Förlänga pluspolen

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Bilstartmotorer börjar väl på lite under 1kW så säg det samma för en hojmotor.
120-130A kanske just i sekunden den börjar rotera, sedan sjunker det väl en del antar jag.
Men man kan ju istället för att dra all ström genom de extra startkablarna bara koppla ett annat batteri till det i hojen och låta de utjämna sig en stund.
Det var väl principen för de första hjälpstartburkarna, kopplade i cigg-uttaget.
Då funkar det med en adapterkabel till ev befintlig laddkontakt. Eller?
Då åter till frågan vad som händer om det är ett LiFePo4-batteri i hojen med dålig BMS-design?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Såg en video på ett chopperbygge nyss. Han använde säkringar på 30A. Har ingen aning om varför han använder två, och jag vet inte om de är kopplade seriellt eller parallellt.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har startkablar till både bil och mc. Bilens yttermått med hölje är 10mm. Dito mc är 5mm.

Det finns batterikablar både i rött och svart (oftast tänkt för ATV) i längder från 10cm till 48cm. Vet inte tjockleken på kabeln men den är tänkt för atv batteri som ofta är densamma som på mc.

Du har ett batteri som har ca 230CCA med polskruv på sidan av polen. Nämnda kablar har en ring som är 6,3mm. Så, man skruvar på den på batteriskruven.
Den lösa sidan får du väl isolera med nåt.

x.jpg

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...