jsubvert
Ny medlem
Tjenare,
Har en ny Ducati Hypermotard och fick frågan om jag ville förlänga fabriksgarantin. 3000kr för två extra år.
Undrar då jag har helförsäkring via Svedea. Är det någon ide med förlängd fabriksgaranti? Förstår att är säkrare att ha båda, och kan gå fortare men vad säger ni? bara att köpa till eller täcker helförsäkringen?
Klippt från vilkåren
4.5 Maskinskada
4.5.1 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS OMFATTNING
Maskinskada gäller för plötslig och oförutsedd skada som direkt påverkar motorcykelns funktion. Försäkringen gäller för serietillverkad motorcykel som är högst sex år gammal (om du är SMC-medlem åtta år gammal) räknat från motorcykelns första datum i trafik och som körts högst 6 000 mil. Om motorcykelns första datum i trafik är senare än två år efter dess ursprungliga registreringsdatum gäller försäkringen högst åtta år (om du är SMC-medlem tio år) från ursprungligt registreringsdatum och som körts högst 6 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått inom nämnda gränser ska den anses ha uppkommit den dag du anmälde skadan eller felet till oss.
Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:
• Motor inklusive styrelektronik i originalutförande.
• Startmotor.
• Generator samt följdskador som påverkar motorcykelns elektroniska funktion i dess standardutförande från fabrik.
• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess styrreglering men inte slangar, filter och bränsletank.
• System för avgasrening inklusive dess styrsystem men inte ljuddämpare och avgasrör.
• Tändsystem inklusive styrreglering men inte tändstift, tändkablar och batteri.
• Motorns kylsystem för vatten och olja men inte slangar eller uppkomna följdskador.
• Kraftöverföring men inte koppling, lamellbelägg, kedja, drev, drivrem eller uppkomna följdskador.
• Servosystem för bromsar inklusive styrreglering för låsningsfria bromsar (ABS) men inte slangar, huvud- och hjälpcylindrar, bromsskivor, bromstrummor och bromsbelägg.
• Antisladd-/spinnsystem inklusive givare och styrreglering.
• Stötdämpare inklusive givare och styrreglering men inte packboxar och dammskydd.
Försäkringen ersätter även kostnader för felsökning upp till 8 timmar i syfte att fastställa om skadan ersätts av försäkringen.
4.5.2 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.
• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.
• Du måste se till att motorcykelns oljenivåer är korrekta, andra smörjmedel har rätt mängd och kylsystem innehållande vatten har tillräckligt med frostskyddsmedel.
• Rätt bränsle ska användas i motorcykeln.
Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 5.3.3.
Har en ny Ducati Hypermotard och fick frågan om jag ville förlänga fabriksgarantin. 3000kr för två extra år.
Undrar då jag har helförsäkring via Svedea. Är det någon ide med förlängd fabriksgaranti? Förstår att är säkrare att ha båda, och kan gå fortare men vad säger ni? bara att köpa till eller täcker helförsäkringen?
Klippt från vilkåren
4.5 Maskinskada
4.5.1 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS OMFATTNING
Maskinskada gäller för plötslig och oförutsedd skada som direkt påverkar motorcykelns funktion. Försäkringen gäller för serietillverkad motorcykel som är högst sex år gammal (om du är SMC-medlem åtta år gammal) räknat från motorcykelns första datum i trafik och som körts högst 6 000 mil. Om motorcykelns första datum i trafik är senare än två år efter dess ursprungliga registreringsdatum gäller försäkringen högst åtta år (om du är SMC-medlem tio år) från ursprungligt registreringsdatum och som körts högst 6 000 mil. Försäkringen upphör så snart någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått inom nämnda gränser ska den anses ha uppkommit den dag du anmälde skadan eller felet till oss.
Försäkringen gäller för skada eller fel på följande komponenter:
• Motor inklusive styrelektronik i originalutförande.
• Startmotor.
• Generator samt följdskador som påverkar motorcykelns elektroniska funktion i dess standardutförande från fabrik.
• Bränslesystem inklusive insprutningssystem och dess styrreglering men inte slangar, filter och bränsletank.
• System för avgasrening inklusive dess styrsystem men inte ljuddämpare och avgasrör.
• Tändsystem inklusive styrreglering men inte tändstift, tändkablar och batteri.
• Motorns kylsystem för vatten och olja men inte slangar eller uppkomna följdskador.
• Kraftöverföring men inte koppling, lamellbelägg, kedja, drev, drivrem eller uppkomna följdskador.
• Servosystem för bromsar inklusive styrreglering för låsningsfria bromsar (ABS) men inte slangar, huvud- och hjälpcylindrar, bromsskivor, bromstrummor och bromsbelägg.
• Antisladd-/spinnsystem inklusive givare och styrreglering.
• Stötdämpare inklusive givare och styrreglering men inte packboxar och dammskydd.
Försäkringen ersätter även kostnader för felsökning upp till 8 timmar i syfte att fastställa om skadan ersätts av försäkringen.
4.5.2 FÖRSÄKRINGSMOMENTETS SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.
• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.
• Du måste se till att motorcykelns oljenivåer är korrekta, andra smörjmedel har rätt mängd och kylsystem innehållande vatten har tillräckligt med frostskyddsmedel.
• Rätt bränsle ska användas i motorcykeln.
Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 5.3.3.