förhindra motorras

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Vad i det periodiska underhållet skulle kunna ha förhindrat att min er-6n 2007 (829 mil) rasade? I lugnt stadstempo nyper motorn, olja och kylarvatten rinner ut från främre delen av motorn (under vattenpump/balansaxeln)

Anledningen till frågan är enkel, jag har inga pengar och funderar på att reklamera, då garantin gick ut i våras. Efter kontakt med verkstaden så fick jag veta att det kommit vatten i oljan och varken dem eller Kawasaki vet varför. Kawasaki's goodwill sträcker sig till materialkostnaden men inte arbetet (10-15000). Som student har jag inte dem pengarna nu.

För att komma någon stans med reklamationen måste jag påvisa att det inte är ett så kallat "handhavande" fel. Där av frågan. Olja bytte jag senast i våras, 400 mil sen ungefär.
 

Bifogat

  • kawasaki_er6n__service_manual.jpg
    kawasaki_er6n__service_manual.jpg
    240.5 KB · Visningar: 506

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inget....

829mil klarar en cykel av att gå oavsett hur hårt du misshandlar den och missköter servicen.....

Be att få allt material från Kawasaki och gör jobbet själv eller lämna iväg det till någon annan än aukt Kawasaki...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som Boris sa: inget.

Förmodligen är motorn defekt, annars ska det gå att plåga ur tiotusentals mil ur en hoj förutsatt att du sköter service. Försök få den reklamerad, tycker att det borde gå med tanke på dom låga milen och förutsatt att du skött servicen korrekt.

Lycka till.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Trisst, visst träffades vi i sommar?
Du hade jobbat åt X-driver du med va?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nyper?
Vatten som rinner ut?

Hummm.... vad är det som har hänt egentligen?

Som sagt man kan misshandla ganska hårt utan att det ska haverera.

Mats
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
Ricken skrev:
Trisst, visst träffades vi i sommar?
Du hade jobbat åt X-driver du med va?

Jo vi träffades nog på molanda i våras, men jag har inte kört åt X-driver.

Nyper?
Vatten som rinner ut?

Hummm.... vad är det som har hänt egentligen?

Som sagt man kan misshandla ganska hårt utan att det ska haverera.

Mats

Om jag ska spekulera så sitter vattenpumpen på balansaxeln, Om den packboxen går mellan vattenpump och balansaxeln så kommer det vatten i oljan kanske? Men jag har ingen aning igentligen!
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Vad har du för försäkring på hojen?
Motorskada kanske ingår, värt att kolla.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Har du kollat med Konsumentombudsmannen? De är bra att prata med när man har strul med reklamationer.
Ibland räcker det med att nämna KO för säljare eller agenter :)

/J
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo vi träffades nog på molanda i våras, men jag har inte kört åt X-driver.



Om jag ska spekulera så sitter vattenpumpen på balansaxeln, Om den packboxen går mellan vattenpump och balansaxeln så kommer det vatten i oljan kanske? Men jag har ingen aning igentligen!
Ok, blandar ihop dig med han på sukan.
Vilka är det du pratar med? Expo?
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
asb skrev:
Vad har du för försäkring på hojen?
Motorskada kanske ingår, värt att kolla.
Ingen motorskadeförsäkring, bilsport & mc har inte det på någon av sina försäkringar.

Jörgen #41 skrev:
Har du kollat med Konsumentombudsmannen? De är bra att prata med när man har strul med reklamationer.
Ibland räcker det med att nämna KO för säljare eller agenter
Har pratat med konsumetrådgivningen här i komunen och fått hyffsat stöd därifrån, men eftersom bevisbördan är min så måste man kunna formulera sig på ett bra sätt, och ha lite på fötterna.

Ok, blandar ihop dig med han på sukan.
Vilka är det du pratar med? Expo?

Northbike i Sundsvall
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
oavsett om man tänker på garanti eller goodwill så har du fortfarande reklamationsrätt. prata med din lokala konsumentrådgivare om hur du skall gå vidare till ARN med fallet, det är ju förjävligt att kawa inte kan stå för en sådan sak när den inte gått någonting..
 

<Mathias>

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
helsingborg
Hoj
08 suzuki gsr600
du borde inte behöva visa upp något annat än att serviceboken är ifylld, för att ha rätt till din reklamation. vad mer kan man kräva av en konsument än att göra servicen...
 
Last edited:

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
uppdatering

Northbike ringde mig idag.

De har fått en kopia av anmälan från ARN och ville prata med mig. De vill helst inte gå vidare med anmälan utan försökte övertala mig att släppa den och stå för arbetskostnaden med argument så som "Kawasaki tar nog tillbaka sitt goodwill erbjudande".

Motorn är total trasig. Något har lossnat och slagit sönder bland annat balansaxeln som har slagit hål i blocket, en vev mm. Det enda som kanske gick att använda var växellådan. Men lagrena va fina, inget problem med smörjningen eller dyligt. Men allt beror ju på att jag inte har skött servicen exemplariskt, enligt dem. MÄRKLIGT:va

När jag frågade Verkmästaren hurvida han tyckte att en motor skulle rasa så pass efter 829 mil svarade han bara "om den är servad som den ska så är det konstigt". Något annat törs han inte säga.

Anmälan hos ARN rullar vidare och jag får se vad som händer.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Northbike ringde mig idag.

De har fått en kopia av anmälan från ARN och ville prata med mig. De vill helst inte gå vidare med anmälan utan försökte övertala mig att släppa den och stå för arbetskostnaden med argument så som "Kawasaki tar nog tillbaka sitt goodwill erbjudande".

Motorn är total trasig. Något har lossnat och slagit sönder bland annat balansaxeln som har slagit hål i blocket, en vev mm. Det enda som kanske gick att använda var växellådan. Men lagrena va fina, inget problem med smörjningen eller dyligt. Men allt beror ju på att jag inte har skött servicen exemplariskt, enligt dem. MÄRKLIGT:va

När jag frågade Verkmästaren hurvida han tyckte att en motor skulle rasa så pass efter 829 mil svarade han bara "om den är servad som den ska så är det konstigt". Något annat törs han inte säga.

Anmälan hos ARN rullar vidare och jag får se vad som händer.

Tänkbara fel:
Överbelastning - ägarrelaterat kommer det att påstås om det nu står vilka begränsningar som gäller i ägarmanualen (bruksanvisningen)

Montagefel från fabrik (förutsätter att de inte gjorts något på denna detalj efteråt OM det inte står i servicepunkt) - Produktansvarslagen och bör påföras tillverkaren eller dennes representant.

Detalj/materialfel som gör att funktion och hållfasthet enligt fabriksspecifikation inte uppnås eller förloras före beräknad livslängd (vad nu livslängden är beräknad till hos fabriken) - Produktansvarslagen och bör påföras tillverkaren eller dennes representant.


Det kan bedömmas ganska så godtyckligt VAD som egentligen var ursprungsfelet pga okunskap om tex materialbrott pga deffekter i materialet som kan påstås vara en överbelastning och kunden står med skägget i brevlådan.
Visst ibland så finns det knappt kvar detal att kunna bedöma, men de bör gå att se på en helhet i "moroten" OM den skulle varit rejält misshandlad som man KAN förutsäga det skulle kunna vara felet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men allt beror ju på att jag inte har skött servicen exemplariskt, enligt dem. MÄRKLIGT:va

När jag frågade Verkmästaren hurvida han tyckte att en motor skulle rasa så pass efter 829 mil svarade han bara "om den är servad som den ska så är det konstigt". Något annat törs han inte säga.

Exakt vad är det som dom tycker du har misskött i servicen?

Den borde vad jag förstått servats vid 100 och 600 mil, och bortsett från inspektion av saker som uppenbart inte har pajat så ser jag bara oljebyte samt diverse inspektioner vid 100milaren som jag anser att firman som sålde hojen gjorde? (kolla efter läckor, spänna bultar etc).

När har du utfört dina oljebyten?
 

*Tore*

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Östersund
Hoj
ER-6n -07 Orange (STENDÖD), GSX400e -83 (halvdöd)
När har du utfört dina oljebyten?

oljebyten utfördes vid 120 mil (100 mila servicen) och vid ca:400 mil av mig.

Det de anser jag misskött är att den ska in på service varje år och få en stämpel i boken vilket jag inte gjort, Newbie som man är (första fabriksnya mc) trodde jag att det var milen som gällde och inte att den stått förvarad.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Northbike ringde mig idag.

...

Motorn är total trasig. Något har lossnat och slagit sönder bland annat balansaxeln som har slagit hål i blocket, en vev mm. Det enda som kanske gick att använda var växellådan. Men lagrena va fina, inget problem med smörjningen eller dyligt. Men allt beror ju på att jag inte har skött servicen exemplariskt, enligt dem. MÄRKLIGT:va

....
Anmälan hos ARN rullar vidare och jag får se vad som händer.

Detta "Någonting" som har lossnat. Skulle den Inte ha lossnat om du gjort service på rekomenderat tillfälle?
Detta "Någonting", skulle den efterdras på service?

Vad EXAKT är "Någonting" ???

Det här skulle vara väldigt intressant att få vete mer om!

Mats
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är ju helt sjukt! De påstår alltså att motorn totalhavererat bara för du inte kastat pengar på dom minst en gång per år utan vettig anledning och att den rullat 229 mil över servicegänsen?! 600-milservicen innebär förutom olja och filter vadå?
Om vissa saker skulle kontrolldras vid servicen som du eventuellt missade när du bytte olja själv, så sitter dessa högst troligt INTE inne i motorn där det verkar som "någonting" lossnat.

Står dom fast vid detta är det ju samma som om dom skulle säga att de säljer världens sämsta MC-märke (vilket Kawa INTE är). Nötter! Att de sedan inte vill att du ska blanda in ARN och dylikt är ju konstigt om de är så säkra på sin sak...

Kawasaki Sverige borde ge dig en ny motor och verkstaden skulle montera den gratis åt dig för att komma undan med hedern i behåll. Tycker jag iaf.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
oljebyten utfördes vid 120 mil (100 mila servicen) och vid ca:400 mil av mig.

Det de anser jag misskött är att den ska in på service varje år och få en stämpel i boken vilket jag inte gjort, Newbie som man är (första fabriksnya mc) trodde jag att det var milen som gällde och inte att den stått förvarad.
Du har bytt oljan själv och INTE lämnat in den på märkesverkstad som krävs för att garantin ska gälla?!? Ta northbikes erbjudande,det kommer inte finnas kvar om du går vidare med ärendet tror jag...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top