Förnyelse av körkortet

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Var och fick mitt körkort förnyat. Mycket enkelt förfarande på trafikverkets kontor.
Min undran är varför inte ett syntest? Skulle vara mycket enkelt att göra i samma maskin som tar fotot.
Bokstäver på skärmen som kvitteras på ett tangentbord.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilken sorts syntest hade du tänkt att de skulle göra där?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför ha en läkare ens för högre behörigheter, med AI-teknik borde de kunna ha en robotarm som kollar knäreflexer och lyssnar på lungorna? 😆
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilken sorts syntest hade du tänkt att de skulle göra där?

Bara man får stå 2 m från maskinen så är det lugnt utan glasögon, men att man måste få får ta på sig glasögonen då man ska skriva vad man såg 😉
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skulle vara mer selekterande om man kunde nyttja AI till att gå igenom din ekonomi.
På så sätt kunde man avgöra om du har råd att köra hoj som hobby.
Förutom indraget MC-kort kan du få tips om hur du bör hantera din ekonomi.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Kan berätta att gränsen är skrämmande låg. Jag är precis på gränsen att få köra utan synkorrektion men pga högre behörigheter fick jag sedan länge krav på att ha glasögon/linser.
Nu är det så att jag ser ganska ordentligt dåligt i mörker utan glasögon (med korrigering ser jag bättre än "normalt").
Att då tänka på att det kör omkring en hel del blindstyren som ser ännu sämre än mig pga att dom aldrig kollar synen är skrämmande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan berätta att gränsen är skrämmande låg. Jag är precis på gränsen att få köra utan synkorrektion men pga högre behörigheter fick jag sedan länge krav på att ha glasögon/linser.
Nu är det så att jag ser ganska ordentligt dåligt i mörker utan glasögon (med korrigering ser jag bättre än "normalt").
Att då tänka på att det kör omkring en hel del blindstyren som ser ännu sämre än mig pga att dom aldrig kollar synen är skrämmande.
Ja, vad är gränsen, 0.5 eller nåt sånt? Mer än halvblind ivf. Jag har alltid sett så dåligt att glasögon alltid varit ett tvång. Iofs tappade trafikverket bort glasögonkravet på mig, så det försvann från mitt körkort för längesen så tekniskt sett får jag köra utan glasögon. Men om jag inte har glasögon på mig så ser jag inte ens sträcken på vägytan.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Var och fick mitt körkort förnyat. Mycket enkelt förfarande på trafikverkets kontor.
Min undran är varför inte ett syntest? Skulle vara mycket enkelt att göra i samma maskin som tar fotot.
Bokstäver på skärmen som kvitteras på ett tangentbord.
Enda anledningen till att man har begränsad giltighet på A och B är att körkortet är en giltig legitimationshandling.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Enda anledningen till att man har begränsad giltighet på A och B är att körkortet är en giltig legitimationshandling.
Nej det är ju inte det i alla fall längre utan krävs nationellt id eller pass då körkort eller BankID inte längre funkar för att höja summan på Swish utan du måste scanna pass eller nationellt id har andra grejer också som inte godkänner körkort som id men Swish fick jag själv märka då jag glad i hågen skulle handla men summan gick inte att höja
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej det är ju inte det i alla fall längre utan krävs nationellt id eller pass då körkort eller BankID inte längre funkar för att höja summan på Swish utan du måste scanna pass eller nationellt id har andra grejer också som inte godkänner körkort som id men Swish fick jag själv märka då jag glad i hågen skulle handla men summan gick inte att höja
Japp, skillnad mellan giltig ID-handling i Sverige, och giltig resehandling.
Så körkortet funkar i Sverige som giltig ID-handling.
Dock så måste man ju göra en läkarundersökning vid förnyelse av körkortet om man har högre behörighet, och det är vart 5:e år.
Så därför avsade jag mig det, så då gäller körkortet i 10år istället.
När det gäller att höja summan i Swish så fixar man det genom koder i Swedbank (beställa via webben), eller att knalla in på kontoret (sjukt begränsade öppettider), så du behöver inte några andra ID-handlingar, och då kallas det för "utökat BankID", så det är inget problem.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Japp, skillnad mellan giltig ID-handling i Sverige, och giltig resehandling.
Så körkortet funkar i Sverige som giltig ID-handling.
Dock så måste man ju göra en läkarundersökning vid förnyelse av körkortet om man har högre behörighet, och det är vart 5:e år.
Så därför avsade jag mig det, så då gäller körkortet i 10år istället.
När det gäller att höja summan i Swish så fixar man det genom koder i Swedbank (beställa via webben), eller att knalla in på kontoret (sjukt begränsade öppettider), så du behöver inte några andra ID-handlingar, och då kallas det för "utökat BankID", så det är inget problem.
Nej det gick förr men inte nu att höja Swish med koder 15000:- är max utan pass eller nationellt id hos min lokala sparbank som följer Swedbank upp till 150000 med giltigt pass eller nationellt id ändrades i början på sommaren här
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej det gick förr men inte nu att höja Swish med koder 15000:- är max utan pass eller nationellt id hos min lokala sparbank som följer Swedbank upp till 150000 med giltigt pass eller nationellt id ändrades i början på sommaren här
Trist.
Jag har Swedbank, och senast igår kunde jag höja till 100kkr utan problem genom att bara logga in med BankID.
Men dom kanske visste att jag skulle investera i en Yamaha, och det gör ju stor skillnad i risktagandet. :tummenupp

Swish.png
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja, vad är gränsen, 0.5 eller nåt sånt? Mer än halvblind ivf. Jag har alltid sett så dåligt att glasögon alltid varit ett tvång. Iofs tappade trafikverket bort glasögonkravet på mig, så det försvann från mitt körkort för längesen så tekniskt sett får jag köra utan glasögon. Men om jag inte har glasögon på mig så ser jag inte ens sträcken på vägytan.
Minns inte, men poängen är att jag ser hyfsat i dagsljus (vilket det ju är när man testar synen) men kass i mörker, utan korrektion. Fatta då alla som inte ens testat synen öht...
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Var och fick mitt körkort förnyat. Mycket enkelt förfarande på trafikverkets kontor.
Min undran är varför inte ett syntest? Skulle vara mycket enkelt att göra i samma maskin som tar fotot.
Bokstäver på skärmen som kvitteras på ett tangentbord.
Bra ändå att du har kommit till insikt på ålderns höst att du har blivit ett blindstyre!.. :kramaSjälv gjorde jag en RLE operation i veckan det kan jag rekommendera dig till att göra! Skönt att kasta bort kontaktlinser och glasögon...efter 50 ÅR! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var och fick mitt körkort förnyat. Mycket enkelt förfarande på trafikverkets kontor.
Min undran är varför inte ett syntest? Skulle vara mycket enkelt att göra i samma maskin som tar fotot.
Bokstäver på skärmen som kvitteras på ett tangentbord.
Hur långt avstånd var det till skärmen ?
Ett syntest för förare borde väl vara en kontroll att man ser bra på långt håll ?
Är det 3, 4 eller 5 meter till den "vanliga" syntesttavlan hos skolsköterskan ? #
Själv använder jag glasögon när jag läser (ålderslångsynt) men behöver inte när jag kör.
# Tydligen är 3 (och 4) meter det vanliga
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
En regelbunden läkar och synundersökning tycker jag bör vara obligatoriskt när man kommer uppåt 65-70 år i alla fall. Ålder kan alltid diskuteras men någonstans där i alla fall. Inom min släkt finns en 90-åring som är halvblind, halvdöv och yr/dålig balans som tar bilen ibland, visserligen sällan men händer. Tycker det är helt galet. Tyvärr inser inte alla att dom bör klippa körkortet sälja bilen/fordonet. Kan bara tänka mig hur dålig uppfattning en sån person har i trafiken när vi kommer på våra hojar men även andra trafikanter och fotgängare, barn som springer ut osv.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Hur långt avstånd var det till skärmen ?
Ett syntest för förare borde väl vara en kontroll att man ser bra på långt håll ?
Är det 3, 4 eller 5 meter till den "vanliga" syntesttavlan hos skolsköterskan ? #
När jag skaffade gubbglas nyligen så kunde de testa alla möjliga avstånd mha digital teknik på samma väggmonterade skärm, så jag tror kanske att skolsköterskans verktyg numer har blivit frånsprungna av teknologin.

#inteenooptikermen
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En regelbunden läkar och synundersökning tycker jag bör vara obligatoriskt när man kommer uppåt 65-70 år i alla fall. Ålder kan alltid diskuteras men någonstans där i alla fall. Inom min släkt finns en 90-åring som är halvblind, halvdöv och yr/dålig balans som tar bilen ibland, visserligen sällan men händer. Tycker det är helt galet. Tyvärr inser inte alla att dom bör klippa körkortet sälja bilen/fordonet. Kan bara tänka mig hur dålig uppfattning en sån person har i trafiken när vi kommer på våra hojar men även andra trafikanter och fotgängare, barn som springer ut osv.
Har en i min närhet som fick något anfall och orsakade en olycka lyckligtvis inga personskador. Han är 82 år fick sitt körkort indraget. Efter mycket olika läkarundersökning så kan läkare inte hitta någon bakomliggande sjukdom. Så nu ligger bollen hos transportstyrelsen/trafikverket tror jag det är dom ska ta beslut om han ska få tillbaka det.

Som han sa själv "men jag har åldern emot mig" (han är klar i huvudet och hänger med i verkligheten). Jag försökte hinta om att det kanske är lika bra att släppa det med att köra bil men han vill inte lyssna på det örat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag skaffade gubbglas nyligen så kunde de testa alla möjliga avstånd mha digital teknik på samma väggmonterade skärm, så jag tror kanske att skolsköterskans verktyg numer har blivit frånsprungna av teknologin.

#inteenooptikermen
Vilken blir den först mobilen/plattan som när man ser på den ser den ut som en stor mobil/platta på 5 meters avstånd. Kanske lösa problemet med den alltmer utbredda närsyntheten. Eller lösningen är kanske "Computer Glasses" se nedan, från tidig ålder.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ja, vad är gränsen, 0.5 eller nåt sånt? Mer än halvblind ivf. Jag har alltid sett så dåligt att glasögon alltid varit ett tvång. Iofs tappade trafikverket bort glasögonkravet på mig, så det försvann från mitt körkort för längesen så tekniskt sett får jag köra utan glasögon. Men om jag inte har glasögon på mig så ser jag inte ens sträcken på vägytan.
Är du säker på att de tappat bort villkoret?
Jag trodde likadant men kikat man på baksidan, längst ner till vänster under
punkt 12
Så står det 01.06 som villkor = glasögon eller linser.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top