Försäkra på papperseffekt eller riktig effekt?

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag var så ärlig att jag mejlade Svedea och sade att jag trodde att min var ostrypt trots att den är reggad som 37kW, och de svarade att de förutsatte att den var ostrypt i vilket fall som helst när de satte premien. Min är i och för sig Classica-försäkrad.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jag var så ärlig att jag mejlade Svedea och sade att jag trodde att min var ostrypt trots att den är reggad som 37kW, och de svarade att de förutsatte att den var ostrypt i vilket fall som helst när de satte premien. Min är i och för sig Classica-försäkrad.

Precis. Mina erfarenheter säger mig att de flesta(?) försäkringsbolagen bortser från lägre registrerade effekter eftersom dessa ytterst sällan faktiskt gäller utan går istället på motorcykelmodellens originaleffekt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Precis. Mina erfarenheter säger mig att de flesta(?) försäkringsbolagen bortser från lägre registrerade effekter eftersom dessa ytterst sällan faktiskt gäller utan går istället på motorcykelmodellens originaleffekt.
Fast är inte grejen med de äldre 37kw-hojarna att de är inskrivna från tillverkare att de levererades med den effekten till landet? Alltså är det den låga effekten som är "original".

Det är skillnad med en hoj som blivit strypt i efterhand och är ursprungligt rapporterad med en högre leveranseffekt som original.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Varför skulle man ägna sig åt försäkringsbedrägeri för ett par sketna hundralappars skull är väl den egentliga frågan?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Varför skulle man ägna sig åt försäkringsbedrägeri för ett par sketna hundralappars skull är väl den egentliga frågan?

Fast vadå bedrägeri. Står ju 37kw i registreringsbeviset som orginaleffekt. Brukar du när du köper bil ifrågasätta tillverkarens angivna effekt och köra bilen i bromsbänk bara för att vara säker på att det stämmer som står i pappren?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fast vadå bedrägeri. Står ju 37kw i registreringsbeviset som orginaleffekt. Brukar du när du köper bil ifrågasätta tillverkarens angivna effekt och köra bilen i bromsbänk bara för att vara säker på att det stämmer som står i pappren?

Om jag känner att effekten i själva verket är den dubbla och det är allmänt känt att dessa hojar oftast inte har 37 kw, så ja, då skulle jag se till så papprena stämmer.
Och för övrigt säger ju TS själv att den verkliga effekten är en annan än den som står på pappret. Alltså är det nog rätt säkert hans skyldighet att antingen strypa hojen igen, eller se till att besiktiga om den så pappret stämmer.

Det är nog svårt att i efterhand hävda dumhet, att man inte "visste" att strypningen inte sitter kvar längre.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Fast är inte grejen med de äldre 37kw-hojarna att de är inskrivna från tillverkare att de levererades med den effekten till landet? Alltså är det den låga effekten som är "original".

Det är skillnad med en hoj som blivit strypt i efterhand och är ursprungligt rapporterad med en högre leveranseffekt som original.
Det är helt klart en gråzon. Jag skulle också kunna tänka mig att transportstyrelsen går på ursprungligt registrerad effekt, oavsett ursprungsland. Så importerar man en hoj med lägre (angiven) effekt än den svenska så BÖR ju premien baseras på den ursprungliga (lägre) effekten snarare än effekten hos en svensksåld motsvarighet.

Fast vadå bedrägeri. Står ju 37kw i registreringsbeviset som orginaleffekt. Brukar du när du köper bil ifrågasätta tillverkarens angivna effekt och köra bilen i bromsbänk bara för att vara säker på att det stämmer som står i pappren?

Du blir med stor sannolikhet inte fälld för försäkringsbedrägeri. Dock har du ju ingått ett avtal med försäkringsbolaget där DU intygar att uppgifterna som uppges är korrekta.
OM det, vid en olycka skulle uppdagas att uppgifterna inte stämmer med verkligheten så är det en enkel väg ut för försäkringsbolaget att slippa betala ut full ersättning. Det borde ju alltså ligga i DITT intresse att se till att uppgifterna stämmer.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Min gamla hoj var reggad som 25 trots att den hade fulleffekt. Jag ringde till transportstyrelsen och frågade om det inte gick att ändra tillbaka till ursprungsefffekten. Jo det gick bra med ett intyg. Hur skulle jag få ett sådant. Jo någon skulle skriva på.

-Ja men vem?

-Jaaa, någon.

Försökte förklara att jag förstått det om det gällt en strypning men åt andra hållet går det ju inte att bluffa, det har jag ju inte något som helst att vinna på.

Den är nog fortfarande 25 på papperet.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top