Försäkring för en utan kk/övningskörning

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hejsan

Har mailat alla de stora företagen och kollat offert för en kawa er6n 09:a.

Länsförsäkringar gav mig premie på 30khel/hel

IF: 22khel/hel

Vesta 13khel/hel

Motorsport mc ligger på ungefär samma pris som Vesta.

Det jag fick från svar från Vesta var dock att så länge jag ej har tagit körkortet kan jag endast skaffa Trafikförsäkring!
Detta känns ju inte bra då jag ej får någon försäkring mot stöld?!
Kawasaki har 1års vagnskade, så krockar och sånt kan jag leva med tills jag fått kortet. Men stöld är ju inget jag själv kan påverka (har garage med kort + kameraövervakning)

Är det någon som kan svara på hur bilsport MC ser på den här punkten med att inte ha körkort ännu? Har mailat dom men behöver vänta tills på måndag och jag vill försöka få svar på alla mina frågor så fort som möjligt.

Har suttit och sökt i forumet och läst 5-6 sidor tillbaka men hittar ingen relevant information tyvärr :/ Även kollat SMC's forum.

Frågan är alltså: Kan man med bilsport MC teckna försäkring som täcker stöld utan att ha körkort? (övningskör än så länge)

Räknar du att bli av med hojen? Finns mycket bra lås att införskaffa av en rad olika slag, sedan kan man ju hoppas att du har någonstans att ställa hojen och då inte utanför dörren? Därifrån försvinner allt förr eller senare.

Mitt råd är väl bara att ringa och fråga Bilsport & MC, där har du ju första hands information från bolaget om vad som gäller.

Räknar du att bli av med hojen? Finns mycket bra lås att införskaffa av en rad olika slag, sedan kan man ju hoppas att du har någonstans att ställa hojen och då inte utanför dörren? Därifrån försvinner allt förr eller senare.

Mitt råd är väl bara att ringa och fråga Bilsport & MC, där har du ju första hands information från bolaget om vad som gäller.

Nej absolut inte, Örebro är rätt lugn stad, har garage 3min hemifrån (centrum av staden) som kräver kort för att komma in + att det är kameraövervakat, det har varit 1 stöld i det garaget senaste 10åren.
Men risken finns ju alltid och det känns väldigt otryggt att ha en hoj för 70tusen "oförsäkrad" (mot stöld/förstörelse från idioter) med mera.

Vart säljs det bra lås? Har biltema och liknande lås som funkar för MC. Iof borde hojaffären jag köper den ifrån ha godkända lås.

Ja.

När jag övningkörde hade jag halvförsäkring hos Bilsport MC. Inga problem alls...

Bra val av första hoj!

//Christian

Kolla med salusansvar, de gav mig jäkligt bra offert på min mc och jag kunde teckna halvförsäkring även fast jag inte hade körkort. Går också att teckna med bilsport & mc tror jag, ringde dem men fick inte lika låg offert men om jag minns rätt så gick det bra att teckna halv eller helförsäkring utan körkort.

Sätt hojjen på ngn annan. Du övningskör trots allt. Jag menar kör du hos körskola kör du ju på en annans hoj, borde vara likadant om du lånar din pappas/mammas hoj när övningskör.
När du väl tar kortet så ställ över hojjen på dig igen och problemet är löst.
//T

Kolla med salusansvar, de gav mig jäkligt bra offert på min mc och jag kunde teckna halvförsäkring även fast jag inte hade körkort. Går också att teckna med bilsport & mc tror jag, ringde dem men fick inte lika låg offert men om jag minns rätt så gick det bra att teckna halv eller helförsäkring utan körkort.

Tack för tipset! ska kolla med dom.

Sätt hojjen på ngn annan. Du övningskör trots allt. Jag menar kör du hos körskola kör du ju på en annans hoj, borde vara likadant om du lånar din pappas/mammas hoj när övningskör.
När du väl tar kortet så ställ över hojjen på dig igen och problemet är löst.
//T

Jag har ingen jag kan ställa hojjen på tillfälligt heller. Det skulle vara morföräldrar som bor 15mil härifrån, det blir nog klassat som skenförsäkring och det håller jag mig gärna undan.
Men tack för tipset!

hej.

har nyss försäkrat min ktm 950 hos bilsport och mc de är inga problem även om man inte ha körkortet. för jag håller på övningsköra nu jag..

Hej.

Jag hade precis samma situation och det slutade med att det blev halvförsäkring på min ER-6n 09 hos Gjensidige. Vagnskadeförsärking ingår ju första året vid köp av ny Kawasaki. Gjensidige verkar okej av vad jag läst, har dock inte gått igenom exakta försäljningsvillkoren ännu.

Gjensidige hade dock inget emot att försäkra halvförsäkring även fast jag inte tagit körkortet ännu.

Värt att kolla upp!

hej.

har nyss försäkrat min ktm 950 hos bilsport och mc de är inga problem även om man inte ha körkortet. för jag håller på övningsköra nu jag..

När jag övningkörde hade jag halvförsäkring hos Bilsport MC. Inga problem alls...

Bra val av första hoj!

//Christian

Det låter ju kanon det här att bilsport (som är billigast för mig) låter oss utan körkort ännu försäkra! Hoppas de bekräftar att så fortfarande är fallet på måndag så jag kan få beställa hojjen snart :)

Tack alla för era svar! Grymt hjälpsamt!:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...