. Starta inte med choke om den är varm, utan istället med lätt gas (fast oftast räcker det med grundgasen). Det är inte det som är problemet.

Med risk för att vara tjatig så får jag upprepa dom två problem som jag har
*) Varm motorcykel, temp > 90 grader => startar inte. Låter man den stå några minuter så startar den utan problem.
*) Kall motorcykel, har stått mer än några dagar => startar först efter ett gäng försök, ibland hinner man dra batteriet innan dess. Det konstiga är att har hojen stått relativt kort tid (men ändå hunnit bli kall, säg en halv eller någon dag) så tänder den relativt om man kör med choke.

däremot om vattentemp är 70-80 grader (eller lägre för den delen) så startar den omedelbart, utan att tveka något alls. Oavsett om jag ger gas eller inte. Mao tror jag inte det har något med tändning att göra.

Verkar som de flesta tror på en rensning av fuggarna så jag testar det. Min senaste fundering var om ventilspelet kunde spela roll, har sett det i vissa trådar och enligt nån ovan, fast i mitt fall är det en av 8 insugsventiler som är utanför rekomenderat spel och några av övriga i undre delen av rekomenderat spel, det borde väl inte kunna påverka? (samt följdfråga om man bör byta dom shims som börjar närma sig minimum av rekomenderat för att minska sannoliheten att man måste shimsa om vid nästa ventilkoll om 2400 mil)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Sist schimsade jag så alla ventiler låg i mitten av intervallet.

Den ventilen som ligger under kan mycket väl vara boven. Har du bara 0,05 spel på en kall motor så kan det mycket väl vara 0,00 när motorn är varm.

Ventil utan spel kan du även bränna om du har otur då den inte kyler sig mot sätet som den annars skulle gjort.

Schimsa iaf. den ventilen, resten klarar sig nog.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top