Förgasarsynkning

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Motor med fyra förgasare:

Ska man aldrig röra luftskruven från default när man synkar förgasare? Jag tycker det verkar så konstigt om det bara skulle vara att ställa spjällen mot varandra när instrumenten för att göra detta baseras på vacuum-trycket?

Jag har så smått insett från flera håll vilket helvette det kan vara att synka förgasare, men samtidigt vill jag bra gärna veta hur detta görs och jag har gott om tid innan jag har chans till en service-tid ändå.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har en sån här liggande någonstans

SSL11411LC.jpg

Dock utan nipplarna, men dom går ju att få tag på. Bara hojta till om du vill låna så tar jag med den till jobbet.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Finns jättemånga bra guider på nätet! Jag lärde mig enbart genom att läsa och prova, för bara några år sen! Sen glömde jag allt igen.. :/
Men man ställer jämn tomgång med spjällen och läser vacuumet med carbtune verktyget, sen skruvar man ut blandskruvarna tills tomgången precis börjat sänkas, då har man en vettig blandning. Över tre varv ut och ingen skillnad märks så är pilotmunstyckena för små. Typ. Rätta mig om jag har fel.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag har en sån här liggande någonstans

View attachment 430206

Dock utan nipplarna, men dom går ju att få tag på. Bara hojta till om du vill låna så tar jag med den till jobbet.

Det vore riktigt sjysst! Vart knegar du någonstanns?

Finns jättemånga bra guider på nätet! Jag lärde mig enbart genom att läsa och prova, för bara några år sen! Sen glömde jag allt igen.. :/
Men man ställer jämn tomgång med spjällen och läser vacuumet med carbtune verktyget, sen skruvar man ut blandskruvarna tills tomgången precis börjat sänkas, då har man en vettig blandning. Över tre varv ut och ingen skillnad märks så är pilotmunstyckena för små. Typ. Rätta mig om jag har fel.

Jodå jag har kikat runt på mängder med videor som illustrerar hur det ska gå till, och det tycks ju enkelt i teorin... Men så har jag fyra förgasare till motorn som är helt sammankopplad förbränningsmässigt med de andra, vilket innebär att en förgasare borde kunna strula till det för de andra tre. På grund av detta, hur ska man veta att man ställt rätt när motorn fortfarande inte går jämt - på grund av att de andra ännu står i default (eller hypotetiskt värre)?

Häromdagen skruvade jag bort mig på ena förgasaren när jag stod med två bränsletrycksmätare (visst... biltema) jag jämförde mätarna med omkring på 3-4000rpm och dom dansade både upp och ner på skalorna utan minsta påverkan om att jag skruvat två varv på ena spjällskruven. Efter det förlorade jag kontrollen på tomgången som kunde vara antingen 1500rpm eller 3000rpm, inte så konstigt efterssom en förgasare förstörde för resten. Det problemet har jag i princip löst nu och den går hyffsat jämt, men motorn blurrar fortfarande och river iväg som om den hade turbo-lagg vid vissa varvtal.

Ska jag bara ställa spjällen mot varandra så är det OK, men jag förstår inte hur jag ska kunna få luftskruvarna att stämma mellan de fyra... Använder man vacuum-mätarna till det med?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
förstår inte hur jag ska kunna få luftskruvarna att stämma mellan de fyra... Använder man vacuum-mätarna till det med?

Först av allt, uppvärmd motor, sen ska du synka spjällen, det är A och O för allt annat. Sätt strypventil på dina två mätare så att nålarna inte beter sig som lärkvingar.

Luftskruvarna bestämmer bränsleblandingen på tomgång. Rätt inställda (utgå från manualens default) ska den klara av blipp-testet dvs gå ned till normal tomgång utan att "hänga kvar" på 3k. Fetta upp tills den klarar av blipptestet.

Är tomgångsblandingen FÖR fet lägger den gärna av, speciellt efter hård inbromsning med nedväxlingar för t.ex. stopp-skylt. För fett lågfartmunstycket har även den inverkan på¨"stopp-skylts-syndromet".

En del gör felet att bestycka förgasare så att en kall/fesljummen motor är njutbart körbar. Använd choken! T.ex. min är så pass klent ställd överallt att temperaturer under 15 grader gör den till en riktig gris, däremot +17 och över är den behaglig, snål samt luktar inte "gammal jänkare" med slitna förgasare.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
...och nu är adapters beställda, som om någon vecka är min carbtune komplett...

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Först av allt, uppvärmd motor, sen ska du synka spjällen, det är A och O för allt annat. Sätt strypventil på dina två mätare så att nålarna inte beter sig som lärkvingar.

Luftskruvarna bestämmer bränsleblandingen på tomgång. Rätt inställda (utgå från manualens default) ska den klara av blipp-testet dvs gå ned till normal tomgång utan att "hänga kvar" på 3k. Fetta upp tills den klarar av blipptestet.

Är tomgångsblandingen FÖR fet lägger den gärna av, speciellt efter hård inbromsning med nedväxlingar för t.ex. stopp-skylt. För fett lågfartmunstycket har även den inverkan på¨"stopp-skylts-syndromet".

En del gör felet att bestycka förgasare så att en kall/fesljummen motor är njutbart körbar. Använd choken! T.ex. min är så pass klent ställd överallt att temperaturer under 15 grader gör den till en riktig gris, däremot +17 och över är den behaglig, snål samt luktar inte "gammal jänkare" med slitna förgasare.

Tackar för utvecklande svar!!
I nuläget låter den som en glidare på tomgången, inte riktigt 4-cyl ljudet/gången...

PSXCARE inne i City Stormarknad på Ringvägen 90.
Men som sagt, den är inte komplett, fick den billigt utan nipplarna/"adaptors" och har inte kommit mig för att beställa dessa.

http://www.carbtune.co.uk/carbaccs.html

Är det bara anslutningarna till varje insugsgummi den saknar så har jag det redan i mina gummin (fanns nog även på orginalet) Nu har jag en form av trimm-gummi monterat från xjrtuning (se bild)

xjrtuning.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter som att den bara går på två då.. kolla så inte blandskruvarna är igensatta med nåt skit eller skruvade i bott. Börja med en grundinställning till standard först, typ 1.5 varv ut från botten.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Shit vilken skillnad! Jag lånade psxcare's carbtune och efter att ha försökt sätta mig in i hur allt ska justeras så har jag kommit en bra bit på vägen! Jag tror inte jag är helt färdig men den låter verkligen inte längre som att den går på två :)

Luftskruvarna står ju ännu i default-läge, eller snarare ett framgissat defaultläge som jag tog ur luften när jag tog isär hela förgasarna (3 varv som en av dom var inställd på) har inte hittat något om en typisk defaultinställning i Haynes manualen.

Men vid anslutning av Carbtune-manicken så visade det sig väldigt snabbt att tre av förgasarna hade betydligt högre vacuumtryck än den fjärde, en balansering av det ena paret och sedan en justering mellan de två förgasarparen så blev jag nästan paff hur jämt den gick igen! Från att ha vandrat mellan ~1200-1700rpm på tomgångoch låta skit till att nu gå som den ska - 950-1000rpm helt jämt och fint så var det en fröjd att bränna hem från garaget :)

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco

Jag har liknande problem som TS och fipplar med mina förgasare också för tillfället och jag hade inte tänkt på att den självklart går för fett på lågfarten som du beskriver!! Behöver ingen choke alls för tillfället vilket jag tyckte var konstigt men inte förstod. Sen går den skit sista biten hem i 30-40km/h efter motorvägen. Har synkat mina redan, men ska kolla luftskruvarnas inställning och sen synka en extra gång. Tack Anders! :yoparty

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om man inte får nån ordning på synkningen brukar det vara en bra ide att byta o-ringarna på lågfartsskruvarna, inte helt ovanligt med luftläckage på gamla hojar.

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
En liten update på mitt meckande:
Den går ju inte riktigt så lent och fint som tidigare, tycker den går ojämt och "tungt" på låga varv, vilket förstås är rejält tydligt när den är kall - men jag blir mindre förvånad när jag läser runt om alla förändringar man kan göra med förgasarna, är det möjligen så att jag behöver justera storleken på main-jettarna eller/och pilotarna?

Synkningen mellan förgasarna gick ju bra tidigare och jag gick igenom förgasarna och rengjorde ju allt i våras - då doppade jag även alla o-ringar och sådant i lite olja innan montering och det såg överlag riktigt fint ut men eftersom den får in en gnutta mer soppa nu än med föregående insugsgummin så kanske det kan verka vettigt med nya jettar? Det är ju en väldigt tydlig skillnad mellan norginal-gummina och dom jag satt dit...

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag förmodar att du har kollat över ventiler ,luftfilter , stift osv. Annars kan det vara svårt att få det riktigt.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som nämnt ovan. Inte ovanligt att förgasare behöver sync pga ändrat ventilspel / slitage

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag kikade på stiften ett par dagar efter att jag synkat förgasarna och dom såg väl hyffsat bra ut om än aningen lite ljusa kanske. Jag blev mest förvånad eftersom jag trodde att de skulle vara mörkare iom större insug, men det kanske är just nya pilotare som behövs för att kunna utnyttja ett större bränsleintag?

Ventilerna har jag inte rört - är det verkligen behövligt efter en förgasargenomgång? Luftfiltret ersattes under vårservicen.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mja behöver ju inte röra ventilerna just för att du grejat med gasarna. Men göra det innan så man vet att problemet inte sitter där:tummenupp

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Mja behöver ju inte röra ventilerna just för att du grejat med gasarna. Men göra det innan så man vet att problemet inte sitter där:tummenupp

Förknasarna gick jag igenom för att jag ändå hade bort alltihop där iom byte av insugsgummin - motorn gick trots allt finfint innan så egentligen hade jag väl inte behövt röra förgasarna men jag blev sugen på att titta på dom ändå, hojjen har ändå gått snart 6000mil. Mina gamla insugsgummin var rejält spruckna (åtminstonde visuellt utifrån) så därför rev jag det.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
T.ex. min är så pass klent ställd överallt att temperaturer under 15 grader gör den till en riktig gris, däremot +17 och över är den behaglig, snål samt luktar inte "gammal jänkare" med slitna förgasare.

Då blir inte säsongen lång för hojåkning :hej

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...