reddevil skrev:
2170170 Om försäkringsbolagen hade vettiga priser på försäkringar för yngre människor hade vi inte haft detta problem.. För att ge ett exempel, min ER-5 som ni alla vet är riktigt liten i motorstorlek och kan definitivt inte kallas för sporthoj ändå ville t.ex. IF ha 57 000:- i helförsäkring för mig per år, trygg hansa ville ha 39 000:-
slutade med att jag valde folksam som hade halvförsäkring för 5500:- per halvår
inte undra på att folk som är yngre "måste" försäkra via sina föräldrar och försöka "fuska" sig till en försäkring på sin älskling..
Det beror på att yngre, speciellt killar, är inte mentalt förmögna att framföra ett fordon på ett fullständigt säkert sätt och därmed utgör en större risk att orsaka en olycka.
Män och pojkar, i synnerhet, är mer benägna att ta risker i trafiken, av olika anledningar, än andra.
De är själva helt omedvetna om detta och anser själva att detta inte stämmer.
Rent statistiskt är det bevisat sedan länge och jag ser dagligen själv att det stämmer...
Det är fel att skenförsäkra eftersom en olycka då belastar fel risk-grupp. dvs jag får, trots att jag utgör en mindre risk, betala en högre premie pga olyckor som orsakas av personer som egentligen hör hemma i en annan premiegrupp.
Nu händer det allt oftare att försäkringsbolag vägrar att betala ut ersättning till skenförsäkrade så problemet med fördyrande premier kanske inte är ett problem i framtiden.
Sant, men du måste ju även erkänna att 57 000:- för helår för en 500 kubikare är lite väl saftigt
En annan premiefaktor är också att de allra flesta olyckor, oavsett ålder på förare sker det första året man äger hojjen!!! Detta borde innebära att premien sjunker det 2:a och 3:e året vilket faktiskt skedde i mitt fall.
PRISET baseras INTE på motorcykel utan vad det kostar att betala ut ersättningar för INVALIDITET och framtida inkomstbortfall m.m.