Försäkring klass

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Ort
The westcoast
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!Finns det någon rolig, nyare sporthoj som inte ligger i försäkringsklass 7 :confused: Har själv en R1:a som ni alla vet är svin dyr,likaså alla andra
värstingmaskiner 600, 900 och tusen kubikare..

Ha det gött
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
FZR 600 ligger i klass 6. Visserligen inte den nyaste modellen men ..
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hornet 600 ligger också i klass 6
sv650 ligger väll i 5 an tror jag likaså ducati monster 600
750 och 900 ligger i 6an tror jag
har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

SUMMA det är roligare om man betalar mer!
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
hornet oskar skrev:
hornet 600 ligger också i klass 6
sv650 ligger väll i 5 an tror jag likaså ducati monster 600
750 och 900 ligger i 6an tror jag
har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

SUMMA det är roligare om man betalar mer!

horneten ligger väl i 7an?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Min FZR ligger i Fklass 6. 91-93 fick den snyggare kåpor än föregångaren med sina runda lysen... 94-> fick den fulare kåpor igen :tungan och hamnade i fklass 7 med en relativt marginell prestandaökning. En rolig 600a med 179 kilos torrvikt och 91 hk@ 10500 varv och svänger väldigt lätt och bra... Går klart fint och toppar 240 blås... Rekommenderas :tummenupp

meme22.jpg
 
Last edited:

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Hur räknar man fram effekt/vikt?

Du tar effekten i kW och delar med tjänstevikten plus 75 kilo. Ta sedan bort decimalerna. Då får du fram ett tal som du sätter in i tabellen nedan för att se vilken försäkringsklass du hamnar i.
Exempel:
Hojen har 100 hästar och tjänstevikten är 250 kilo.
100 hästar är lika med 74kW. (hästar *0,74= kW)
74*100/(200+75) = 26.9
Talet efter att vi tagit bort decimalerna är alltså 26.

Tabellen:
0-5 = F-klass 1
6-8 = F-klass 2
9-12 = F-klass 3
13-15 = F-klass 4
16-19 = F-klass 5
20-24 = F-klass 6
25- = F-klass 7
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
hornet oskar skrev:
....har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

Jag vet inte riktigt i vilken fklass min SV1000 ligger, men den var några få tusenlappar billigare att försäkra per år än en sproilans GSXR600.

På ett ungefär kostade min SV (när den var påställd) ca 1300kr i månaden, halvförsäkrad hos IF. Och försäkringstagaren (jag-> :banana ) är 25 år och bor i stockholm, A-kortet bara några år gammalt. IF kollade som tur var på hur länge man haft B-kort också, annars hade jag nog kört fått köra runt på min gamla Fazer ett tag till... Bilsport&Mc ville förresten inte ha SV:n. :dummer
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har fattat det som att hornet 600 är ett gränsfall som heter duga men enligt det flesta försäkringsbolag ligger den inte i den högsta klassen kan hända att den sensaste har ett par extra hk och således ligger i fk7


Folksam kollar väll på hur länge man har haft bkort?
Ger dom forftarande full bonus om man är förstagångs försäkrare hos dom?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kay skrev:
Min FZR ligger i Fklass 6. 91-93 fick den snyggare kåpor än föregångaren med sina runda lysen... 94-> fick den fulare kåpor igen :tungan och hamnade i fklass 7 med en relativt marginell prestandaökning. En rolig 600a med 179 kilos torrvikt och 91 hk@ 10500 varv och svänger väldigt lätt och bra... Går klart fint och toppar 240 blås... Rekommenderas :tummenupp

meme22.jpg

:bow

:hej
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Corbalin skrev:
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
Gammal svensk "försäkringsstrypning"? Den bryr sig inga bolag om längre....
 

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
Hellraider skrev:
Tjena!Finns det någon rolig, nyare sporthoj som inte ligger i försäkringsklass 7 :confused: Har själv en R1:a som ni alla vet är svin dyr,likaså alla andra
värstingmaskiner 600, 900 och tusen kubikare..

Ha det gött


Prata med folksam för dom tycker jag ligger bäst i pris för dom är en av de få som vill ha sporthojar..... :hihi :)
annars har du Triumph sprint ST är du 25 och har körkort och inte bor i storstad så kostar det 6500 om året :tungan
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Min Guzzi V11 är också kul och klass 6 :tummenupp

Problemet är att jämfört med en R1:a känns alla klass-6-hojar slöa, så
- byt inte under säsongen, alla bågar känns vassa och roliga när man kört bil hela vintern
- köp kåplöst, ger mer fartkänsla än helkåpat.
 

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
gthyni skrev:
Min Guzzi V11 är också kul och klass 6 :tummenupp

Problemet är att jämfört med en R1:a känns alla klass-6-hojar slöa, så
- byt inte under säsongen, alla bågar känns vassa och roliga när man kört bil hela vintern
- köp kåplöst, ger mer fartkänsla än helkåpat.


jo det gäller att byta i tid funderar på att införskaffa mig en blackbird i sommar får se vad plånboken säger
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Låt mig citera mig själv :

"...enl. TH /.../ och dessutom säger dom att dom går på ursprungseffekten, 96kw. Att det på registreringsbeviset inte någonstans står 96kw struntar man fullständigt i (motorcykeln är en tysk-import)."

Läs hela inlägget här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=508338&postcount=57

Corbalin skrev:
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
 
Last edited:

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
Pejo skrev:
Låt mig citera mig själv :

"...enl. TH /.../ och dessutom säger dom att dom går på ursprungseffekten, 96kw. Att det på registreringsbeviset inte någonstans står 96kw struntar man fullständigt i (motorcykeln är en tysk-import)."

Läs hela inlägget här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=508338&postcount=57


ja men trygg går på (effekten och vikten ) så det är inte bara kw som spelar roll men jag tycker att en del bolag är rent dumma i huvet som östgöta brand somm skulle ha 68 k för min honda blås huven säger jag bara
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top