Vad säger försäkringsbolagen om att jag som har tungt kort (obegränsad) kör en hoj som är reggad 25kw?
Det närmaste vi kan gissa är mellan 100kr och 6000kr/månad, ring runt och kolla, det är det enda vettiga, eftersom det är så många olika saker som spelar in.
Vad säger försäkringsbolagen om att jag som har tungt kort (obegränsad) kör en hoj som är reggad 25kw?
Ja, och ålder på hojen, typ av hoj, hur länge du har haft körkort, hur du förvarar hojen, om du kör i skyddsutrustning och tidigare olyckor (=skadefria år). Men sen verkar ju bolagen likförbannat ha tärning när dom räknar fram priserna. Jag har träffat folk som har haft likadana hojar som mig, varit äldre å bott i villaförorter, men ändå haft högre premie än mig. När jag böt från Gixxer 750 -98 till en -99'a så hade den högre premie, trots att hojarna sånär som på färgen är identiska.Man räknar vell med vikt, effekt, zon, och ålder, Jag kollade på Folksams hemsida och blev inte glad.
Det du däremot kan göra är att ringa runt och ha tur. Säga att du vill försäkra din MC och ge han regnummret + personnummer som du ska försäkra på. Så om han är lat/inkompetent så kollar han inte upp den ostrypta effekten och då får du den 25 kws premien.
Har hört flera som har kommit undan genom detta "misstag" men försäkringsbolagen ringer ofta och säger då att du får ha den premien i ett år eftersom misstaget ligger hos dem.
Detta hände nyss mig men jag sabbade det.
Jag ringde runt till olika försäkringsbolag och kollade upp premier. På folksam så hade jag fått ett pris på 4600 kr/helår helförsäkring. Då var jag dum nog att fråga om dom försäkrade utifrån ursprungseffekten eller registrerade effekten. Killen som jobbade sa att han hade glömt bort att skriva in ursprungseffekten. Det visade sig att jag skulle få en premie på 7600/helår halvförsäkring.
Hade jag fått betala 4600 för helförsäkring utifall han inte kollade upp ursprungseffekten utan skrev på 25? Har dom rätt att ändra avtalet?
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|