Försäkra TV

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
När vi nu köper en ny TV skall jag försäkra genom affären eller täcker hemförsäkringen upp det? Vi har folksam. Tack tack

Beror på försäkringen. Har du allrisk eller vad det heter, så täcker detstöld och skador. Frugan putta en gammal tv i golvet hemma och då täckte försäkringen skadan. Visst får du säkert ut mindre än via butikens försäkring men det tar man ju igen på kostnaden för denna.

I de flesta hemförsäkringar ingår drulleförsäkring. I min mening är det onödigt att köpa separat försäkring i affären.

I de flesta hemförsäkringar ingår drulleförsäkring. I min mening är det onödigt att köpa separat försäkring i affären.

Drulle/allrisk kostar ju extra så det är väl inte alla som valt till det... Däremot är det som sagt ett bättre alternativ att utöka sin hemförsäkring med drulle/allrisk jämfört med att försäkra alla prylar var för sig.

Elektronikfirmorna tjänar pengar på okunniga konsumenter som köper onödiga tilläggsförsäkringar på samma sätt som resebolagen försöker pracka på reseförsäkringar som ingår om man köpt resan med kort.

Jag ringde upp folksam, dom har en så kallad allrisk, eller drulle, då ingår tydligen det mesta i hemmet. mobiltelefoner, glasögon osv, kostar 500kr per år. Tog det erbjudandet. Fallet löst

Jag ringde upp folksam, dom har en så kallad allrisk, eller drulle, då ingår tydligen det mesta i hemmet. mobiltelefoner, glasögon osv, kostar 500kr per år. Tog det erbjudandet. Fallet löst

Då jag själv säljer försäkringar på elektronik så undar jag bara var du handlat/ tänkt handla? Jobbar inom expert och tycker våran försäkring är bra.
100kr i självrisk och fullt värde på produkten under hela perioden den är försäkrad. Lite skillnad då de flesta försäkringsbolag drar av i värde redan efter en relativt kort tid. Så kolla upp det om nu inte redan har handlat.

Tänkte bara påminna om att affären anmäler till Radiotjänst att du köpt ny TV, men du betalar förstås tvlicens redan :rolleyes:

Tänkte bara påminna om att affären anmäler till Radiotjänst att du köpt ny TV, men du betalar förstås tvlicens redan :rolleyes:
Fast det gör dom ju oavsett försäkring, och det är rätt svårt att gå runt det. Isf får man be nån som redan har tv-licens att köpa ut tv'n! Undrar om man kan åka dit om man langar tv-apparater till icke licensbetalande? :D

Fast det gör dom ju oavsett försäkring, och det är rätt svårt att gå runt det. Isf får man be nån som redan har tv-licens att köpa ut tv'n! Undrar om man kan åka dit om man langar tv-apparater till icke licensbetalande? :D

Kan ju vara en affärsidé !! Langa tvapparater :D :D

Lite snabb info på skillnaden mellan hemförsäkring o trygghetsförsäkring.

På hemförsäkringen har du ofta en självrisk på 1500 kr. Och en värdeminskning på tv. En tv som kosta 20k föra året kostar idag ungefär 11-12k.

Trygghetsförsäkringen kostar 10% av belopet på tv´n.
Men den har en självrisk på 100-500 kr(kommer inte ihåg exakt)
Men då har du ingen värde minskning utan du får en ny tv för samma peng som du köpte den. Och den gäller i 2-3år.

Försäkringen från affären är alltid mycket bättre om nåt händer. Själv nyttjat den. Ny tv för 200 spänn efter en fest

Lite snabb info på skillnaden mellan hemförsäkring o trygghetsförsäkring.

På hemförsäkringen har du ofta en självrisk på 1500 kr. Och en värdeminskning på tv. En tv som kosta 20k föra året kostar idag ungefär 11-12k.

Trygghetsförsäkringen kostar 10% av belopet på tv´n.
Men den har en självrisk på 100-500 kr(kommer inte ihåg exakt)
Men då har du ingen värde minskning utan du får en ny tv för samma peng som du köpte den. Och den gäller i 2-3år.

Precis... jag blev pålurad extraförsäkringen på min tv, 3000 pix (2år) :gnissla

Hur blåst får man va? Nästan så att man MÅSTE kasta den i backen nu för att kunna sova väl om natten.....

Min tv gick sönder fören herrans massa år sen, men det var soft för jag hade ju köpt till "tilläggsförsäkring" :näsblod

:mad: Fick ändå betala en massa "finstilt skit" ca 600:- har jag för mig, ca 7 år sen.

Försäkringarna kanske har blivit bättre idag.

Sedan dess har jag aldrig köpt tilläggsförsäkringar.

Ingår det inte försäkring när man betalar med sitt Visa kort?

Min tv gick sönder fören herrans massa år sen, men det var soft för jag hade ju köpt till "tilläggsförsäkring" :näsblod

:mad: Fick ändå betala en massa "finstilt skit" ca 600:- har jag för mig, ca 7 år sen.

Försäkringarna kanske har blivit bättre idag.

Sedan dess har jag aldrig köpt tilläggsförsäkringar.

Ingår det inte försäkring när man betalar med sitt Visa kort?

Inte vanligt visa tror jag men med visa "guld" gör det det iallafall.

Vi anmäler ingen som köper tv hos oss i alla fall:yoparty

Vi anmäler ingen som köper tv hos oss i alla fall:yoparty

Jasså? Vilken butik är detta. Lätt jag anmäler er!!!

Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (ex, TV, DVD-recorder, digitalboxar mm) har vi anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §

Förövrigt är det möjligt att just er tilläggsförsäkring är bra men de jag testat har alltid slutat med att man får betala tillbaka upp till halva beloppet själv...

Hädanefter håller jag mig till min drulle som ingår i hemmet. 1200:- självrisk och de räknar en jävla massa procent varje år av värdet men jag slipper hålla reda på alla klausuler som ligger gömda i texten från diverse...

Last edited:

Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (ex, TV, DVD-recorder, digitalboxar mm) har vi anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi måste uppge inom 30 dagar efter genomförd försäljning sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen vi skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter.
Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §QUOTE]

Och du jobbar var?????
Kan man läsa mer om denna lag någonstans. Skulle vara intressant att veta mer

Vår försäkring har verkligen fullt värde för produkten och 100kr i självrisk (förutom mobil 200kr) dock finns det vissa aktsamhetskrav. Vid stöld av en försäkrad produkt är kravet att den försäkrade produkten ska ha varit inlåst. Dock har vi inga andra krav mer än att kund har haft/använt sunt förnuft. Till exempel har vi haft en kund som tog med sig sin bärbara dator i en kanot och rullade runt kanoten. Kund fick reducerad ersättning men dock en ersättning.
Rena oturs-skador är det väldigt väldigt sällan några problem med

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...