Förlänga pluspolen

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag har en Intruder. De som är bekanta med modellen vet hur efterbliven batteriplaceringen är. Det sitter på undersidan och är väldigt svåråtkomligt.

Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.

Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.

Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.

Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om du tror dig behöva starthjälp så är det bättre att lösa det problemet
Batterikvalitet, kablar, laddning osv.
Skulle du till nöds behöva startkablar igång den så kolla om du kan komma åt plus skruven på startmotorn.
Då kan du sätta minus på motorn på lämplig plats och dutta med pluskabeln på starten med tändningen påslagen.
Det funkar om du inte har absolut 0V i batteriet.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag har en Intruder. De som är bekanta med modellen vet hur efterbliven batteriplaceringen är. Det sitter på undersidan och är väldigt svåråtkomligt.

Tidigare i år monterade jag en sladd för att koppla in en CTEK batteriladdare. Då lärde jag mig vikten av att koppla lös minuspolen först. Det blev en del gnistor.

Den sladden är dock inte speciellt hjälpsam ifall jag behöver starthjälp. Den är inte dimensionerad för så hög ström. Men det vete fan om jag skulle våga koppla in vanliga startkablar direkt till batteriet så som det är placerat. Risken att råka kortsluta är helt enkelt jävligt stor, och det är det problemet jag söker en lösning till.

Har funderat lite på att ta en tjock sladd och montera på en ringkabelsko för att sedan skruva fast på batteriet och sedan dra iväg kabeln en decimeter eller två, och sen komma på något bra sätt att garantera att den aldrig får kontakt med ramen. Funderade också på om man skulle montera på ett flatstift på pluspolen och sedan alltid ha med en dedikerad sladd till detta i sidoväskan.

Men jag kan ju inte vara den första som har funderat på detta. Hur har ni gjort? Vad är misstagen man ska undvika?
På min Tenere 660 från 2012 hade man troligvis hängt upp ett batteri i ett snöre i garagetaket, och sedan byggt hojen kring det.
Där drog jag ut två feta kablar från batteriets plus och minuspol till ett lämligt ställe under sadeln.
Då kunde jag ansluta startkablar/hjälpstart enkelt när det behövdes.
Så jag hade valt att göra på det sättet om jag var i din sits.
Det är en kort sträcka, så du behöver inte så grov kabel, 6mm2 räckte gott för att veva igång den encylindriga skapelsen.
Räddade min resa i Baltikum 2018.
Ser man bara till att isolera dom och vet vad man gör, så är det en bra lösning tycker jag.

DSC_3763_resize.JPG

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser man bara till att isolera dom och vet vad man gör, så är det en bra lösning tycker jag.

Att du har koll på detta betvivla jag inte men just grova icke säkrad kabel till pluspolen ska man nog vara försiktig med, jag skulle nog ha pluskabeln i ett extra kabelskydd.

Var sitter startreläet, kommer man åt det kan man ju lika gärna koppla in startkabeln direkt på den sidan som går till batteriet.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...