Förlänga säsongen köp en cross.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag ville också förlänga min säsong så jag köpte en Ktm sx-f450-08!v :)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Ktm 250 Sfx 4 takt 07a! Någon som har synpunkter?

Svagheter,För och nackdelar?

kan inget om just sx-f250 men vad som fick mig att välja KTM var tillgången till reservdelar till bra priser ktmshop.se för orginaldelar och 24mx.se massa eftermarknadsprylar till bra priser.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...

Skall du ha hojen i 10 år??I början så utvecklas du så snabbt och du vet ännu inte vad du gillar bäst, så den hojen som är rätt nu kommer med stor sannolikhet att stå på säljlistan om ett eller två år. De tipsen jag kan ge är att inte köpa för motorstark/vass hoj, det kan vara kul men det kommer inte att främja utvecklingen. Köp en hyfsat ny hoj som funkar, inget billigt renoveringsobjekt. Du behöver inte ha de dyraste skydden/stövlarna/hjälmen på marknaden när du börjar. Gäller samma sak som för hojen, du kommer ändå att ha bytt allt om ett par år om du fastnar för geggåka.:tummenupp:tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är inte annars gasgas 300 en riktigt nice hoj. Hört folk kalla den tretakt iaf

300orna är snälla om man vet vad man gör...det är nog bland det bättre/roligare man kan åka, men det är riktigt stygga grejer för en nybörjare med mjölksyran sprutandes genom öronen efter 10 minuter i skogen.
...och det är då när man krampaktigt hänger på bakstänkan med full patte...det är då man önskar att man hade haft en 250 fyrtakt eller en 125a 2t. :crash

Jag började med en snäll Kawa KDX220R, åkte ett par månader, och tyckte stora fyrtaktare såg fränt ut, skaffade mig en EXC450.
Det blev en del resor på bakstänkan in i vegetationen med krampande gasnäve det året. :näsblod

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
zx6-r '09
Började med cross/enduro i år för att det såg roligt ut och att min sambo kört enduro i 25 år och ville fortsätta med det. Köpte en WR450 enduro, en utmärkt hoj - inte alls bara europeiska märken som gäller, som någon sa tidigare här i tråden. Japanerna har stabil och uthålligt kvalitet. Dock är hojen för stor för mig som nybörjare, de här cyklarna har ett sånt fenomenalt driv från lägsta växel att det blir för explosivt för mig. Jag ska nu byta ner mig till en 250, blir troligen en WR. Egentligen behöver man sällan mer än en 250 i de här sporterna.

Kör både cross och enduro, det är nytt och helt annorlunda jämfört med sporthoj. Många manövrer är tväremot vad man gör på en sporthoj och man är helt slut i början. Axlarna värker och man har helt fel teknik så energin tar slut. Men det är väldigt roligt. Man trillar och slår sig mycket mer än i RR, det är en del av körningen. I cross slår man sig hårt, i enduron är det mer stillsamma fall för att man inte klarar balansen i en skarp nedförsbacke eller över en stock, men i låga farter.

Endurocykeln har inte lika hård fjärdring som crossen och har lite mer utrustning som lyse, som saknas på en cross. Man kan ändå köra ok med en enduro på crossbanan, men man kan oftast inte köra crosshojen på endurobanan eftersom många endurobanor ej är inhägnade och därmed kräver reggad och försäkrad hoj. Dessutom har endurobanorna hinder som kräver hasplåt för att inte hojen ska sabbas.

Enduro/cross kräver en hel del tvättande, som någon påpekade. Inköp av högtryckstvätt blir nödvändigt. Jag som bor i lägenhet är beroende av att det finns tvättplats på banan eller så måste jag hitta tvättmöjlighet på vägen hem. Om man kör lerig bana så måste det av innan hojen är tillbaka i garaget, annars sitter det som berget.

En väldigt rolig grej med framför allt cross är att det är en familjesport. Oftast pappor med sina söner men också många gånger som hela familjen kör tillsammans. Barnen kan börja tidigt, ofta finns minispår för dem som bara är 3-4 år gamla. En annan fördel är kostnaden och tillgången på banor. Medlemskap ligger ofta mellan 600-1000 kr/år och då har man fri tillgång till banan hela året! Vilken skillnad mot RR. Trillar gör man hela tiden men cyklarna är byggda för det så det resulterar oftast bara i byte av kopplingshandtag eller liknande.

Ha med vatten ut i spåret på enduron. Annars står du där mitt på banan uttorkad efter att ha ryckt upp hojen ur diverse gyttjepölar och andra fällor och tappar energi. Köp bra skydd. Sök på Youtube efter "Enduro riding techniques", finns jättemycket bra. Sätt igång!

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag köpte en KTM 520 EXC i somras för att jag ville prova lite av varje, typ motard, enduro, gata och is. I endurospåret är det ju lite för stor hoj och för mycket motor för mig som nybörjare, men det funkar ändå rätt hyfsat. På gatan är den seriöst kul även på offroad-däck faktiskt. Känns som en bra kompromiss såhär långt. :tummenupp

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1

Jag köpte en sån i fjol, en sixdays (lite extrautrustad) -09 för 50 och har flera polare som kör samma (07-09).
Vi är alla kanonnöjda :) En bra nybörjarhoj tycker jag, funkar till det mesta!
(Vi kör alltså enduro exc-f varianten med fördelen att crossbanan inte behöver besökas..)

Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660

Inga nackdelar. Bara bra. Förhör dig om när kolv byttes senast, lager (hjul), gaffelrenovering etc. Det handlar egentligen bara om att få en känsla av hur noga hojen skötts under de timmar den gått.

Annars är det en stark, riktigt bra hoj.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Började med cross/enduro i år för att det såg roligt ut och att min sambo kört enduro i 25 år och ville fortsätta med det. Köpte en WR450 enduro, en utmärkt hoj - inte alls bara europeiska märken som gäller, som någon sa tidigare här i tråden. Japanerna har stabil och uthålligt kvalitet."

Det du skriver är sant ang kvalitet och att japsarna gör bra hojar tvivlar ingen på.

De är ju dock inte så framgångsrika i endurosammanhang mest för att de inte väljer att utveckla nytt. En sprillans ny Husa, KTM, Gasgas eller Sherco har ju mer godis och lämnar mer effekt (på rätt ställe)och är dessutom renodlade endurohojar.

Yamaha och Honda sätter ju mest bara lyse på sina crossar känns det som och det är synd! Honda har väl inte uppdaterat sin hoj sedan 07 typ. Den dagen Kawasaki släpper en grön renodlad enduro springer jag till banken..:)

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom