Förlänga trådlöst nätverk?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Jag har upptäckt att det trådlösa nätverket täcker inte tillfredsställande i huset.
Had försökt leta upp hur jag kan förlänga det, men blir inte klok. Är det accesspunkt eller repeater jag ska ha?

Vill alltså inte ha två olika nät, utan ett nät. Möjlighet att dra kabel finns. I nuläget har jag en dlink dir-655.
Har läst att jag kan köpa en till och dra en kabel mellan dem, men blir det då två olika trådlösa nätverk?
Har fiber in i huset som går till en switch som sedan till min dir-655.
Kan jag koppla två routrar rakt in i switchen på något sätt?

Mvh
KaliZ

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fet antenn? Monterade en större rundstrålande manick på min router och nu når den alla 200kvm..

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ska sova nu så orkar inte, men jag har svarat på exakt samma fråga här innan i forumet ett par gånger, så bör vara enkelt att hitta svaret.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Fet antenn? Monterade en större rundstrålande manick på min router och nu når den alla 200kvm..
Hmm, det låter lite intressant. Hur ser en sån manick ut?

Ska sova nu så orkar inte, men jag har svarat på exakt samma fråga här innan i forumet ett par gånger, så bör vara enkelt att hitta svaret.
Antar du syftar på detta svaret:
Dlinken kommer antagligen funka bra om den slipper NAT:a.

Anslut till din d-link router. Ställ in det trådlösa som du vill ha det. Se till att den inte sitter på samma IP som din comhem router. I inställningarna på din D-link stänger du av DHCP. Därefter kopplar du ihop DLINK LAN med Comhem routerns LAN. KLART.

Det är något i stil med det jag tänkte försöka mig på. Dvs köpa en till Dir-655 sedan koppla ihop dem. Jag är helt n00b, men hur svårt kan det vara?!

Det jag dock inte fått klarhet i är om bägge routrarna då sänder ut varsitt trådlöst nätverk eller om det blir ett och sammma nät??
Om jag går mellan våningsplanen med padda/dator kommer dem då att per automatik byta router eller kommer jag behöva ansluta på nytt eftersom den tappar täckning då jag går för långt ifrån den ena routern?

MVH
KaliZ

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Dir-655 verkar endast kunna agera accesspunkt och inte repeater. Jag blir inte klok på vad det innebär om AP är good enough för mina behov eller om jag MÅSTE ha en repeater?

Mvh
KaliZ

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Drar du en kabel mellan routrarna funkar det bra med en AP (accesspunkt). Det kommer Dir-655 klara utmärkt. Och det är inte särskilt svårt.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Drar du en kabel mellan routrarna funkar det bra med en AP (accesspunkt). Det kommer Dir-655 klara utmärkt. Och det är inte särskilt svårt.

Har inga problem att dra en kabel imellan. Tänker då sätta en router på varje våningsplan.
Dock funderar jag på hur det blir med det trådlösa nätverket.
Skickar router 1 ut wifi 1 och router 2 (AP) skickar ut wifi 2.
Eller skickar router 2 (AP) ut wifi 1?

Säg att jag är på våning 1 och har router 1 med wifi1 och med bra styrka.
Går ja nu upp till våning 2 så hänger datorn med i wifi1 med urkass styrka förmodar jag.
Här vill jag att datorn ska fatta att router 2 (AP) wifi2 är urstarkt och byta över till wifi2.
Kommer det att funka så? Eller måste jag själv koppla ur wifi1 för att manuellt ansluta till wifi2 när jag byter våningsplan?

Ledsen om jag uttrycker mig rörigt, men detta ÄR rörigt!!!!

//KaliZ

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har inga problem att dra en kabel imellan. Tänker då sätta en router på varje våningsplan.
Dock funderar jag på hur det blir med det trådlösa nätverket.
Skickar router 1 ut wifi 1 och router 2 (AP) skickar ut wifi 2.
Eller skickar router 2 (AP) ut wifi 1?

Säg att jag är på våning 1 och har router 1 med wifi1 och med bra styrka.
Går ja nu upp till våning 2 så hänger datorn med i wifi1 med urkass styrka förmodar jag.
Här vill jag att datorn ska fatta att router 2 (AP) wifi2 är urstarkt och byta över till wifi2.
Kommer det att funka så? Eller måste jag själv koppla ur wifi1 för att manuellt ansluta till wifi2 när jag byter våningsplan?

Ledsen om jag uttrycker mig rörigt, men detta ÄR rörigt!!!!

//KaliZ

Jag försökte åstadkomma samma sak, men gav upp rätt snabbt (för snabbt kanske), så nu har jag två olika trådlösa nät....

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Med samma SSID ska datorn välja det starkaste nätverket automatiskt.
Säg att du har AP1 på våning 1, AP2 på våning 2.
Du startar datorn på våning 1. Datorn kopplar upp på AP1
Du går upp med datorn till våning 2. Är nätverket fortfarande acceptabelt mot AP1 är det inte säkert att den bryter och kopplar upp till AP2. Blir det så dåligt att styrkan bryts kommer den definitivt byta till AP2.

Problemet med trådlösa nät är att trafiken inte kan hoppa mellan olika master likt mobiltelefoni utan byts AP kommer du få ett litet avbrott där trafiken dör.

Om jag inte varit klar nog så fråga igen!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Med samma SSID ska datorn välja det starkaste nätverket automatiskt.
Säg att du har AP1 på våning 1, AP2 på våning 2.
Du startar datorn på våning 1. Datorn kopplar upp på AP1
Du går upp med datorn till våning 2. Är nätverket fortfarande acceptabelt mot AP1 är det inte säkert att den bryter och kopplar upp till AP2. Blir det så dåligt att styrkan bryts kommer den definitivt byta till AP2.

Problemet med trådlösa nät är att trafiken inte kan hoppa mellan olika master likt mobiltelefoni utan byts AP kommer du få ett litet avbrott där trafiken dör.

Om jag inte varit klar nog så fråga igen!

Tycker detta var glasklart!!! Tack för du tog dig tid. SSID förutsätter jag är samma sak som wep-key? Eller var ställer jag in SSID:n?

Mvh

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
SSID är namnet på det trådlösa nätverket.

WEP-key får du absolut inte använda, minst WPA, helst WPA2.

Och för att det ska funka måste både SSID och WPA2 vara lika inställt på bägge routrarna.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
kör iofs macs prylar, men har en airportextreme sen har jag tryckt in några airport express där jag vill dela internet vidare antingen via kabel eller förstärka det trådlösa nätet :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA