Försäkra när två pers använder mc?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Känner du till något bolag som gått med på att göra en sådan försäkring till en början? Sen kan man ju gå på pappret.[/QUOTE]

folksam :tummenupp

wheelieman skrev:
Bolagen brukar se genom fingrarna på den här varianten av bedrägeri just för att du bor hemma.
Men det du ska göra i så fall är att när du ringer till bolaget, så uppger du allt du sagt ovan, om dom då går med på detta så måste du få det på print.
Alltså inskrivit i ditt försäkringsbrev, annars så är risken stor att du står utan stålar när det väl hänt någonting.
Det hjälper alltså inte att dom svarar i telefon att detta är OK... DU MÅSTE FÅ DET PÅ PRINT!!!!!!!!
Känner flertalet killar som blivit blåsta på detta, när en kåt försäkringsförsäljare har lovat både det ena och det andra.

Lycka till.

är dock inget bedrägeri. som jag sa så står det på "print" i folksams försäkring"brev".
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Grrrooov skrev:
Där har jag haft mina tidigare hojar men dom tar tyvärr inte klass 7 hojar. (Bilsport & Mc)
Dom tar flertalet klass 7 hojar nu, däremot inte de mer rena sporthojarna ex R1 R6 och motsvarande vilket jag gissar på att du har/ska ha?

Grrrooov skrev:
En annan ful grej med att försäkra i mitt fall är ju datum för körkort. Mitt första mc-kort tog jag 2001 och borde ju rimligtvis få bonus ifrån det med skadefria år sedan dess. Men så räknar visst inte många bolag utan dom går på sist tagna körkortet. I mitt fall är det då lastbil med släp som togs 2005, då gjordes sista uppdateringen i körkortsregistret så jag har inga skadefria år längre.

Någon mer som varit med om samma störande sak? Ganska mycket pengar man går miste om när dom gör så. Det var ju helt meningslöst att ta mc-kortet före bil och lastbil då. Enda fördelen var ju att prövotiden försvann 3 månader efter att jag fick mitt bilkort.
Man ska alltid vara noga med att kolla så att man får rätt premie. Att de skulle gå efter när du tog lastbilskort verkar dock dumt och var antagligen en miss. Egentligen finns det bara två saker att gå efter, när du tagit den aktuella behörigheten (i detta fall MC) eller när du tog körkortet för första gången. Om du blivit av med kortet och behöver ta om går de däremot efter nytagningen.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
kAtanAmAn skrev:
Känner du till något bolag som gått med på att göra en sådan försäkring till en början? Sen kan man ju gå på pappret.

folksam :tummenupp



är dock inget bedrägeri. som jag sa så står det på "print" i folksams försäkring"brev".[/QUOTE]

Bullvanköp ÄR bedrägeri, sedan kan du vända och vrida på det hur mycket du vill.

Sedan såg jag att några hade fått högre premier efter att ha tagit nytt körkort / alt blivit av med lappen några månader. Där har vägverket en ful ovana att ändra utfärdandedatum.
Eftersom bolagen får denna uppgiften direkt från vägverket, så måste man se till att dom räknar efter datumet när man faktiskt tog lappen, inte när man fick tillbaka den.
Det har man rätt till.
 

Mr Lex

Alltid trogen!
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Huddinge
Hoj
"Florens" av senare modell
Hej, mitt tipps är också att ringa runt... Jag har pratat med både If o LF och båda bolag ger grön lampa till att ha hojen på en förälder SÅ LÄNGE MAN ÄR SKRIVEN PÅ SAMMA ADRESS!!! När jag snacka med If (jag ville försäkra en traja men var inte 25 år fyllda) föreslog till och med de att jag skulle ställa hojen på farsan... Inte ens min idé från början!

Men jag anser det nog vara lite underligt att man är en person med lägre risk när man bor hemma.... Annars kunde man ju fått premien ändå, menar jag. :va

Ett annat tipps när de frågar hur många ni är i hushåller: säg ALDRIG att ni är singel! Då åker premien upp!! Aldrig singel men helst inga barn! Detta gäller både bil- o MC-fösäkring. (åtminstone hos de bolag jag har snackat med...)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Grrrooov skrev:
Till att börja med är det ingen fråga om att skenförsäkra här och mygla om att jag inte ska köra hojen utan bolaget ska vara fullt medveten om att jag kör hojen.

Jag bor hemma fortfarande, därav den naturliga anledningen att det går att skriva bågen på morsan så försäkringen fortfarande gäller. Om hon står som borgensman (kvinna) på mitt banklån så har ju hon ett ekonomiskt intresse i hojen fram tills att jag har betalat den.

Hon är ju den som blir drabbat om jag inte kan betala, inte jag. Då är det ju hon som ska vara ägare på hojen också enligt mig. Den är ju trots allt inte min.

Är det bolaget man har hemförsäkringen i som man bör vända sig till? Båda ska ju köra hojen är det tänkt, sen hur mycket hon kör det vet jag inte.

Moralpredikan om skenförsäkring undanbedes.

Men om den står på henne, så kanske de undrar varför hon står som borgensman på ett lån(om nu lånet är taget på hojen)?

Skitsamma! MEN betänk helförsäkring!! För din mor kanske inte vill ha en värdelös trasig hoj om du klotar OCH betänk att självrisken om någon annan kör, ex sond/dotter(även om det är helt lagligt)än försäkringstagaren så kan självrisken vara 10 000 kr! Berätta det också för din mor...

Mr Lex skrev:
Hej, mitt tipps är också att ringa runt... Jag har pratat med både If o LF och båda bolag ger grön lampa till att ha hojen på en förälder SÅ LÄNGE MAN ÄR SKRIVEN PÅ SAMMA ADRESS!!! När jag snacka med If (jag ville försäkra en traja men var inte 25 år fyllda) föreslog till och med de att jag skulle ställa hojen på farsan... Inte ens min idé från början!

Men jag anser det nog vara lite underligt att man är en person med lägre risk när man bor hemma.... Annars kunde man ju fått premien ändå, menar jag. :va

Ett annat tipps när de frågar hur många ni är i hushåller: säg ALDRIG att ni är singel! Då åker premien upp!! Aldrig singel men helst inga barn! Detta gäller både bil- o MC-fösäkring. (åtminstone hos de bolag jag har snackat med...)

Det var det dummaste jag hört på länge? Så du menar att jag skulle få dyrare försäkring för att jag har barn? Står inget sådant någonstans i försäkringspapprerna att det är omständigheter som påverkar premien, har ALDRIG ens varit med att de frågat om jag är singel, hur många barn jag har :confused: :va Du är ute o cyklar...
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
sporTlovEr skrev:
Men om den står på henne, så kanske de undrar varför hon står som borgensman på ett lån(om nu lånet är taget på hojen)?

Skitsamma! MEN betänk helförsäkring!! För din mor kanske inte vill ha en värdelös trasig hoj om du klotar OCH betänk att självrisken om någon annan kör, ex sond/dotter(även om det är helt lagligt)än försäkringstagaren så kan självrisken vara 10 000 kr! Berätta det också för din mor...

Motiveringen från min sida är att hon har ju det ekonomiska intresset i hojen så länge jag har lånet, eftersom hon får pröjsa hojen om inte jag kan det. Lånet i sig är bara ett lån, inte bundet till en hoj.
LF var lite kinkiga angående detta, dom trodde det kunde bli strul vid eventuell skada eftersom dom tror direkt att jag har det ekonomiska intresset i den.

Självrisken behöver jag ju inte betänka om jag kör halvförsäkring, en hoj för 45-50000kr går ju laga ganska mycket själv på till billigare peng än att drabba andra med försäkringshöjningar av en ung kille med bågen stående på mor. Premien ska bara vara billig för jag tänker inte utnyttja försäkringen till hojen om jag klotar typ. Hänger ni med?

50 lök är ju inte så mycket förlorat mot ett liv. Måste ju vara säker på personskadeförsäkring och därigenom printat på papper.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Grrrooov skrev:
Motiveringen från min sida är att hon har ju det ekonomiska intresset i hojen så länge jag har lånet, eftersom hon får pröjsa hojen om inte jag kan det. Lånet i sig är bara ett lån, inte bundet till en hoj.
LF var lite kinkiga angående detta, dom trodde det kunde bli strul vid eventuell skada eftersom dom tror direkt att jag har det ekonomiska intresset i den.

Självrisken behöver jag ju inte betänka om jag kör halvförsäkring, en hoj för 45-50000kr går ju laga ganska mycket själv på till billigare peng än att drabba andra med försäkringshöjningar av en ung kille med bågen stående på mor. Premien ska bara vara billig för jag tänker inte utnyttja försäkringen till hojen om jag klotar typ. Hänger ni med?

50 lök är ju inte så mycket förlorat mot ett liv. Måste ju vara säker på personskadeförsäkring och därigenom printat på papper.

Och vad tror du det kostar om du kör ihjäl/invalidiserar nån annan?
 

Mr Lex

Alltid trogen!
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Huddinge
Hoj
"Florens" av senare modell
sporTlovEr skrev:
Det var det dummaste jag hört på länge? Så du menar att jag skulle få dyrare försäkring för att jag har barn? Står inget sådant någonstans i försäkringspapprerna att det är omständigheter som påverkar premien, har ALDRIG ens varit med att de frågat om jag är singel, hur många barn jag har :confused: :va Du är ute o cyklar...

Måhända är det dummt, men jag säger bara vad jag har upplevt... Jag snacka med både If och LF, BÅDA fråga hur många vi var i hushållet och om jag hade barn! Varpå jag frågade vilken roll det spelar... Svaret jag fick var att om man är singel är man mer benägen att köra ihjäl sig... (tokigt enligt min mening) Men när jag sa att jag inte var singel fick jag ca 800kr lägre premie!

Tyck vad du vill, men jag fick lägre premie efter ha sagt att INTE är singel!

Men visst, det är ju inget som står i försäkringsbrevet... Huruvida det rör sig om en utbredd policy vet jag inte... Men som sagt har jag varit i kontakt med två bolag som båda gav mig rabatt!
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
gurra2fast skrev:
2040079 Och vad tror du det kostar om du kör ihjäl/invalidiserar nån annan?

Det var just det jag menade när jag skrev att 50 lök inte är så mycket mot ett liv men du kanske inte orkade läsa dit ner. Försäkringen ska ju gälla som sagt om något händer. Det är ju därför jag gjorde tråden, så det heller inte blir någon skenförsäkring utan ersättning. Det är fullt möjligt att göra, jag ville bara ha tips om var. Det har jag fått lite längre upp.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Grrrooov skrev:
2041356 Det var just det jag menade när jag skrev att 50 lök inte är så mycket mot ett liv men du kanske inte orkade läsa dit ner. Försäkringen ska ju gälla som sagt om något händer. Det är ju därför jag gjorde tråden, så det heller inte blir någon skenförsäkring utan ersättning. Det är fullt möjligt att göra, jag ville bara ha tips om var. Det har jag fått lite längre upp.

Om försäkringsbolaget skulle försäkra dig rätt så skulle de ta ut den premie det skulle kosta om du skulle stå på försäkringen även om din mor " äger " hojen. Eftersom du kommer vara den huvudsakliga brukaren.

Om du har lån och hon är borgensman så anser jag att det är du som har det ekonomiska intresset? Hon ärver väl dig?

Det någon annan skrev att fejka ( va skriven på sina föräldrars adress fast man bor på ett annat ställe ) bara för att kunna försäkra på sin farsa, det är det skottpengar på för det är ett solklart bedrägeri för att komma billigt undan med något som man egentligen inte har råd att betala.

Så länge ni kör med öppna kort, inga försköningar lr ledande meningar å vita lögner så fine då hoppas jag bolagen sköter sig å sätter en premie efter den risk ni kommer att utgöra i försäkringskollektivet!
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Anderzzon skrev:
2041400
Om du har lån och hon är borgensman så anser jag att det är du som har det ekonomiska intresset? Hon ärver väl dig?

Hon ärver mig ja men hon ärver också mitt lån. Det är ju en svår definitionsfråga, jag har ju som intresse att betala av det men det ligger i hennes intresse att jag gör det för om jag inte skulle göra det så är det ju hon som får betala i slutändan.

Det är synd att dom bara går på att jag är född 85. Jag har ju snart fem år bakom styret på diverse hojar utan olycka. En som är 24 år med nytaget körkort alternativt en gasglad 40 åring har ju inte någon mc-erfarenhet om kortet är nytaget.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Grrrooov skrev:
2041356 Det var just det jag menade när jag skrev att 50 lök inte är så mycket mot ett liv men du kanske inte orkade läsa dit ner. Försäkringen ska ju gälla som sagt om något händer. Det är ju därför jag gjorde tråden, så det heller inte blir någon skenförsäkring utan ersättning. Det är fullt möjligt att göra, jag ville bara ha tips om var. Det har jag fått lite längre upp.

Ställ den då på dig så att du är säker på att försäkringen gäller
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Grrrooov skrev:
2041411 Hon ärver mig ja men hon ärver också mitt lån. Det är ju en svår definitionsfråga, jag har ju som intresse att betala av det men det ligger i hennes intresse att jag gör det för om jag inte skulle göra det så är det ju hon som får betala i slutändan.

Det är synd att dom bara går på att jag är född 85. Jag har ju snart fem år bakom styret på diverse hojar utan olycka. En som är 24 år med nytaget körkort alternativt en gasglad 40 åring har ju inte någon mc-erfarenhet om kortet är nytaget.


Du måste tala om när du tagit körkortet, har du aldrig vart av med det så ska de gå på ursprungsdatumet, det har du rätt till. Om inte byt bolag, det är ju en väldans skillnad på att va rookie lr ha ett par år på hoj i ryggmärgen ( läs statestik )

Jag tycker att du resonerar på ett bra sätt ang detta och ett F-bolag kan säkert hjälpa dig med en korrekt premie om du inte mörkar något :tummenupp
 

wesslan78

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
R1 -06
Min gamla hoj, R1 -03 stod på min farsa och försäkrad i if vi bor på olika adresser och jag fick det printat på försäkringspappret att jag var medförsäkrad (halvförsäkring) jag är 28 och haft kortet sen 16.

Med inga problem när jag tecknade den och berättade som det var att vi delade på hojjen..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top