Förlänga pluspolen

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En fråga, ungefär vilka startströmmar har man i en MC? Givetvis skiljer det ju mellan olika modeller men tänker på om man ska ha säkring vag fen ska tåla. Sen får man väl tänka till om man ska säkra av det hela för klena långa kablar och en stor säkring gör ju ingen nytta alls.

Jag skulle montera nån form av terminal till kabeln och sen ha kabeln i kabelskydd, givetvis ordentligt genomtänkt då det gäller kabeldragningen och risker för kortslutning.
Bilstartmotorer börjar väl på lite under 1kW så säg det samma för en hojmotor.
120-130A kanske just i sekunden den börjar rotera, sedan sjunker det väl en del antar jag.
Men man kan ju istället för att dra all ström genom de extra startkablarna bara koppla ett annat batteri till det i hojen och låta de utjämna sig en stund.
Det var väl principen för de första hjälpstartburkarna, kopplade i cigg-uttaget.
Då funkar det med en adapterkabel till ev befintlig laddkontakt. Eller?
Då åter till frågan vad som händer om det är ett LiFePo4-batteri i hojen med dålig BMS-design?
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top