Förklaring av namnen

Mathce

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
------
Kan någon förklara för mig, vad bokstäver och siffror står för efter en motorcykels namn.
Tex Kawasaki ER-6f, finns även som ER-6n
Vad står ER för och siffran, vad är de för skillnad på f och n tex.
Mer exempel ??

Jag vill lära mig så mycket som möjligt så ni får ursäkta mina konstiga frågor.

F står för fairing dvs kåpor, N står för naked dvs okåpat. 6 antar jag betyder 600 kubik.

ER står väl för att den har prestanda som en elektrisk rullstol :tummenupp

Last edited:
Som sagt F är med kåpa, N är utan.
ER6 är betäckningen på modellen, och i detta fall betyder 6an 650 kubik.

Inget ont om Kawasaki ER6, den är snygg o säkert kul o köra. :)

Nej, den är varken snygg eller kul att köra. Fast den kostar nog mindre än en Elektrisk Rullstol så ur den synvinkeln är det nog en bra nybörjarhoj.

Tack så mycket !

Hittade lite andra förkortningar också
KX och ZX
CC
GPX och GPZ

Last edited:
Nej, den är varken snygg eller kul att köra. Fast den kostar nog mindre än en Elektrisk Rullstol så ur den synvinkeln är det nog en bra nybörjarhoj.

Den är snygg och du har fel. ER6 är värdens snyggaste nakna motorcykel, det finns det papper på.

Citat:
"The International Panel of Judges of the “World’s Most Beautiful Motorcycle” awards met last Friday at Cortile della Seta in Milano, a historic courtyard made available by Banca Popolare Commercio e Industria. The judges were the artists Heinz Mack, Vittorio Matino and Kenneth Noland, 15 time motorcycle world champion, Giacomo Agostini, the design professor Enrico Fagone, the transportation designer Michael Conrad, the fashion designer Carlo Rivetti, and the journalist Alessandro Giudice. The jury was chaired by Mr. Bruno Alfieri. The 26 examined and evaluated motorcycle and scooter models and defined the top aesthetic achievements of 15 European, Japanese and American manufacturers.

Category winners were:

Ducati 999R Xerox “Special Series”
Ducati Hypermotard “Best Prototype”
MV Agusta F41000 Senna “street bike”
Kawasaki ER-6n “naked”
Husqvarna TE510 Centennial “off-road”
Aprilia Scarabeo 500 “Scooter”

Den är snygg och du har fel. ER6 är värdens snyggaste nakna motorcykel, det finns det papper på.

Citat:
"The International Panel of Judges of the “World’s Most Beautiful Motorcycle” awards met last Friday at Cortile della Seta in Milano, a historic courtyard made available by Banca Popolare Commercio e Industria. The judges were the artists Heinz Mack, Vittorio Matino and Kenneth Noland, 15 time motorcycle world champion, Giacomo Agostini, the design professor Enrico Fagone, the transportation designer Michael Conrad, the fashion designer Carlo Rivetti, and the journalist Alessandro Giudice. The jury was chaired by Mr. Bruno Alfieri. The 26 examined and evaluated motorcycle and scooter models and defined the top aesthetic achievements of 15 European, Japanese and American manufacturers.

Category winners were:

Kawasaki ER-6n “naked”

Lobbad

Citat:

Category winners were:

Kawasaki ER-6n “naked”

Fiat 500 vann världens snyggaste bil. Din poäng?

ER6:an är en kanonhoj för nybörjare, men vacker/snygg är den inte.

Ahhh.ok om Alessandro Guacamole tyckte att den var snyggast då ger jag mig, det måste vara så....

Harley Davidson då?

FLTRSEI
FXSTBI

Rätt intressanta namn / beteckningar. ;)

Harry Parkinsson ?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...