Försäkra sig själv?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det är bra att teckna en olycksfallsförsäkring eller vad det kallas. Tänkte bara höra vad ni som kör använder er utav för bolag samt vad det kostar så jag kan ringa och försäkra mig själv lagom till säsongen.
Tack på förhanden!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Bikerbitch skrev:
Det är bra att teckna en olycksfallsförsäkring eller vad det kallas. Tänkte bara höra vad ni som kör använder er utav för bolag samt vad det kostar så jag kan ringa och försäkra mig själv lagom till säsongen.
Tack på förhanden!

Ingår väl i den vanliga hojförsäkringen?

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ja har en på Folksam via facket som täcker om du blir invalid, tandskador m.m. betalar 33:- i månaden.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kolla via facken först för det brukar vara billigast. Jag har LFs olycksfallsförsäkring och åtminstone på LF Bergslagen gälelr den för RR.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Kolla via facket, eller via din arbetsgivare ( brukar vara lite vassare ).
Dessa är oftast billigast och brukar inte ha undantag för RR som många individuella försäkringar har. :tummenupp

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Är dock inte medlem i facket, men lär väl bli eftersom vi ska ha sånt via jobbet. För den vanliga försäkringen som man har stödde bara ifall jag körde SMC kurser och inte ifall jag skulle börja tävla.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
twinner skrev:
Ingår väl i den vanliga hojförsäkringen?

"Välkommen till racingforumet". Det är nog inte jättemånga som trafikförsäkrar sina racehojar och försäkringsbolagen är nog lagom sugna på att pröjsa miljarder när man skadat sig på tävling med vanlig trafikförsäkring.

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Använd sökfunktionen, detta ämne har diskuterats ett antal gånger här på SH.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
* Länsförsäkringars vanliga olycksfallsförsäkring gäller vid RR utan undantag.

* Till Folksams vanliga olycksfallsförsäkring kan tecknas ett tillägg som gör att den även gäller för RR.

Annars är det ganska skralt på markanden för oss som inte kan teckna någon billig specialförsäkring via ett fackförbund. Man kan ju alltid undersöka möjligheten att gå med i ett fackförbund som inte har ett dugg att göra ens arbete bara för att få teckna deras försäkring.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har olycksfall via Folksam. Öppen för alla att teckna och har inga begränsningar vad gäller "farliga sporter". Jag specificerade att jag ville ha skriftligt på att det gällde bankörning där trafikförsäkring inte täcker samt vid motocross körning på inhägnat område. Kostade ca 350-400 kr för ett helår med väldigt mycket ersättning.

Glöm inte att sammanfatta era försäkringsskydd så att efterlevande vet var de skall söka ersättning om det går så illa som det kan. För jag garanterar att bolagen söker INTE upp era anhöriga.

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
well har en extra förar och passagerar försäkring från IF.
195 kr. Den ät hyffsad skulle jag tro.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
An3Azz skrev:
Ja har en på Folksam via facket som täcker om du blir invalid, tandskador m.m. betalar 33:- i månaden.

wattafakk?! Jag har förmodligen samma ocb pyntar 115:- månaden. Handels eller?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
bb = Basbelopp

Länsförsäkringar Olycksfall
20 bb = 1096 kr
30 bb = 1545 kr
40 bb = 1991 kr
50 bb = 2431 kr

Folksam Olycksfall inkl påslag (70%) för RR
20 bb = 1400 kr
30 bb = 1960 kr
40 bb = 2527 kr
50 bb = 3091 kr

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Teddy skrev:
bb = Basbelopp

Länsförsäkringar Olycksfall
20 bb = 1096 kr
30 bb = 1545 kr
40 bb = 1991 kr
50 bb = 2431 kr

Folksam Olycksfall inkl påslag (70%) för RR
20 bb = 1400 kr
30 bb = 1960 kr
40 bb = 2527 kr
50 bb = 3091 kr

20bb=1096 kr betyder väl att du betalar 1096 kr för en "förmån" på 20 basbelopp, där 1 basbelopp=39400 kr(år 2005)

Har jag fattat det rätt då?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag har barnförsäkring, hi hi, Allmän info ang försäkringar

1: Ta först reda på: Vad vill jag att försäkringen skall täcka/vad anser jag ha råd med. Vill jag ha en olycksfallsförsäkring eller en sjukdomsförsäkring eller båda.

Man kan göra tilllägg i de flesta försäkringar så att det täcker, som i ditt fall, körning på bana.

Jag har en olycksfallförsäkring- och sjukdomsförsäkrin via Trygghansa, fd Holmia, som tecknades av min pappa när jag var 13. Detta är en s.k "barnförsäkring" och kan inte tecknas om man är äldre än 25.

Fick ut (olycksfall) 2300 när jag låg inne på sjukhus i 5 dagar, ersätter ambulans, resekostnader, sjukhusräkningar, kläder mm.

Fick t ex (sjukdom) 25000 för min immunsjukdom för ett år sedan.

För att försäkringen skall ersätta olycksfall måste man vara inlagt på sjukhus minst tre dagar, dessa vilkor brukar de flesta ha. För att ersätta sjukdom måste man ha en väl dokumenterad sjukdom. Får ut ersättning för ärr efter 1 år, brukar i regel vara 2år.

Betalde 800kr/år då jag var under 25 men har höjts till
1600/år nu när jag är över 25.

En bra olycksfallsförsäkring-och sjukdomsförsäkring är jätteviktigt!!!!

Ni vet väl det att från det att du lämnar dörren tills det att du kommer hem är eve arbetsgivare "ansvarig" för dig, dvs du får ut ersättning från deras försäkring också om du skadar dig på väg till/från arbetet.

Du kan alltså få ut ersättning från olika försäkringar.

Den försäkringen jag har gör ingen skillnad om jag åker motorcykel, tåg, buss, bil eller cykel, skadas jag så ersätter dem så länge jag har gjort en anmälan och det finns journalunderlag som styrker att jag har sökt vård/varit inlagd, fått skada.

Får du en skada, sök läkarvård, även om du inte tycker att det är så allvarligt, viktigt att det finns dokumenterat.
Oj va långt de blev :rofl

Hejar på dig BB, men du ska väl inte :crash

Last edited:

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Bikerbitch skrev:
Tack på förhanden!
JLo har ju försäkrat sitt arsle... så varför inte... ne men det ingår väll person skador innom den vanliga försäkringen?? Trodde jag det gjorde, men nu vet jag ju inte, du kanske menar angående RR??

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Miss_Orchidee skrev:
JLo har ju försäkrat sitt arsle... så varför inte... ne men det ingår väll person skador innom den vanliga försäkringen?? Trodde jag det gjorde, men nu vet jag ju inte, du kanske menar angående RR??
Välkommen till racingforumet :tummenupp

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag vill också ha en olycksfallsförsäkring som gäller även vid motorsport och gärna vid vad som kallas extremsporter. Pratade med If om det här för ett tag sen och dom sade att försäkringen gäller inte vid motorsporter, extremsporter (bla bla bla)... eller annan riskfylld aktivitet. Då frågade jag om jag skulle få ut ersättning om jag ramlade från kökspallen i köket. Det kunde hon inte svara på.

Följdfrågan blev -"vad anser ni inte som riskfylld aktivitet"?
Svaret: -"Det som inte är farligt och du inte kan skadas av".

ännu en följdfråga -"Vad ska jag med er olycksfallsförsäkring till?"
svar: -"Kanske bra om du skadar dig!"

Jag orkade inte dra min diskussion längre eftersom ajg är nog inte ens intresserad av deras svar vid det här laget.

Bra jobbat If... verkar inte ha alla ponnysar i hagen iår.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år