Förlänga svingen B-Kingen

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Hej.
Är det någon som har tips på var jag kan hitta "svingförlängare" till min B-King?
Helst vill jag ha tag i den så fort det går, skulle vilja testa att åka med detta innan vintern
Jag vill förlänga svingen med ca 10 cm och vill att det bra ut också när det är klart.

Mvh
Patrik

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Perfekt Björn.
De där var riktigt smutt..

Hur fasen ska jag veta vilken längd jag ska ha på kedjan? Den är idag 58 länkar, antar det då är 116 pins och ska jag backa hjulet 10 cm så behövs väl ca 8 nya länkar dvs 16 pins? Innebär det då att jag ska beställe en kedja på ca 130 pins?

Varför ska man inte ha o-ringar i kedjan?

Mvh
Patrik

Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Perfekt Björn.

Hur fasen ska jag veta vilken längd jag ska ha på kedjan? Den är idag 58 länkar, antar det då är 116 pins och ska jag backa hjulet 10 cm så behövs väl ca 8 nya länkar dvs 16 pins? Innebär det då att jag ska beställe en kedja på ca 130 pins?

Mvh
Patrik

O-ringar skyddar mot att smuts kommer in i kedjan men ger friktion och viss effektförlust. Med tanke på antalet mil och hur sandigt/dammigt det är på strippen så kvittar det i dessa fall......
Ta hellre några länk för mycket och kapa !
/ Jeppe

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
O-ringar skyddar mot att smuts kommer in i kedjan men ger friktion och viss effektförlust. Med tanke på antalet mil och hur sandigt/dammigt det är på strippen så kvittar det i dessa fall......
Ta hellre några länk för mycket och kapa !
/ Jeppe

Så du säger köp utan O-Ring?

Och att jag kan gå för 140 pins? Låter det rimligt som jag räknade? 58 bitar = 116 pins. 10 cm längre sving = 4 bitar x 2 = 8 bitar = 16 pins totalt 132 pins och gå då på 140 pins istället?

Mvh
Patrik
Ps, får man se dig på Kjula nästa helg eller Vansbro veckan efter?

J.J

Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Så du säger köp utan O-Ring?

Och att jag kan gå för 140 pins? Låter det rimligt som jag räknade? 58 bitar = 116 pins. 10 cm längre sving = 4 bitar x 2 = 8 bitar = 16 pins totalt 132 pins och gå då på 140 pins istället?

Mvh
Patrik
Ps, får man se dig på Kjula nästa helg eller Vansbro veckan efter?

Ja, du lär väl inte åka så mycket gata med långsvingen. Skjut fram svingen och dra dit den korta o-ringade kedjan när du skall smiska på Gälleråsen !
Vad det gäller kedjelängden, räkna länkarna du har idag och räkna ut hur många du behöver för 7" till eller hur mycket det nu gällde.

Hur är det med utväxlingen ? Kör du orginal men kanske behöver dreva ner för att komma iväg bättre ? Då kanske du behöver större drev bak och ännu längre kedja ?

Tyvärr så ser det mörkt ut för i år med min motor, den trycker ur sig olja ur vevhusventilationen vilket förmodligen beror på kolvringarna så jag vill inte chansa. Skall vara om jag skall rasta orginalhojen som är till salu, men då måste det på ett 4-1 först, och sänka den lite och.......nej, jag skall försöka låta bli - men jag blev fett avis när jag såg hur mycket åka det blev på Malmby....

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Bromsslangen,kommer den att räcka till?

Hm..
troligen inte, men slang behöver jag iaf inte köpa från andra sidan sjön..

Ja, du lär väl inte åka så mycket gata med långsvingen. Skjut fram svingen och dra dit den korta o-ringade kedjan när du skall smiska på Gälleråsen !
Vad det gäller kedjelängden, räkna länkarna du har idag och räkna ut hur många du behöver för 7" till eller hur mycket det nu gällde.

Hur är det med utväxlingen ? Kör du orginal men kanske behöver dreva ner för att komma iväg bättre ? Då kanske du behöver större drev bak och ännu längre kedja ?

Tyvärr så ser det mörkt ut för i år med min motor, den trycker ur sig olja ur vevhusventilationen vilket förmodligen beror på kolvringarna så jag vill inte chansa. Skall vara om jag skall rasta orginalhojen som är till salu, men då måste det på ett 4-1 först, och sänka den lite och.......nej, jag skall försöka låta bli - men jag blev fett avis när jag såg hur mycket åka det blev på Malmby....

Trist att din hoj inte är 100.
Näe blir nog mest strippen ett tag med hojen nu. Utväxlingen vet jag inte hur det blir med ännu, den är orginal idag iaf.
Då beställer jag 150 pins kedja då utan O-ringar, så är jag på den säkra sidan.

Kan man kullagra fälgarna så de rullar lättare? eller är det nya fälgar som gäller då?

Last edited:

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Perfekt Björn.

Mvh
Patrik
Om du har 530 kedja så blir
16 pins 238 mm/2=119mm =nästan 5" och med dom förlängarna som jag länkade till kan du flytta 7" men någonstrans börjar man att förlora grepp. men 10 cm är inga problem.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Kan man kullagra fälgarna så de rullar lättare? eller är det nya fälgar som gäller då?

Kullager sitter det nog redan där. Men det finns säkert de som sätter dit t.ex. keramiska lager och plockar bort tätningsringarna.

/Ingvar

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
RK har en förstärkt 530 kedja (ej o-ring) på 116 länkar. Jag gav 1400 riksdaler för en sådan.
EK har också en förstärkt 530 kedja (ej o-ring) på 160 länkar. Om jag minns rätt så kostade den 2500 kr.
Mvh Peter

J.J

Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Kan man kullagra fälgarna så de rullar lättare? eller är det nya fälgar som gäller då?[/QUOTE]

Som sagt, lager finns där redan.
Däremot finns det ju magnesium och kolfiberfälgar :Bugar
Mindre roterande vikt = bättre acceleration.
Inte för att mopsa mig på något sätt, men dunka på svingförlängarna och träna starter till det börjar bli lååååga nior, sen skulle jag köpa lätta fälgar - om inte plånboken behöver lättas förstås....
Lycka till med förlängarna !

Bellon

Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Jag håller med JJ

men dunka på svingförlängarna och träna starter till det börjar bli lååååga nior, sen skulle jag köpa lätta fälgar - om inte plånboken behöver lättas förstås....
Lycka till med förlängarna ![/QUOTE]

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Om du har 530 kedja så blir
16 pins 238 mm/2=119mm =nästan 5" och med dom förlängarna som jag länkade till kan du flytta 7" men någonstrans börjar man att förlora grepp. men 10 cm är inga problem.

Hm.
Inte lätte detta, vet inte om det är 530 kedja.
Men om jag förstår dig rätt så ska jag gå på 140 pins kedja.

Kullager sitter det nog redan där. Men det finns säkert de som sätter dit t.ex. keramiska lager och plockar bort tätningsringarna.

/Ingvar

Sorry.
Förstår det sitter lager där, var mer inne på om man ska dit med keramiska lager precis som du skriver för att få bätrre rull.
Mvh
patrik

Jag håller med JJ

men dunka på svingförlängarna och träna starter till det börjar bli lååååga nior, sen skulle jag köpa lätta fälgar - om inte plånboken behöver lättas förstås....
Lycka till med förlängarna !
[/QUOTE]

Blir inte några nya fälgar. Tycker den där jäkla plåboken lättas hela tiden ändå.
Och har massor kvar att träna på..

Last edited:

Bellon

Gick med
6 Sep 2003
Hoj
Hm.

Då kan du utnyttja hela förlängaren och eventuellt större bakdrev, men med den efekten som du har så behöver du nog inte dreva om.

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj

Som sagt, lager finns där redan.
Däremot finns det ju magnesium och kolfiberfälgar :Bugar
Mindre roterande vikt = bättre acceleration.
Inte för att mopsa mig på något sätt, men dunka på svingförlängarna och träna starter till det börjar bli lååååga nior, sen skulle jag köpa lätta fälgar - om inte plånboken behöver lättas förstås....
Lycka till med förlängarna ![/QUOTE]

Tack Jesper.
Näe, blir inga lätta fälgar nu, även om det lockar lite..:D

Hm.

Då kan du utnyttja hela förlängaren och eventuellt större bakdrev, men med den efekten som du har så behöver du nog inte dreva om.

Bra.
Då beställer jag förlängare nu och kedja utan O-ringar.
Sen jäkla Björn får du kolla backspegeln när jag kommer... :)

Hoppas bara det går fort med lev, så jag får testa" långsving" innan vintern

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad