Försäkring och bankörning

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Finns ett antal trådar på sporthoj om hurvida försäkringsbolag täcker skador som uppstår i samband med bankörning.
SMC har också gjort en sammanställning över försäkringsbolag och hur dessa ställer sig i frågan.

Jag undrar nu om det är någon som vet om banägare/arrangörer tillåter att man kör på bana om man är försäkrad hos ett försäkringsbolag som inte täcker skador på inhägnat område.
Detta vare sig det är fråga om träning eller en trafiksäkerhetkurs. Har för mig att SMC inte tillåter hojar som är försäkrade hos IF (med undantag för märkesförsäkringar) på sina kurser.
Nån som vet hur det är med övriga arrangörer eller under sk. "allmän åkning" exempelvis?
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är inga problem att köra med SMC på deras kurv och körtekniks kurser. Jag har If (ej märkesförsäkring) då jag kör Ducce. Det har inte varit några problem. Man skriver på att arrangören fråntar sig allt ansvar och att man kör på egen risk. Det vill säga var och en får stå för sina egna kostnader. Alla får göra det. Sedan är det upp till det försäkringsbolag man har om de står för kostnaderna.

Detsamma gäller nog övriga arrangörer också som anordnar bankörningar.

//Harm
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Harmon Rabb skrev:
Det är inga problem att köra med SMC på deras kurv och körtekniks kurser. Jag har If (ej märkesförsäkring) då jag kör Ducce. Det har inte varit några problem. Man skriver på att arrangören fråntar sig allt ansvar och att man kör på egen risk. Det vill säga var och en får stå för sina egna kostnader. Alla får göra det. Sedan är det upp till det försäkringsbolag man har om de står för kostnaderna.

Detsamma gäller nog övriga arrangörer också som anordnar bankörningar.

//Harm

Saxat fråm SMCSTOCKHOLM

"Försäkringsbolaget if har ändrat sin policy och försäkringen gäller numera året ut istället för t o m 30/6 som tidigare gällde. Vi är därför glada att åter kunna välkomna deltagare med cykeln försäkrad med if:s märkesförsäkring till vår kurs i augusti! "

Det tolkar jag som att de inte tillåter IF hojar som är ej märkesförsäkrade.
:confused:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har kört två gånger med SMC på Knutstorp i år och det har inte varit några som helst problem. Det borde inte vara någon skillnad på SMCs körningar i Stockholm och Skåne. Vore jag dig skulle jag kontakta dem och höra mig för. Jag trodde också att jag inte skulle få köra efter att ha läst alla turer i våras. Oron visade sig vara obefogad nu i efterhand. Man kör på egen risk och står för sina egna skador helt enkelt. Många är nog inte beredd att ta den risken att få stå för sina egna skador. Det kan i värsta fall stå en dyrt. Dock tycker jag personligen att det är värt den risken. Bättre att testa gränser på bana än i trafiken. Motorcykeln är bara ett materiellt ting i slutändan oavsett om försäkringsbolaget eller jag själv står för kostnaderna. Se bara till att skaffa en extra olycksfallsförsäkring. Det kan vara bra att ha.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top