Förlänga säsongen köp en cross.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ja ovannämda citat har man fått höra många gånger och nu tänkte jag göra slag i saken.

Men som total novis på cross behöver jag lite hjälp.
Som några av er redan vet gör jag inte mycket halvhjärtat,

Jag köper hellre kvalitet och bra saker än att behöva ångra mig över att jag köpt dålig kvalitet billigt.

Så SH eliten upplys mig.

Vad ska man ha, Vart kör man. Vad ska man se upp med, Hur och vad tränar man i början.
Meningen med cross åkningen är ju att bygga kondis för RR och även körtekniken förbättras av det jag har hört.

Finns det kanske någon roligare/bättre träning att tillgå? Att gå på gym är inte min grej men ska tvinga mig ut i löpspåret regelbundet nu när hösten och vintern kommer är planerat.

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad ska man ha:
Så länge crossen du köper är välskött så finns det egentligen inget dåligt val; alla japsmärken funkar.

Jag skulle satsa på en 250 fyrtakt eftersom du är nybörjare, lättast att köra med mycket puvler på låga varv. När du blir bättre hänger du ändå med de större eftersom den fortfarande är så lättkörd. Skulle föreslå en Yamaha YZ 250F.

Hur tränar man i början:
Cross är inte svårt att köra, men du kommer dö i axlar, rygg och ben första gången du kör på en bana. Det bästa är att börja köra i ett grustag eller liknande. Träna att stå upp med böjda knän och armbågarna riktade uppåt. Sen tränar du kurvteknik med sladd; sätt dig så långt fram som möjligt, ut med benet.

Sen är det bara att köra bana, öka tiden du kör succesivt, du vill inte bli trött och krascha helvete.

Bättre träning:
RR handlar bara om uthållighet och hur mycket du väger. Däremot kan det vara smart att träna ryggen och benen. Lättast på gymmet med marklyft och benböj. Om du inte vill gå på gymmet kör jägarvila.

Annars; kör cross, det är i princip ultimat träning för andra mc-sporter.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Som fysträning kan det ju vara en bra ide att köpa en endurohoj (alltså reggad), så kan du besöka både crossbanor och endurospår. På så sätt får du fler möjligheter till träning plus att riktig enduro förmodligen är bättre fyspass än cross. Så upplever jag det iaf.

En annan fördel är också att endurobanorna har öppet under vintern när många crossbanor stänger för att spara spåret vid tjäle.

Vad det gäller hoj kan jag bara uttala mig om endurohojar och då är det egentligen bara de europeiska märkena som gäller. KTM, Husa och Gasgas känns som de bästa alternativen.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Cross - mer explosivt, enduro - uthållighet (ja, enduro betyder ju det...).

Lite så är det, skall man jävlas med kroppen på allvar är det få saker som är så kul som enduro.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kolla upp din olycksfallsförsäkring.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Har en som täcker extremsport i vilket motorsport ingår :)
Till er andra keep it coming jag läser tar åt mig undersöker och funderar.

En tanke till som slog mig vilka skyddskläder ska man satsa på?

Får man fråga vilket bolag? Kostnad/år?

Ang skydd, satsa på en bra skyddsväst med axel och armbågsskydd, bra stövlar, Knä skydd hade jag biltemas och de fungerade för mig. Hjälm + ev nackskydd. Finns mycket beg men det kan ju vara rätt sunkigt även efter bara 1 säsong.

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500

Är du verkligen lika dum i huvudet som alla dina inlägg får oss andra att tro? Varför i hela världen får du för dig att ts vill köpa en gammal sunkig moppe för? Han ställer en seriös fråga å du länkar en moppe??:död

Till ts. Jag har alltid kört cross innan. Fungerat jätte bra både på Crossbanan och endurospåret men skulle nog ändå rekommendera en reggad enduro nu. Kunna köra överallt nu i höst å vinter. Hitta fina stigar i skogen och bara kör eller gärna på närmsta enduroslinga. Om du vill köra lite annat också å inte bara massa trång enduro så satsa på en 450 :tummenupp

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Mitt förslag är att köpa en cross som snabbt går att bygga om till Motard. Då förlänger du RR-säsongen, utökar ban-alternativen och kan både köra is, asfalt & cross. Hojen kanske inte får bästa egenskaperna i någon av alternativen, men vid det här laget vet du att det inte spelar någon större roll om man har en fullkittad SBK eller standardhoj, för att ha kul & få bra träning.

Är nått jag själv seriöst funderar på.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Får man fråga vilket bolag? Kostnad/år?

Ang skydd, satsa på en bra skyddsväst med axel och armbågsskydd, bra stövlar, Knä skydd hade jag biltemas och de fungerade för mig. Hjälm + ev nackskydd. Finns mycket beg men det kan ju vara rätt sunkigt även efter bara 1 säsong.

Går genom min olycksfalls på jobbet. Där har dom inte exkluderat extrensport :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Först så ställ in dig på att det är tufft, åka en bandag är rena spa-semestern i jämförelse.
Man kan inte bara slänga in hojen i garaget när man kommer hem utan det ska tvättas och rengöras.
Du kommer också bli expert på att renovera framgafflar, inte bara det egentligen, allt slits mycket hårdare på en cross, hjullager och sånt som på en gathoj håller en evighet varar en halv säsong på crossbanan.

Men i övrigt, köp en hyffsat ny hoj 2-3år gammal brukar man få för bra pengar. Köp ingen som gått som "lekhoj i skogen" brukar generellt vara undermåligt underhållna. Äldre hojar brukar vara ganska slut i fjädring.
Folk ljuger öronen av sig om årsmodeller så kolla upp innan vad som skiljer mellan årsmodellerna på den hoj du är intresserad av, man ser ofta annonser på hojar som inte finns (modell och årsmodell)

en 250 är lättkörd och bra för de flesta.
2-takt går bra och snällt, är lätta att underhålla, dock mycket svårare att få tag i en fin och ligger generellt högre i pris (pga lägre tillgång vs efterfrågan) finns i princip bara yamaha YZ eller ktm SX att välja på, resten har lagt ner sen länge (vilket gör det märkligt att man ibland ser tex suzuki RM250 2011 på blocket)

4-takt är lite lättare att kontrollera i luften pga mer motorbroms än 2-takt, finns många fina att få tag i billigt. Dock dyrt när det blir ventilsallad

angående skydd så är västarna jävligt bra för är inte lika lätt att glömma ta med sig nåt skydd till banan. Sen får man väldigt olika svar beroende på vem man frågar och vad de haft för skador, såg en häruppe som körde med biltema-knäskydd t.ex, men frågar du nån som skadat knäna så ska man ha dyraste skyddet som finns och inget annat duger. Frågar du nån som skadat foten ska man ha de bästa stövlarna och frågar du nån som skadat nacke så är man helt efterbliven om man kör utan dyraste nackskyddet.

Sanningen är nog att man kan skada sig oavsett vilka skydd man har, så lite sunt förnuft och kör på grejer du tycker verkar vettiga. I början ramlar man oftast i 3km/h endå så man behöver inte värstingskydd första säsongen iaf. Stövlar knäskydd skyddsväst hjälm och brillor så e du igång.

Själv har man inte varit på crossbanan på över ett år nu, hojen står och samlar damm :/ för mycket jobb runtomkring för jag ska hinna/orka börjar nog bli gammal

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
250 2takt ska det vara så får du både en herrejösses upplevelse och så slipper du renovera motor för 20k+! Bonus är en jäkla workout när den sliter i armarna på dig !

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ni får gärna länka till intressanta objekt som ni tycker ligger rätt i pris. Budget då. Ja runt 50 k ink skyddskläder. Har inget behov av att skyddskläderna ska vara nya men fräscha är det krav på.

P.s Achtung den cykeln du länkade till var kanske inte riktigt det jag hade tänkt mig D.s

Snowman89

Guest
Ni får gärna länka till intressanta objekt som ni tycker ligger rätt i pris. Budget då. Ja runt 50 k ink skyddskläder. Har inget behov av att skyddskläderna ska vara nya men fräscha är det krav på.

P.s Achtung den cykeln du länkade till var kanske inte riktigt det jag hade tänkt mig D.s

Vilken hoj du ska ha beror ju helt på vad du tänkt köra.
Vissa föreslår cross, enduro eller kanske motard.

Ifall jag hade börjat köra cross igen så hade jag nog köpt en KTM SXF 250. Hade jag siktat på svensk brötenduro så hade jag nog handlat en KTM EXC 200 istället. Hade jag däremot skaffat en hoj för lite allt möjligt cross, lättare enduro samt motard så hade jag nog kikat på en EXC 450/525/530 då du dessutom kan sladda is och åka väg utan att behöva kolla dig över axeln hela tiden.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag skulle satsa på en KTM 250 2-takt. KTM 250 EXC med andra ord.
Vet inte hur crossbanan borta vid dig är öppen under vintern, den borde inte vara öppen, men framåt våren så kan du ju bara kicka igång hojen hemma o puttra dit o ta nåt varv, sen har du flertalet underbara endurospår bara nån mil bort i alla väderstreck från dig.

Du kan få köpa min härk men den ser så jääävla sleten ut så jag vågar inte ens lägga ut den till försäljning :D
Fuktigt garage o en vinter man inte tittade till hojen så ville den annat än att blänka sen. :gnissla

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Fega inte nu. Köp en EXC och ge dig ut i spåret. Efter ett pass kommer du att krypa till bussen med världens största leende på läpparna. Ett år senare har du sålt banhojen. Jajamen!

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom