Förgasartrubbel...

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Meckade med motorn på den nyinköpta hojen å fick se att förgasargummina var sprucka.
Beställde nya å skruvade dit. Efter det ville den inte gå på tomgång..
Fick vrida på bra mycket på skruven för att den ska hålla sig vid liv.
Dessutom så känns den som det är någon sekunds reaktionstid också när ja kör nu, både när jag slår på och av gasen :(

Hyosung gt650 är hojen...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
säker på att du fått dit allt rätt, så att den inte tar tjuvluft fortfarande ??

Eller så har den blivit injusterad med tjuvluft innan som inte upptäckts, och nu behöver en förgasarjustering (höja/sänka nål & andra munstycken kanske ?) när den nu är tät som original ?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
En enkel justering av tomgångsvarvtalsmunstyckena borde göra susen.
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
säker på att du fått dit allt rätt, så att den inte tar tjuvluft fortfarande ??

Eller så har den blivit injusterad med tjuvluft innan som inte upptäckts, och nu behöver en förgasarjustering (höja/sänka nål & andra munstycken kanske ?) när den nu är tät som original ?

Jodå dom sitter.. tänkte också att den kanske är injusterad med tjuvluft.
Bara hoppas att endast nålarna är flyttade då isf...

En enkel justering av tomgångsvarvtalsmunstyckena borde göra susen.

Har du lust att utveckla hur denna enkla justering går till ?
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Har du lust att utveckla hur denna enkla justering går till ?

Det krävs egentligen en verkstadshandbok för det men en grovinställning kan du göra såhär:
1: Skruva långsamt ut ena förgasarens tomgångsblandningsskruv så mycket att motorn nästan stannar. Skruva sedan in den igen lååååångsamt förbi det område där motorn går bra och till dess varvtalet börjar sjunka igen. Öppna nu skruven 3/4 varv.
2: Justera tomgångsvarvet.
3: Upprepa punkt 1 på den andra förgasaren.
4: Justera tomgångsvarvtalet igen.
Om du fått stora förändringar av tomgångsvarvtalet under processen 1- 4 får du lov att upprepa hela konkarongen.

5: Kolla att motorn "svarar" bra när du gasar på från tomgång. Om den hesiterar kan du öppna blandningsskruvarna lite till.

Sedan är det förstås så att det är ultraviktigt att förgasarna är väl synkade och dessutom kliniskt rena inuti men det har du väl ordning på liksom att du inte klämt bränsleslangar då du monterade förgaseri och tank.

Lycka till!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top