Förlorad hastighet vid drevning?

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
Honda CBR 600 RR
Hejsan, har nyligen köpt en honda cbr 600 rr -07. Den tidigare ägare har drevat ner det främre drevet från 16 till 15 kuggar. Jag undrar lite hur detta påverkar topphastigheten. På sexans växel på runt 8 tusen varv ligger jag i runt 130 km/h så topphastigheten känns rättså dålig... kan det bero på neddrevningen? Sen undrar jag om hastighetsmätaren måste kalibreras om efter ett byte av drev, körde med gps en dag och hojens hastighetsmätare säger 150 km/h medans min gps säger 130 km/h...

/Kalle

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En av dom fem vanligaste frågorna här på SH. Har du verkligen prova att söka i gamla svar?

16/15=> ca6%

Mats

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
Honda CBR 600 RR
En av dom fem vanligaste frågorna här på SH. Har du verkligen prova att söka i gamla svar?

16/15=> ca6%

Mats

ok, men med en hastighetsförlust på ca 6% så är ändå topphastigheten upp emot 245 km/h om topphastigheten är runt 260 km/h med original drev(vet inte vad hastigheten ligger på i originalutförande, sitter även ett yoshimura rs-5 på). Känns inte som att jag kan komma upp i det om jag ligger i 130 km/h på 8 tusen varv på sista växeln... eller tänker jag helt fel?

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
ok, men med en hastighetsförlust på ca 6% så är ändå topphastigheten upp emot 245 km/h om topphastigheten är runt 260 km/h med original drev(vet inte vad hastigheten ligger på i originalutförande, sitter även ett yoshimura rs-5 på). Känns inte som att jag kan komma upp i det om jag ligger i 130 km/h på 8 tusen varv på sista växeln... eller tänker jag helt fel?

Prova vet ja:tummenupp

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Jag har en sp1 och den visade helt fel när den var drevad så nu sitter det original igen. Den digitala hastighetsmätaren kan man inte kalibrera enligt honda.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
8K varv på 6an och du håller 130km/h? har du tankat diesel?

men det går många km/h per k varv så vrid fullt och se vart du hamnar. (på egen risk, välj rak väg, utan grus, undvik underklädes reklampelare mm. )

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
Honda CBR 600 RR
hehe nä ingen handbroms på. Men det är klart det är ju några varv kvar tills 15000 men det kändes som att den inte riktigt skulle upp till dom där 240 - 260 som man räknar med att den ska klara av. Nu är hastigheten mätt med gps också.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Min visar också 150 på mätaren vid 8 tusen men enligt min gps så är det bara ca 130 km/h...

Jaaa? Delvis beror det på omdrevningen och sen även att hastighetsmätaren har en felvisning uppåt orginal med.
Men jag förstår inte hur du kan uppleva att topphastigheten känns "dålig". Jag känner iallafall ingen skillnad på 245 och 260 blås på landsväg.

Sen påverkar ju bakdäckets slitage en del. Kör du med ett platt däck så är det en handfull procent mindre omkrets än ett flång nytt. Däckens omkrets skiljer sig en del mellan märken/modell oxå.

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Är det så att dom flesta japanska sporthojar mäter hastigheten på utgående axeln?

Om givaren sitter på framhjulet behöver man aldrig oroa sig över att mätaren visar fel vid annan utväxling. På min RC8 sitter givaren på framhjulet, med det kanske är ett arv från offroad hojarna, hehe.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
hehe nä ingen handbroms på. Men det är klart det är ju några varv kvar tills 15000 men det kändes som att den inte riktigt skulle upp till dom där 240 - 260 som man räknar med att den ska klara av. Nu är hastigheten mätt med gps också.

är ju hur solklart som helst. gör den 130 på 8000 varv så gör den 260 på 16000 varv. Enkel matte!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA