Hej.
I samband med vintermeckande hade jag tänkt komma åt hojen (gixxer750-97) två små egenheter. Nämligen att den är svårstartat i två i mitt tycke snudd på motstående scenarion:
1) När den är varm (> 90 grader kylvatten), ofta när man stannar till för att tanka och sen ska iväg igen så vill den inte starta. Låt den stå några minuter till och den går igång utan större problem
2) Nu när det är kallt så är den också extremt svårstartad. Gäller speciellt om den inte har kört på en vecka eller två. Startar men dan efter har den inga större problem trots att den torde vara lika kall nu.
Har plockat ner den delvis och kan konstatera
1) tändstiften ser bra ut (ska iof byta för säkerhetsskull)
2) luftboxen satt lite på sniskan varför det var en glipa vid förgasarna för trean och fyran och därför kan den ha fått för mycket luft. Detta kanske borde kunan förklara att den är svårstartad? Men det förklarar inte varför den inte är svårstartad om den bara får stå en dag.
Någon som har några ideer om vad dessa fel annars kan bero på. Kan iof plocka isär förgasarna och rengöra fast då jag aldrig har gjort sånt tidigare så är jag lite "rädd" för detta (måste man förresten byta alla packningar när man pillar på sånt?). Fast just aspekten att det blir värre om den står ett tag får mig att känna som att det är gasarna som är problemet.
Någon med erfarenhet som både lyckas förstå min osammanhängande text och dessutom har någon smart teori om vad som kan vara problemet?
I samband med vintermeckande hade jag tänkt komma åt hojen (gixxer750-97) två små egenheter. Nämligen att den är svårstartat i två i mitt tycke snudd på motstående scenarion:
1) När den är varm (> 90 grader kylvatten), ofta när man stannar till för att tanka och sen ska iväg igen så vill den inte starta. Låt den stå några minuter till och den går igång utan större problem
2) Nu när det är kallt så är den också extremt svårstartad. Gäller speciellt om den inte har kört på en vecka eller två. Startar men dan efter har den inga större problem trots att den torde vara lika kall nu.
Har plockat ner den delvis och kan konstatera
1) tändstiften ser bra ut (ska iof byta för säkerhetsskull)
2) luftboxen satt lite på sniskan varför det var en glipa vid förgasarna för trean och fyran och därför kan den ha fått för mycket luft. Detta kanske borde kunan förklara att den är svårstartad? Men det förklarar inte varför den inte är svårstartad om den bara får stå en dag.
Någon som har några ideer om vad dessa fel annars kan bero på. Kan iof plocka isär förgasarna och rengöra fast då jag aldrig har gjort sånt tidigare så är jag lite "rädd" för detta (måste man förresten byta alla packningar när man pillar på sånt?). Fast just aspekten att det blir värre om den står ett tag får mig att känna som att det är gasarna som är problemet.
Någon med erfarenhet som både lyckas förstå min osammanhängande text och dessutom har någon smart teori om vad som kan vara problemet?