Förgasartömning? HJÄLP

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej:

Har en gammal kawa som jag hade tänkt tömma förgasarna på men jag vet inte hur man gör. Det enda som jag kan berätta om de är att de heter något med Keitaii ? finns en skruv längst nere på fuggaren och en slang som inte leder någon vart utan hänger vid sidan av fuggarna...

vad ska jag göra. måste jag tömma de eller kan jag bara fylla på bensin (98 oktan) och låta den vila i sitt varmgarage.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
ledsen om man ställer dumma frågor men jag har otur när det gäller sådana saker. men är det ett måste att töma fuggarna
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag har aldrig gjort det. Har inte heller haft några problem. Står ju bara still ca 5 månader.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
aha jag e inte särskillt händig så lika bra att man håller sig borta från saker som man inte vet:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vernesk skrev:
2568738 aha jag e inte särskillt händig så lika bra att man håller sig borta från saker som man inte vet:tummenupp

Förgasaren lär ju bli tom när man får soppatorsk. Varför inte bara stänga kranen till tanken eller tömma tanken för att sedan låta cykeln gå tills den dör.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
vernesk skrev:
2568768 den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla

Res lär ju vara reserv och on då lär den ju vara på:D testa det tredje så är den antagligen av.

Jobbigt att göra mer än nödvändigt
 

JohnnyPark

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Lund
Hoj
Monster S2R -05
vernesk skrev:
2568768 den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla


Då lär det ju vara elektronisk soppakran så när den är i läge on så stängs den när du vrider av tändningen.

Mr Helmut skrev:
2568776 Res lär ju vara reserv och on då lär den ju vara på:D testa det tredje så är den antagligen av.

Jobbigt att göra mer än nödvändigt


Nja, den tredje tror jag är nån sorts flödning som man använder när man fått soppatorsk eller liknande. om jag inte ljuger alltför mycket :D
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Mr Helmut skrev:
2568749 Förgasaren lär ju bli tom när man får soppatorsk. Varför inte bara stänga kranen till tanken eller tömma tanken för att sedan låta cykeln gå tills den dör.

:fakta Det blir den INTE! Helt tom alltså.

Flottörhuset kommer fortfarande vara halvfullt.
 

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Hej! Lämna den INTE i det tredje läget (PRI-läget) över vintern!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kranen är vacuumstyrd och inte elektronisk. Är kranen i läge "on" är den öppen så länge motorn går.
Res är reserv och pri släpper igenom soppan även utan vacuum.

Edit: Det är inte "Keitaii" utan Keihin.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
vernesk skrev:
2569242 Vilket läge ska jag ha den på under vintern? ON-PRI eller RES?
On





The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
ser att du också har en kawa....är du nöjd med din ? Hur är de rent kvalitetsmässigt?
 

Peter M

Notorisk återfallsknutte
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Yamaha FJR 1300 2008
vernesk skrev:
2569242 Vilket läge ska jag ha den på under vintern? ON-PRI eller RES?

Du kan ha den på on eller res. Då är den nämligen av tills du startar motorn. Det finns antagligen en liten vakumslang från insug eller förgasare till kranen som öppnar den så fort motorn går runt.

Jag har råkat ut för att munstycken blivit igensatta av gammal soppa som kristalliserat. Det kan också bli någon gröt i förgasarna som luktar terpentin. Den får du garanterat inte igång cykeln på efter ett längre uppehåll.

Jag har gjort som det föreslås här i tråden att jag stängt av soppakranen och kört på tomgång till motorn stannat. Jag vet inte om det blir någon soppa kvar i flottörhuset då. Jag har ej haft problem att få igång den på våren i alla fall. I ditt fall kan du antingen ta bort vakumslangen till kranen och köra till motorn stannar eller dränera flottörhusen med den lilla skruven i botten. Det bästa vid förvaring i upp till ett halvår är nog också att se till att tanken är helt full. Då slipper man kondens och rostbildning i tanken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top