Försäkring efter indraget körkort

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Idag ringde jag för att kolla upp priset för en försäkring på ett par motorcyklar jag funderat på att köpa. Ringde först till Länsförsäkringar och allt var väl helt normalt ända tills jag fick frågan hur länge jag haft MC-kort. Jag svarade att jag haft det sedan jag fyllde 18, alltså i 17 år.
Fick då till svar att det inte stämde med deras uppgifter där det framgick att jag bara haft körkort i ungefär ett år. Anledningen till detta är att jag fick kortet indraget i två månader förra hösten. Detta innebar givetvis att den premien jag blev erbjuden var vansinnigt dyr.

Jag sitter nu här och vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta. Jag kan å ena sidan förstå FB:s ståndpunkt: att de tolkar mitt indragna KK som att jag är en oansvarig förare och allt sånt.
Men jag kan ändå inte släppa att det känns lite orättvist att de inte tar hänsyn till de 16 år jag körde utan anmärkningar. Dessutom känns det som om det hade varit lite mer rimligt om jag blivit av med kortet helt och hållet och varit tvungen att ta om det. Nu var det ju bara frågan om en kortare indragning.

Som sagt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Vad tycker ni?

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Känns som riktigt klassisk svensk byråkrati att inte ta någon som helst hänsyn till 16 skötsamma år...

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
Honda Goldwing
När jag skulle teckna försäkring för ett par år sedan hamnade jag i samma situation.
Försäkringsbolaget hävdade samma som för dig.
När man får nytt körkort efter ett par år så står datumet då man ursprungligen tog det på baksidan.
Så är det åtminstone för mig.
Det datumet är det som gäller och är officiellt.

Kan ha fel men då jag försäkrade dotterns moppe så gällde åtminstone det datumet så skadefria år blev räknat från 1984.
Roger

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
När jag skulle teckna försäkring för ett par år sedan hamnade jag i samma situation.
Försäkringsbolaget hävdade samma som för dig.
När man får nytt körkort efter ett par år så står datumet då man ursprungligen tog det på baksidan.
Så är det åtminstone för mig.
Det datumet är det som gäller och är officiellt.

Kan ha fel men då jag försäkrade dotterns moppe så gällde åtminstone det datumet så skadefria år blev räknat från 1984.
Roger

Kollade nu och ursprungsdatumet står på baksidan av det körkortet jag har nu, precis som du sa. Ändå hävdade FB att de bara såg att jag haft körkort sedan december förra året.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har oxå vart i samma sitts... Det blev till att köra endast trafik sen. Vilket jag är glad över. Men tråkigt om man går omkull så klart...

Backus

Rowdyfamily
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
KTM
Jag hamnade också nu i samma situation, j-vligt tråkigt efter prickfri hojkörning sedan -98...

Jobbar faktiskt själv med försäkringar och nu är bara en sak att göra - vissa bolag, tex Länets har körkortsår som en viktig premiegrundande faktor, andra bolag har det inte.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det är ju inte alla bolag som ens frågar om man ens har kort !! (de kanske ser det i datorn, men de borde ju ändå fråga kanske...)

har bråkat med bolag om liknande när jag skulle försäkra mina bilar...
Menade att jag borde kunna tillgodoräkna mig mina 2 extra år som lätt-mc förare, då jag har mer trafikerfarenhet än folk som fick kortet vid 18.
Men se, så kunde man inte rensonera....

När jag nu i somras fick frågan när jag skulle försäkra MC:n så ställde jag motfrågan, vilken MC-Behörighet menar du, A1, A-Begränsad, eller A.
Då blev det tyst i luren och vi kom överens att jag skulle få tillgodoräkna alla år sedan jag var 16.....

Som de kan gå...

SuzukiDaniel

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
Suzuki GSX 1000 R
Svar på försäkringar vid förlorat körkort

Hej,
Måste svara på detta.
Jag råkade ut för samma sak och har löst mitt fall men här kommer lite fakta eftersom jag kollade upp detta med några f-bolag.

TryggHansa skriver tillbaks till ursprungsdatum om du inte förlorat körkortet i mer än 1 år. Då räknas det nya datumet.
OBS måste påpeka detta för dem, för när jag kollade försäkring där efter någon vecka så tog inte den säljaren själv upp det. Utan sa bara. Jaha, du visste det....

Länsförsäkringar som du nämner måste också ha sagt fel till dig.
Länsförsäkringar har som regel 3 månader. Dvs förlorar du det i "bara" tre månader så skriver de tillbaks tiden.
Du (trådskaparen) hade förlorat ditt i två månader vilket inte skulle betyda några försäkringsändringar för dig, så ring dem igen.

Svaren fick jag genom att jag ringde och ställde frågan:
Vad händer med mina försäkringar om jag förlorar körkortet.... och då blev det svaren ovan.

Ha det bra och ta det lugnt på vägarna
Daniel

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Hej,
Måste svara på detta.
Jag råkade ut för samma sak ...
...om jag förlorar körkortet.... och då blev det svaren ovan.

Ha det bra och ta det lugnt på vägarna
Daniel

Tackar för detta och alla andra inlägg. Får väl helt enkelt bara ringa runt tills man hittar något som passar. Ibland har man ju faktiskt fått olika priser på samma bolag när man ringt tillbaka. Tycker hela den industrin känns lite godtycklig.

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
OBS måste påpeka detta för dem, för när jag kollade försäkring där efter någon vecka så tog inte den säljaren själv upp det. Utan sa bara. Jaha, du visste det....

Hur kan det där vara tillåtet? Att låta folk i onödan betala dyrare försäkringar om de själva inte kollat upp hur det egentligen ligger till. Är ju att lura folk. :va

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Var inga problem alls att helförsäkra hojen utan något körkort alls på Folksam.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har själv blivit av med kortet 3mån för några år sen. Jag drabbas också av högre premier. Jag tycker dock inte att det känns orättvist. Det är väl helt rimligt att högriskgrupper har högre premie. Det var inte den första gången som jag körde fort som jag åkte fast utan jag hade kört för fort innan dess. Dock jag jag blivit gammal och vis nu och kör sällan för fort nu för tiden.

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Går det inte att försäkra i bolaget Bilsport & MC, Växsjö? Det har jag men min är iofs från 1983.

mvh

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...