Försäkring där man ej behöver låsa in hojen nattetid?!

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Lyckades få tag i en ny hoj till höstpris :tuttar och måste ha en försäkring, men är inte 100 på hos vilka.. Just nu bor jag i andra hand så jag måste flytta till våren och då vet jag inte om jag kommer ha tillgång till garage, är ju inte alltid man har det i lägenhet. Därför tänkte jag höra med er om ni vet något bra försäkringsbolag som tillåter förvaring utomhus nattetid men inte har skyhöga premier. Jag vill inte ha en försäkring som jag kan ställa av/på då jag kommer ta hojen till jobbet varje dag, så den kommer i såfall aldrig vara avställd.
Hojen är en er6-n 2008 och jag är 21 år.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Svedea hel/hel 3700kr om året. Inga krav på varken kläder eller garage.

31år boende i Gävle. Honda ncx700 -12

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Svedea hel/hel 3700kr om året. Inga krav på varken kläder eller garage.

31år boende i Gävle. Honda ncx700 -12

Fast känns det inte som om det vore billigare att ha en vanlig garageförsäkring över vintern?

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Har mina hojjar hos Bilsport & MC med 30+ försäkring. Lyckades även tjata till mig tillägget "undantag från krav om inlåst MC" :yoparty

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Folksam hade inga krav på det på den försäkring jag har. 24+ om jag minns rätt.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Trygg-Hansa har inga förvaringskrav mer än att hojen ska vara låst med två separata lås, varav styrlås räknas som ett. Undantaget är HD/Buell som ska vara inlåst i eget garage under nattetid när du befinner dig på hemorten.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Länsförsäkringar har inte det kravet har jag för mig. Kan säkert variera från hoj till hoj dock.
Kolla med dem på www.lansforsakringar.se

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag tar alltid "kravet" med en nypa salt. Ska man tänka så kan man ju knappt gå in och köpa en korv i samband med att man tankar. Skillnaden är att självrisken blir högre om den inte är låst "enl reglerna" men det är ju inte så att försäkringen inte gäller.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Jag tar alltid "kravet" med en nypa salt. Ska man tänka så kan man ju knappt gå in och köpa en korv i samband med att man tankar. Skillnaden är att självrisken blir högre om den inte är låst "enl reglerna" men det är ju inte så att försäkringen inte gäller.

Kraven om förvaring i låst utrymme gäller dock bara nattetid. Om man har tankar att ignorera det gäller att ha stenkoll på sitt avtal om man funderar på att slarva. Här kan ni se hur Bilsport MC hanterar slarv.

5.2.1 Aktsamhetskrav
A) Finns fordonet på den postort där försäkringstagaren är folkbokförd ska fordonet nattetid
förvaras i låst utrymme om försäkringsformen kräver det. Se även 5.2.4.
B) När motorcykel lämnas ska den låsas med två lås enligt 2.16.
C) Avmonterad utrustning och tillbehör ska förvaras i låst utrymme eller inlåst i fordonet.
D) Nyckel till fordon får inte förvaras på eller i anslutning till fordonet.

Om du inte följer aktsamhetskraven minskas ersättningen vid skada med 25 – 100 %,
utom för 5.2.1.B
där förhöjd stöldsjälvrisk tillämpas enligt 5.2.2.
Vid stöld av tillbehör eller avmonterad fordonsdel sätts ersättningen som regel ned med
50 % om fordonet inte varit låst eller om avmonterad fordonsdel inte förvarats i låst
utrymme som endast disponeras av dig.

Vid slarv kan detta innebära att man får 0 kronor tillbaka från försäkringsbolaget.

Om någon mer lyckats förhandla bort kravet på förvaring så får ni gärna skriva hur, vilket bolag och till vilket pris. Sitter själv i en sits där jag inte är säker på hur jag kommer kunna förvara min kommande hoj.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är rätt sjukt att försäkringsbolagen kan kräva av oss att vi ska ha våra hojar inlåsta när det inte finns några liknande krav på bilsidan :(

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det är rätt sjukt att försäkringsbolagen kan kräva av oss att vi ska ha våra hojar inlåsta när det inte finns några liknande krav på bilsidan :(

Tänkte svara dig men sen kom jag på att du säkert skämtade.

Jag har Folksam och parkerar på gatan. De har egentligen krav på garage, men står du på gatan och hojen försvinner åker du på en förhöjd självrisk, tror den var 6000 kr.
Har man tur (i oturen) kan de dock glömma att ta ut den extra självrisken. :)

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17

Jag har Folksam och parkerar på gatan. De har egentligen krav på garage, men står du på gatan och hojen försvinner åker du på en förhöjd självrisk, tror den var 6000 kr.
Folksams Försäkringsvillkor
26. Om du bryter mot aktsamhetskravet i
punkt 25 gör vi normalt avdrag med 25 procent
på ersättningen. Avdraget kan i allvarligare
fall bli större, till och med så stort att du
inte får någon ersättning alls.
Avdraget görs
efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets
samband med den inträffade skadan,
det uppsåt eller den vårdslöshet som
har förekommit och omständigheterna i övrigt.
Vi gör inget avdrag om försummelsen är
lindring. Se även punkten 112.

Frågan är om man är redo med en självrisk mellan 25-100%.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Folksams Försäkringsvillkor

Frågan är om man är redo med en självrisk mellan 25-100%.

Vet inte om det är nya villkor för 2013 då. Jag fick min hoj snodd i somras och hade försäkring i Folksam, jag fick inget avdrag alls, och betalade bara 3000 i självrisk. Att jag ens valde Folksam från början berodde på att jag kunde parkera på gatan och det enda "straffet" var en förhöjd självrisk vid eventuell stöld.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Jag skämtar ej. Jag tycker att kravet är sjukt. Det finns som sagt inga generella krav bland bilförsäkringarna att ens bil ska stå inlåst under nätterna, inte ens om man har en sportbil som är väldigt stöldbenägen. Sedan finns det ju de populära skurkbilarna Volvo 850 och Saab 9000 som är enkla att sno och dessa har inte heller detta krav. Varför? för att det är fler bilar som är försäkrade än motorcyklar så det skulle vara svårt att införa dessa krav. Men vi motorcyklister är ett lätt byte.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring