Försäkring av gsx 600/750

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Hejzz

Har ringt runt till lite olika försäkrigsföretag men är det någon som vet vart man kan försäkra för lite vettigare summor än 40-50t om året..:confused:

Verkar som bolagen går på orginal kw för priserna mer än det som verkligen driver hojjen framåt (strypt)..

Tips till vart man ska leta om man ska köpa 1 cykeln och känner sig lite förvirrad i denna djungel.. Finns det någon sporthoj försäkring kanske??

//

Christian

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Säkerligen beroende på årsmodeller, köper man en lite äldre (> 3 år) så blir det ofta billigare.

"Verkar som bolagen går på orginal kw för priserna mer än det som verkligen driver hojjen framåt (strypt).."

Problemet är att det är ganska sällan som det verkligen är bara 25kW på dom strypta. När tillräckligt många missköter sig så får bolagen ändra regler så det även går ut över dom skötsamma (för jag antar att du hade tänkt låta strypningen sitta kvar?)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kollat med bilsport och mc försäkring i växjö???
betalar ca 6000 helår helförsäkring för min gsx650f.
har halvförsäkring nu dock då jag har vagnskade garanti på den, men kollade även hel försäkring innan köp.
halv försäkring går på ca 3-3500 kr om året

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det är tyvärr dyrt att äga en ny sporthoj.
Inköp, försäkring, service, soppa och däck. Många och delvis höga kostnader.

För att minska kostnaderna kan man köpa en äldre hoj vilket då givetvis blir billigare i inköp.
En äldre hoj kan man gladeligen halvförsäkra och på så vis dra ner försäkringskostnaderna.
En äldre hoj har ingen garanti och måste därför inte nödvänigtvis få en stämpel i serviceboken var gång den servas. Olja, filter och vätskor klarar man lätt själv.

Soppa och däckskostnaderna är helt beroende på hur mycket och hur du kör men är vanligtvis i sammanhanget inte den dyraste posten i hojägandet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
har halvförsäkring nu dock då jag har vagnskade garanti på den, men kollade även hel försäkring innan köp.
På en 650F ja, den klassas inte som klass 7/11, R-hojar är mycket dyrare att försäkra än din typ av hoj. Dessutom så brukar Bilsport inte försäkra sporthojar.

Soppa och däckskostnaderna är helt beroende på hur mycket och hur du kör men är vanligtvis i sammanhanget inte den dyraste posten i hojägandet.
Jaså? :va Senaste sopparäkningen var på 4200, och då var det till hojandet alltihop, utom en tankning av bilen, 35 liter :huvet

GixxerStranden

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Gsx-r 1000 K6 blå/vit
Jag är 26år och köpte en GSX-R 750 -07a i början av sommaren, polarn som jobbar med försäkringar kollade runt och billigaste jag fick var 18 000kr halv/helår. Hel försäkrning skulle kosta mig ca 30 000kr / år. Men så bor man i sthlm också det gör ju inte saken bättre.

Försäkringsbolaget jag använder heter Saluansvar

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
På en 650F ja, den klassas inte som klass 7/11, R-hojar är mycket dyrare att försäkra än din typ av hoj. Dessutom så brukar Bilsport inte försäkra sporthojar.

sant att den ej är klassad som en sportare, men generellt så är bilsport och mc billigare än andra försäkringsbolag så det kan ju vara värt att kolla ändå. sen är det även sant att dom ej brukar försäkra R-hojar, men återigen så kan det vara värt att kolla.

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
GSX-R 750
Jag har en GSX-R 750 samma typ som Hoztic och jag ger 4800 för en halvförsäkring helår. Ring runt o kolla, och som nån sa så skippa helförsäkring.

Haggwe

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR929
Lånar tråden lite funderar på att köpa en r1 årsmodell 1999-2001 men efter att ha kollat runt lite på försäkringar så har jag upptäckt att på mig kostar enligt trygghansa en r1 -99 ca 12k halvförsäkrad och en -00 ca 24k halvförsäkrad

Så det jag undrar varför skilljer det så mycket? Vill ju köpa en så ny hoj som möjligt men blir försäkringen så mycket dyrare är det ju inte alls värt det.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jaså? :va Senaste sopparäkningen var på 4200, och då var det till hojandet alltihop, utom en tankning av bilen, 35 liter :huvet

Visst, under en intensiv sommarperiod bränner man en hel del pengar på soppa till hojen.

På vinterhalvåret gör man vanligtvis av med väldigt lite bensin och däckslitaget är minimalt. En eller annan typ av försäkring ska man ha även på vintern och värdeminskingen/avbetalningen av hojen tickar på även off season.

Slår du ut det på per månad är soppa och däckskontot inte det mest belastade.

Räknar man på totala ägandekostnaden är det dyra mil att köra sporthoj. :gnissla

Goe

Träningsledare SMC & AI SMC
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Fireblade -09 ABS
SMCkurs

Om du tar en SMCkurs på storbana kan du teckna Folksams SMCförsäkring där premien ofta är klart bättre än övriga.
Ring Folksam och kolla.
Sen kan du anmäla dig till kurs på Gelleråsen den 13/14/15 september... =)
En heldagskurs ger rätt att teckna denna försäkring.

MickeSthlm77

I morgon regnar det måsbajs
Gick med
5 May 2008
Hoj
2007, Honda CBR1000RR
Kan inte låta bli...

Men jag har en Fireblade 07:a..

Betalar 5740 kronor för helförsäkring. Ej avställbar.
Självrisken ligger på 6000 kronor.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
tror inte de försäkrar hojar med R i namnet.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Men när jag skulle kolla upp en försäkring hos dom så sa dom att det inte gick på en suzuki gsx-r 600 el. 750...:confused:

nej dom brukar som sagt var inte försäkra R-hojar.
det bästa tipset jag kan ge då är en annan tråd här på forumet som var uppe för ett par veckor sen och där kom det fram ett namn på ett försäkringsbolag som jag ej hört om innan, kanske värt att leta runt lite på forumet och kolla vad det var.
annars är det nog bara att ta en trafik försäkring eller halvförsäkring med så hög självrisk som möjligt för att få så billig premie som möjligt.

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Men när jag skulle kolla upp en försäkring hos dom så sa dom att det inte gick på en suzuki gsx-r 600 el. 750...:confused:

Svarar på min egen tråd:tummenupp

Jag kanske skulle kolla lite högre upp i listan innan jag skriver ett svar och inte bara stirra blind på den över mig:huvet

Tack för alla svar..:) , när jag ringde runt och kollade så kollade jag bara på hel försäkring.. Men behövs det verkligen inte det.. vill väl inte rasa det första man gör sen men kan det inte vara värt att ha en hel????

Glarre

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
TT600R
Jag betalar ca 7000:- Helår och helförsäkring på min 600 med "full-effekt"

Visserligen "bara" en GSXF.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...