Försäkring (Ny fråga)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag kommer välja trygghansa! Jävligt trevliga och han ja snacka med nyss sa att jag får ställa av och på var kvart om det nu skulle va så :)

gör du så, men vägverket tar ut en avgift på 50:- varje gång du ställer på / av

själv e jag 35 år, R1 -04 halvförsäkring/helår hos Folksam
betalar 637:-/månaden

det tycker jag e helt ok, funderar till o med på helförsäkring till denna säsongen

arsenik

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
suzuki gsxr600-02
Jag har halv försäkring hos folksam på min 600 och jag betalar ca 7700kr om året då är den inte avställningsbar men tycker nog att det är helt ok när jag inte ens har körkort än..visst bor jag i en liten skit stad det drar ju ner priset lite oxå..skulle skulle den va avställnings bar så skulle den kosta ca 11300kr om ja inte missminner mig..

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
gör du så, men vägverket tar ut en avgift på 50:- varje gång du ställer på / av

själv e jag 35 år, R1 -04 halvförsäkring/helår hos Folksam
betalar 637:-/månaden

det tycker jag e helt ok, funderar till o med på helförsäkring till denna säsongen

Asså är du säker på detta?
Jag får endå göra så, det blir billigast. Men jag tänkte ringa VV o säga att dom inte behöver skicka tillbaka skattepengar när jag ställer av (med tanke på att den är av 5 dar o på 2) kanske man slipper den avgiften.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag får endå göra så, det blir billigast. Men jag tänkte ringa VV o säga att dom inte behöver skicka tillbaka skattepengar när jag ställer av (med tanke på att den är av 5 dar o på 2) kanske man slipper den avgiften.

50kr avgiften är nytt för iår. Att säga till vv att inte skicka tillbaka pengar tror jag blir svårt. Försäkringsbolagen anmäler ju till vv att bågen är avställd. Risken är väl att trafikförsäkringsföreningen intresserar sig för bågen om den är skattat = påställd och samtidigt bara garageförsäkrad = ej i trafik. Man kan ju då få betala trafikförsäkringsföreningens minst sagt dyra försäkring istället.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
50kr avgiften är nytt för iår. Att säga till vv att inte skicka tillbaka pengar tror jag blir svårt. Försäkringsbolagen anmäler ju till vv att bågen är avställd. Risken är väl att trafikförsäkringsföreningen intresserar sig för bågen om den är skattat = påställd och samtidigt bara garageförsäkrad = ej i trafik. Man kan ju då få betala trafikförsäkringsföreningens minst sagt dyra försäkring istället.

Jävla avgifter vi ska få hela tiden.
Jo hade en bil som ja fick en minst sagt "billig" avgift från dom.
VV som anmäler till försäkringsbolagen stog det på sidan iaf.

Aja får väl ta 200:- mer i månaden för detta roliga lands avgifter på precis allt.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Ja, det är minst sagt uselt med denna 50:- avgift. Jag skulle verkligen vilja veta vad det är som kostar 50:-/påställning för deras del.?! Dessutom kör dom med samma "fuling" som staten gjorde med trängselavgiften när det gäller tiden att betala in beloppet. Man ställer på den 5:e, får fakturan 9:e och den ska vara betald senast 28:e. Snabbt snabbt ska det gå så att folk missar och får påminnelse avgifter... solklart genomtänkt och satt i system som allt annat.

Nä usshhhh för statliga verk.

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
Hehe....Satt nyss å kolla lite olika försäkringsbolag å fick en smärre chock när jag kollade Länsförsäkringar (Dalarnas). Försäkringen jag hade på hojen var från Trygg-Hansa och kostade mig 6500 kr om året, halvförsäkring. Dom kollade blint på ursprungseffekten som var 105 kw. När jag nu har har bytt till Dalarnas så betalar jag 3200 kr om året för en helförsäkring......:) Hon jag talade med gick motvilligt med på att försäkra hojen efter effekten på papperet som är 55 kw.... Känns som om de lönar sig rätt rejält att ringa runt lite lr kolla nätet...

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Hehe....Satt nyss å kolla lite olika försäkringsbolag å fick en smärre chock när jag kollade Länsförsäkringar (Dalarnas). Försäkringen jag hade på hojen var från Trygg-Hansa och kostade mig 6500 kr om året, halvförsäkring. Dom kollade blint på ursprungseffekten som var 105 kw. När jag nu har har bytt till Dalarnas så betalar jag 3200 kr om året för en helförsäkring......:) Hon jag talade med gick motvilligt med på att försäkra hojen efter effekten på papperet som är 55 kw.... Känns som om de lönar sig rätt rejält att ringa runt lite lr kolla nätet...

LF ville ha 36k hel/hel för min KTM... :rolleyes:

Tommy.exe

Guest

Har du lyckats md det här innan? Jag ställer mig tveksam till att något försäkringsbolag står ut med någon som gör så.......

Filip83

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
KTM 660-04
IF får man ställa av 10ggr/år hos. De försäkrar även strypta hojar med den strypta effekten. Min gamla svensksålda GSXR 1000 -01 är numera reggad som 25Kw och skulle kosta mig 4569/år medans en likvärdig med full effekt skulle kosta 26615/år. Centrala Malmö är helt fel ställe att vara skriven när man ska försäkra sporthoj...

De försäkringar som löper på skrivna avtal kommer att skrivas om på årsförfallodagen till ej avställbara enligt Åsa på TH kundtjänst. Detta går igång under hösten enligt henne. Nytecknade försäkringar kommer alltså inte att vara möjliga att ställa av.

If försäkrar INTE stypta hojar, premien räknas på den effekt som If får från VV. Om det mot förmodan är nån som lyckas komma undan med att försäkra en till stypt effekt är det för att en handläggare har varit slarvig, detta kommer att ändras vid nästa huvudförfallodag eller när hojen ställs på och av...

Zozzy

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Kawasaki zx9r -98, Suzuki LT 50 -95:a
LF ville ha 36k hel/hel för min KTM... :rolleyes:

IF är inte kloka.....Dom ville 25000 kr av mig .....Jag fråga om han skämta men dom gick tydligen inte heller på effekten på papperet...Men hallå 25000 KR!!!!!!!!!!!

Aha såg nu du skrev LF.....

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Måste bara fråga en ny fråga ang försäkring.

Tänkte att kan man ha den på sån "åretrunt" försäkring under dom månaderna man kör och sen ställa av hojen helt och säga upp försäkringen? Hur funkar det? (alltså ha helt oförsäkrat o avställt) ?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
ett hett tips är att kolla med vesta
www.vesta.se

dock måste du ha 2st andra försäkringar hos dom för att få teckna en mcförsäkring, för mig blev bilen 30%billigare hos dom, och hemförsäkringen några hundra billigare med :tummenupp :tummenupp
får ge 11.100:- hel/hel för fzan, jämfört med farsan som skulle få ge 11.300:- hel/hel/bas på bilsportmc :D

edit: jag är 26, haft kort i 2år, bor mitt i stan

Last edited:

Graner

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
2005, Yamaha R6
Pratade precis med insplanet....

Han hävdar att salus ansvar är helt klart billigast (bra provision kanske?).
Han jag pratade med nämde även att Salus ansvar även sänkt sina premier på sporthojjar.

Jag har inget körkort, är 25år, bor i Trollhättan och äger en R6a -05
Fick pris på 1600/mån helförsäkring/helår (19 200kr)
692/mån halvförsäkring/helår (8304kr)

Mycket billigare än förra året då jag betalade 1200kr/mån för halvförsäkring genom Salus ansvar

Det är ju fortfarande inte billigt, men vad gör man inte... :shrules

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
25år CBR1000RR -05

Fick bäst och sämst pris av sveland...förklaring?

Jo, ringde själv till sveland och fick ett pris på ca 36000kr hel/år

Kontaktade insurancefinder och dom fick fram ett bra pris till mig. 22700kr hel/år...på sveland?!?!?

Så mitt tips, gör det via mäklare. Är ju gratis trots allt.

Vill bara påminna att de flesta försäkringsbolag lägger på ett antal procent på beloppet om du inte vill betala helår

Jocke Flash

Jocke Flash
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
Gixxer 1000-K5
Nåja,min hjärna fattade orden såhär:
TH = Det är nytt från i år du får inte ställa av hojjen...
Men å andra sidan det kanske betyder att man får göra det på tvärtomspråket vad vet jag.......

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Buell
Har en Buell M2 -02, 27år mckort under ett år, 2700per år i sveland - helförsäkrad. Bor i liten stad 50k inv.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0