Försäkring GSX-R1000

MC Doktorn

Guest
Man ska inte stirra sig blind på premiekostnaden.
En del har låga försäkringar men höga självrisker.

Hur stor är risken att du kraschar 20% ??
Därför lönar sig för de flesta att ha en halvförsäkring och tex köpa ett kåpset för dryga 3000 och delar till Gixxern finns de ju hur mkt som helst om olyckan skulle vara framme.

Jag betalade ca 700 kr/mån påställd för min förra GSXR 1000 hos folksam.
Men bor utanför tätort Zon 4 KK i 21 år.

Har man inte råd att ens halvförsäkra bör man fråga sig om det är värt att ha en sån hoj.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Zajber2000 skrev:
Jag fattar inte varför det kan skillja så mycket..
Jag har haft körkort för mc i 24 år.. iof varit av med lappen 2 ggr och senast ca 5 år sen.. bor i Tumba i villa där jag kan låsa in hojen på nätterna..mm.mm

Sen så hör man folk som har helt överkommliga premier på gsxr1000, bor ni på landet eller i norrland.. där vet jag att det är avsevärt billigare..

Jag fattar ingenting.. ringde nu trygg och dom skulle ha 36000:- helår/helf.
AAAArghhhhhhhhhhh

Jag har precis som du varit av med körkortet och pga. det har jag problem att hitta billiga/bra försäkringar. En sak som jag brukar fråga försäkringssäljaren är hur länge jag har haft körkort enligt dem. Svaret jag oftast får är att jag har tagit mitt körkort för 2 år sedan, fast det egenligen var 10 år sedan. De räknar alltså på datumet då jag fick tillbaka mitt körkort, efter att jag varit av med det. Ibland har jag haft tur och hittat en trevlig "säljare" som har använt sig av att det var 10 år sedan jag tog lappen. Och då blir det mycket billigare...
 

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Ort
Lite här o där...
Hoj
ja
Chribba skrev:
Jag har precis som du varit av med körkortet och pga. det har jag problem att hitta billiga/bra försäkringar. En sak som jag brukar fråga försäkringssäljaren är hur länge jag har haft körkort enligt dem. Svaret jag oftast får är att jag har tagit mitt körkort för 2 år sedan, fast det egenligen var 10 år sedan. De räknar alltså på datumet då jag fick tillbaka mitt körkort, efter att jag varit av med det. Ibland har jag haft tur och hittat en trevlig "säljare" som har använt sig av att det var 10 år sedan jag tog lappen. Och då blir det mycket billigare...

Snacka med vägverket så utfärdar de ett nytt körkort med "rätt" datum. Vet dock inte om det hjälper hos försäkringsbolagen men du har väl iaf då möjlighet att styrka att det var tio år sedan du tog körkort.... Borde hjälpa?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nogger skrev:
Helt klart !!! Speciellt om man är PRO oxå... dvs över 35 år....
Har haft -01,-03,-05 gixxer hel/hel dom sista åren... Ungefär halva
priset på folksam för mig mot T-Hansa....


Men det är ju för att t.o.m försäkringbolagen vet att du kör som en kärring. :tuttar
:banana
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
jag är bara 22 år hade en gsxr 750 -02 betala 15000 helår/helför. dock delat med min far på lf med full bonus..
har nuj köpt en 1000 -05 betalar lika mycket på den som på 750n..

Dock bor jag i lilla skåne...
 

pelfving

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Utan fär tillfället
Tjena

Tänkte bara berätta att när
jag skulle försäkra min gamla gsx-r 600-97 så skulle det
kosta på mig 74 000:- (makalöst)
Fick naturligtvis ställa den på farsan å då
gick det på 1295:-/helförsäkring/helår

Lycka till
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Zajber2000 skrev:
Jag ringde till Folksam men dom kunde inte ge mig nån prisuppgift nu pga datakrångel..(kan n i tänka er)

men jag fick tag på IF-.. ujuj det var ingen lek...

GSXR1000 -05´a Helår/helf. 50800:- och helår/halvf 27849:-
GSXR1000 -04´a Helår/helf. 50800:- och helår/halvf 27849:-
GSXR1000 -01´a Helår/helf. 37758:- och helår/halvf 19593:-

Satan i gatan!

Vad har du för bolag??

Vad har du för bolag??



Pratade med Länsförsäkringar idag åt 2fast4some, de skulle ha 13456 för en K5 hel/hel med 3000 i självrisk.


:fyllisar inte alls detta är :fakta :kocko IF skulle ha 29000 för nuvarande 01:a.
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Zajber2000 skrev:
Jag fattar inte varför det kan skillja så mycket..
Jag har haft körkort för mc i 24 år.. iof varit av med lappen 2 ggr och senast ca 5 år sen.. bor i Tumba i villa där jag kan låsa in hojen på nätterna..mm.mm

Sen så hör man folk som har helt överkommliga premier på gsxr1000, bor ni på landet eller i norrland.. där vet jag att det är avsevärt billigare..

Jag fattar ingenting.. ringde nu trygg och dom skulle ha 36000:- helår/helf.
AAAArghhhhhhhhhhh


Att ha varit av med lappen behöver inte betyda något, har halv/helår för lite över 7000 kr på trygghansa (GSXR 1000 -01) och har precis fått tillbaka lappen efter 6 månaders indragning...
 

Sniper

Guest
Zajber2000 skrev:
Hejsan!
Jag är en snart 40åring som är sugen på en GSX-R1000 men jag håller på att ge upp pga de höga försäkringspremierna..

Ni som har denna magnifika hoj hur bär ni er åt.. åker ni på endast trafik eller håller ni på att ställa av och på som en galning för att få råd??

Jag tar väldans gärna emot tips för hur man skall bära sig åt..

Zajber..
Min gsxr1000 03,a kostade 10000:- hel/helår för R1,an 05,a betalar jag
11180:- hel/helår på LF jag är 39 år och bor i zon4,
alt halv/helår 5000:- Helt ok klagar inte..
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ring till LF och se till att de skriver in när du fick mc kortet första gången och inte när du fick tillbaka det se om det blir bättre :), Åt mig så ville de skriva in när jag fick mitt tunga och inte när jag fick mitt mellan kort = dyrare försäkring tills jag sa till att så kan man ju inte göra :3freak
 

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
jag fick dega för hel/halv 7500/3100 per mån bor i vallentuna 3mil norr om stan...e 27 år :kocko

bor i villa med garage :brinnerup
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
2old skrev:
Zajber
Jag har min helförsäkrad hos Länsförsäkringar (R-1000 -03), kostar 7.800kr/år och är "helårsbaserad".

Du måste åka med skyddskläder och ha den inlåst (garage, förråd el. dylikt) nattetid på din hemadress...och som jag även vara 40 bast :)

Ålder är nått man har nytta av när hojen ska försäkras... :3freak

Att jag bor i Sala, 12 mil utanför getingbo´t, kan oxå spela en viss roll kanske?

VH /D.

Jag betalar samma för min gixxer - k4a i malmö :banana men så har man ju åldern inne :Bugar
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
gamle skrev:
Jag betalar samma för min gixxer - k4a i malmö :banana men så har man ju åldern inne :Bugar


Du kan ju inte vrida på rullen pga din reumatism och det har dom tagit med i beräkningen, inte rättvist alls tycker jag... :arsele
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
T509 skrev:
Att ha varit av med lappen behöver inte betyda något, har halv/helår för lite över 7000 kr på trygghansa (GSXR 1000 -01) och har precis fått tillbaka lappen efter 6 månaders indragning...
Det kan dock bli trist vid ett nytecknande eller när förfallodagen kommer det är förmodligen då smällen kommer :död
Hoppas det inte händer :)
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Hitecfrollo skrev:
Det kan dock bli trist vid ett nytecknande eller när förfallodagen kommer det är förmodligen då smällen kommer :död
Hoppas det inte händer :)

Vet du eller någon annan för den delen hur försäkringsbolagen vet att mitt körkort har blivit indraget, det står ju ingenstans????

Hoppas verkligen att den smällen uteblir :Bugar

2fast4hjo skrev:
Vi :tuttar har ännu lägre försäkringar än ni gubbar :blah

Trodde aldrig att jag skulle vara med i "min är mindre än din tävling" :va :D
 
Last edited:

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
[/QUOTE]
Trodde aldrig att jag skulle vara med i "min är mindre än din tävling" :va :D[/QUOTE]


:rofl *ASG* Du vinner säkert om du vill :hihi
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top