Försäkring Motard

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
En av anledningarna till att jag förra sommaren köpte mig en motard var just försäkringen, idag har jag ringt runt och kollat div sporthojar och när jag ändå var ifarten kollat min motard. Länsförsäkringar tecknar endast trafik på motarder nu mer och för det ville de ha 4086,-/år.(idag betalar jag 3095,-/hel)

Nu vart jag lite upprörd om man uttrycker sig milt, bad om en förklaring på detta och enligt killen på LF så är en motard ett lekfordon med stor risk för skador, då frågade om han kunde tala om för mig hur stora kostnader de hade för skador på just motarder men idags läget var de obetydliga men att de på sikt kommer att bli , Man vet inte om man ska skratta eller gråta. :(

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Superduke xr600r 250cr
:mad: Det är den här jäkla kartellmaffian kallad försäkringsbolag som ser en möjlighet att tjäna pengar på något som är populärt.

Eller nä jag har nog helt fel för det är klart att LF kan spå framtiden och vet hur mycket skador där kommer på sikt och att dom tar betalt nu får något som kommer att hända är väl helt okej :kocko

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
SmacK skrev:
Jag har ju LF.... pröjsar under 3000 hel/helår..... :confused: :va

Ja det var vad han sa till mig, det kanske gäller ny tecknad :va
De hade fått direktiv från huvudkontoret i Stockholm sa han :kocko

Ja en sak är säker att försäkringsbolag är inga vanliga killar(tjejer)

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Samma för Mig. Har åkt 1100R o tänkte för 2 år sedan att motard är kul o
mkt billigare i förs....Det var då det. Nu har T-H sänkt premierna på gixxrarna
radikalt o tokhöjt motard!!!! 150hk mot typ 50hk, 33år o åkt mc utan tillbud sedan -95. Tack puckon :kocko :huvet

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Böjjarn skrev:
Samma för Mig. Har åkt 1100R o tänkte för 2 år sedan att motard är kul o
mkt billigare i förs....Det var då det. Nu har T-H sänkt premierna på gixxrarna
radikalt o tokhöjt motard!!!! 150hk mot typ 50hk, 33år o åkt mc utan tillbud sedan -95. Tack puckon :kocko :huvet

Tja det är tragiskt men vad tog T-H tidigare, kollade en gixxer 1000-02 och de skulle ha 40000,-/år hel :va och så kul är det inte det finns ju faktiskt (om man vågar skriva det här) annat i livet som är kul än o betala försäkringar på hojar........

Last edited:

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Det är ju tråkigt att det även går ut över de som vill köra enduro med sina hojjar, om man nu inte ska kalla det lek åxå, men samtidigt är väl sporthojjar och ja, i stort sett alla hojjar leksaker....

Ringde TH idag, som jag haft på min Fireblade, där jag betalade 7500 Helår halvförsäkring, för min idag införskaffade XR650 ville he ha 9000, jag blev helt stum och undrade vad jag gett mig in på, som tur var hittade jag efter ett tag ett bolag som inte tänkte skinna mig in på bara kallingarna! ca 2000 för halv, helår blev det!

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
EXC525 SM
Advance4Stroke skrev:
som tur var hittade jag efter ett tag ett bolag som inte tänkte skinna mig in på bara kallingarna! ca 2000 för halv, helår blev det!

Vilket bolag var det.
De har ju tokhöjt offroadhojarna till i år också. Min försäkring kostar nu ca. 4500:- från innan 1300:-. :kocko
Det är en ökning på 346%!

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Fick mitt besked från LF i går om min förs. 3100 helår MEN
nu är den ju ombyggd till motard och jag har en Offroad försäkring
på hojen !!!!
Undrar vad som händer om man "klotar" !! då får man väl släpa hem
hojen (+ sej själv) byta hjul och sedan anmäla skadan................. :D

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
Husa FS 650 e -04 LV regad, 2800:- hel/hel på IF,skulle fått det 350:- billigare
om hojen stog på mig själv men den e regad på vårt företag. :tummenupp

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
HusabergForce skrev:
Husa FS 650 e -04 LV regad, 2800:- hel/hel på IF,skulle fått det 350:- billigare
om hojen stog på mig själv men den e regad på vårt företag. :tummenupp

En del är födda med tur :D Kollade en gixxer 750-99 idag på folksam 10500/år hel, min motard skulle de ha 13000,-/år hel :kocko Ska ringa if imorgon och höra vad de kan erbjuda.

If 10260,-/år hel, halv 3139,-/år

Blir nog till att behålla bilsportMc 3095,-/år hel.

Last edited:

Katoh

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
KTM Superduke 07
Surt det där med försäkringar. Jag tog kortet i höstas när jag kollade premien på diverse cyklar blev man ju fan mörkrädd. Bestämde mig dock för motard och ringde Bilsport och Mc, 3095 :-/ helår. Sen ringde jag Lf bara för att det skulle vara kul och kolla skillnaden.

Jodå de skulle ha 42100 :- för samma hoj. En Ktm 640 Sm. Vad säger man tack för hjälpen. Jag hör av mig!

Pang på med luren.

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Fick min nya premie på Duken nu. Bilsport & MC 5800 hel/helår en höjning med 1100 spänn från förra året. Fortfarande godkänt känner jag men vet inte om det är värt det om de fortsätter höja 20% några gånger till.

/J

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...