Förlåt vad sa du? Hörlurar?

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Jag har länge haft problem med att hitta den perfekta öronsnäckan att ha under hjälmen... Kör för det mesta med Koss The Plug för att den stänger ut en del vindbrus men mitt problem är att jag måste lirka ur dom jävlarna innan jag tar av mej hjälmen annars sliter dom öronen av mej :död

Utöver Koss har jag provat lite diverse modeller från sony o philips o då går det fint att få av sig krukan men vinden ylar så förbannat att man får höja volymen till den nivån där mp3spelarens batteri tar slut på 30 min :(

Hur gör ni andra eldsjälar? Vilka lurar kör ni med? Min tanke är väl kanske att någon smidig lur med en sån där liten bygel skulle kunna funka...

Ge mig klarhet. :Bugar

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Zuljin skrev:
Jag har länge haft problem med att hitta den perfekta öronsnäckan att ha under hjälmen... Kör för det mesta med Koss The Plug för att den stänger ut en del vindbrus men mitt problem är att jag måste lirka ur dom jävlarna innan jag tar av mej hjälmen annars sliter dom öronen av mej :död

Utöver Koss har jag provat lite diverse modeller från sony o philips o då går det fint att få av sig krukan men vinden ylar så förbannat att man får höja volymen till den nivån där mp3spelarens batteri tar slut på 30 min :(

Hur gör ni andra eldsjälar? Vilka lurar kör ni med? Min tanke är väl kanske att någon smidig lur med en sån där liten bygel skulle kunna funka...

Ge mig klarhet. :Bugar

Testa Shure E2c kostar en 800-900:- fast funkar kanon för mig.
Kolla Shure för mer info....

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Blir du inte döv när du ligger i 150 med högsta volym o plötsligt stannar vid ett stoppljus, med högsta volym på?
Eller är du grym på att lirka ner volymen med handskarna på?

Jag har funderat men aldrig kört mc med lurar..

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
morecore skrev:
Blir du inte döv när du ligger i 150 med högsta volym o plötsligt stannar vid ett stoppljus, med högsta volym på?

Menar du att högsta volym skulle bli ÄNNU högre bara för att man stannar? :va

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
morecore skrev:

Hur tänker du nu?
:confused: :va :lol

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Kör också med koss the plugg men har moddat mina med apotekets pluggar och det funkar klock rent :tummenupp

Produkt Förp. Pris Antal

Bilsom Musik o Simpropp small, grön 1 par 31,00

Tillverkarinfo

Aktuellt

Dämpar ljud jämnt över frekvensbandet och ger en naturlig ljudåtergivning. Proppen fungerar därför bra då man t. ex spelar musik eller vill lyssna på konsert. Eftersom proppen tätar effektivt lämpar den sig även som simpropp. Ska dock inte användas vid dykning och långvarig vistelse under vatten

Proppen kan användas många gånger. Finns i 2 storlekar. De flesta kvinnor och barn kan välja storlek small.

.

Internetkund
Behöver du hjälp när du handlar hos oss via internet, eller vill du fråga om dina beställningar?

Ring 018-64 84 05. Numret är bemannat vardagar 8-20 och helger 09-18. Övrig tid kan du ringa 0771 - 450 450.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
SuperMicke skrev:
Menar du att högsta volym skulle bli ÄNNU högre bara för att man stannar? :va
har ni inte kört en gammal vindbrusande bil i 150, o man vrider upp mer o mer på stereon. Sen när man stannar så låter det högt som fan.
Örat hör ju massa brus o sen så måste man vrida upp som fan för att höra musik.

På saab bilar ökas ju volymen utomatiskt ju fortare man kör...

I think you see my point :tummenupp :hihi

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Problemet med ökad volym vid ökad hastighet sköter man lämpligast med lite sunt förnuft.
Vid avsaknad av sånt kan man med fördel boka tid hos örondoktorn redan på våren :hihi
Jag kör med The plugg fast med latexpluggen på, den där fjälliga svindyra proppen ( 80 spänn för två sketna plastbitar :4skrika )
Hur som helst så tycker jag det funkar strålande, jag höjer ljudnivån så att det är behagligt och inte för högt när jag står stilla.
Sedan ger jag helt enkelt blanka fan i volymkontrollen, funkade fint upp till 120 på min FZR iaf.
Sedan försvann ljudet helt, men nu är vi ju ändå uppe på olagliga hastigheter och jag ligger i princip inte i högre hastighet än 120 om jag kör långt.
För det är då jag tycker man har mest glädje av musik på hoj, dvs när det inte svänger och man trälar transportsträcka likt E4a :zpy
//Tobbe

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
morecore skrev:
har ni inte kört en gammal vindbrusande bil i 150, o man vrider upp mer o mer på stereon. Sen när man stannar så låter det högt som fan.
Örat hör ju massa brus o sen så måste man vrida upp som fan för att höra musik.

På saab bilar ökas ju volymen utomatiskt ju fortare man kör...

I think you see my point :tummenupp :hihi
Du menar att vindbruset på något sätt skulle minska ljudtrycket från hörlurarna?

Så om man har en jävligt stor fläkt som kör på fullt ös riktad mot örat så kan stå alldeles bredvid en kyrkklocka när den ringer in till gudstjänst utan risk för hörselskador?

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
När man körde moppe så hade jag modda min hjälm som sådant, då var det iof stora tjocka lurar men principen borde funka med mindre. Jag tog ur paddingen nederst i hjälmen och där (markera först) man har öronen så skar jag ur ett hål just mindre än lurarna för att dom skulle hållas där. Man lämnar kvar tyget på insidan (mot öronen) och trycker dit lurarna och sen lite stuffing bakom och tillbaka med paddingen i hjälmen. Kabeln gjorde jag som så att jag lödde dit en 3.5mm honkoppling och sedan hade hane/hane förlängning till Walkmannen. Visst mindre bas men avsevärt mycket skönare och enkelt + att man hörde annan trafik mycket bättre. :tummenupp

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
sgtpepper skrev:
Du menar att vindbruset på något sätt skulle minska ljudtrycket från hörlurarna?

Så om man har en jävligt stor fläkt som kör på fullt ös riktad mot örat så kan stå alldeles bredvid en kyrkklocka när den ringer in till gudstjänst utan risk för hörselskador?
hmm...
nej, men det uppstår ju ett brus i hjälmen. Bruset gör att man får höja volymen för att höra musiken tydligare. Bruset tar ju bort mkt av de höga tonerna, och ljudet känns bra.

Tar man sedan bort bruset så är bara ljudet och dess höga toner kvar.
Då känns det som om ljudet är högre o störande.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
tobbeviking skrev:
Sedan ger jag helt enkelt blanka fan i volymkontrollen, funkade fint upp till 120 på min FZR iaf.
Sedan försvann ljudet helt

//Tobbe
Aah kör man inte så fort, då är det nog lättare att få det att fungera. Men är det 110-väg så kör jag gärna i 140, därav anledningen att jag inte kör med musik i öronen.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
morecore skrev:
Aah kör man inte så fort, då är det nog lättare att få det att fungera. Men är det 110-väg så kör jag gärna i 140, därav anledningen att jag inte kör med musik i öronen.
Förståligt, men på 110vägarna så kan man stänga av MD eller MP3 och ha the plugg i som fungerande öronpropp :tummenupp
//Tobbe

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
tobbeviking skrev:
Förståligt, men på 110vägarna så kan man stänga av MD eller MP3 och ha the plugg i som fungerande öronpropp :tummenupp
//Tobbe
Är man grym på det, med handskarna på så!! :tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
hmmmm...lyssna på ljudet av motor, sjung själv eller dyligt. Lurar är mesig vill man lyssna på musik tar man bilen. 165mil med endast tankstopp utan musik i sommras gick aldeles utmärkt....men visst dammande man av en och annan 80tals klassiker inne i huvudet :)

var rädd om hörslen pojkar och flickor

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
Klrz skrev:
hmmmm...lyssna på ljudet av motor, sjung själv eller dyligt. Lurar är mesig vill man lyssna på musik tar man bilen. 165mil med endast tankstopp utan musik i sommras gick aldeles utmärkt....men visst dammande man av en och annan 80tals klassiker inne i huvudet :)

var rädd om hörslen pojkar och flickor

Äh, finns väl inget mesigt med lite skön punk/rock :yoparty under färden. Vill man inte lyssna så behöver man inte men jag tar musik med mej vart jag än går/åker. :hihi

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Zuljin skrev:
måste lirka ur dom jävlarna innan jag tar av mej hjälmen annars sliter dom öronen av mej :död

Jag har samma problem med mina, men jag hade ju inte kommit på att man kanske kan pilla ut dom innan man tar av hjälmen. Får prova det.
:)

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
PacMan skrev:
Jag har samma problem med mina, men jag hade ju inte kommit på att man kanske kan pilla ut dom innan man tar av hjälmen. Får prova det.
:)

Jo, man besparar sig smärtan men efter nåra ggr så ere inte så kul längre... :gråta

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...