Försäkring på Mcn

ulff

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Yamaha
Vad rekommenderar ni för MC-försäkring, som även gäller utomlands?
Vet någon något om Svedea.se försäkring? Tillgänglighet? Service etc

ulff

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Yamaha
Glömde att säga att det gäller en Yamaha Virago 1100

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Vi har Svedea på fruns. vart en skada nu i somras då hon övningskörde. Lämnade i i höstas för att fixa, inga problem alls. Alla försäkringar gäller utomlands, iaf i Europa. Kallas Grönt Kort och är tydligen ett samarbete mellan olika försäkringsbolag som visar att hojen /fordonet är försäkrat (trafiksförsäkring) i sitt hemland.

ulff

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Yamaha
Svedea verkar inte ha något samarbete med SOS- international?
Eller hur kontakt om skada utomlands?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Använder själv Svedeas motorförsäkring.. började med att jag ringde runt till olika f-bolag. Såg senare en annons på nätet om att compricer.se. Ringer upp compricer och frågor om de tar någon kostnad av mig för samtalet eller så. Inte det svarade han jag pratade med. Han sökte den billigaste försäkringen åt mig via sin dator efter mina behov, dvs typ av försäkring, hoj, ålder och vart jag bodde, allt gick på 20sek. Då fick han upp på sin dator att Svedea var lämpligast för mig. Jag bugade och tackade och den biten var klar :)

Så mitt tips är att ringa compricer, 08 - 5000 2000 öppet mån-fre 9-18

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Har haft Svedea på min ena hoj sedan förra sommaren. Deras skadereglering har jag inte testat på (peppar peppar) men servicen jag fick när jag ringde och frågade om vilkor och premie/självrisker var bra. Dom svarade snabbt och personen jag pratade med var kunnig.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Använder själv Svedeas motorförsäkring.. började med att jag ringde runt till olika f-bolag. Såg senare en annons på nätet om att compricer.se. Ringer upp compricer och frågor om de tar någon kostnad av mig för samtalet eller så. Inte det svarade han jag pratade med. Han sökte den billigaste försäkringen åt mig via sin dator efter mina behov, dvs typ av försäkring, hoj, ålder och vart jag bodde, allt gick på 20sek. Då fick han upp på sin dator att Svedea var lämpligast för mig. Jag bugade och tackade och den biten var klar :)

Så mitt tips är att ringa compricer, 08 - 5000 2000 öppet mån-fre 9-18

Jaha vi slänger in lite smygreklam för compricer. Nu är det ju så att alla f.bolag inte finns med hos Compricer vilket innebär att priserna kan bli missvisande hos dom. Men jag tvekar inte en sek på att Svedea eller bilsport & MC är billigaste på MC-försäkring. Det är min övertygelse att Svedea bara jagar marknadsandelar och tummar en hel del på lönsamheten.

I bilsport & MC:s villkor står det bl.a. det här att läsa om man har tänkt sig lite längre utlandssemester med hojen: "Mc:n får inte användas utomlands mer än högst sex veckor per år."

Mitt råd är stirra er inte blinda på enbart premien. När ni väl drabbas av en skada kan det vara bra och veta vad som gäller.

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Jag tecknade en försäkring hos Svedia på min cbr 1000 f -88. Ordnentlig prisskillnad mellan Bilsport-mc och Svedia, ca 3800kr helförs/helår på Bilsport-mc
1600kr med plusförs hos Svedia.
Så valet var inte svårt. :rock:rock

muran

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2013
Hoj
CBR 1000F -87 (Letar 1000RR)
Jag tecknade en försäkring hos Svedia på min cbr 1000 f -88. Ordnentlig prisskillnad mellan Bilsport-mc och Svedia, ca 3800kr helförs/helår på Bilsport-mc
1600kr med plusförs hos Svedia.
Så valet var inte svårt. :rock:rock

Då hade du fel försäkring på Bilsport-mc. Din hoj är så pass gammal att du skulle haft den veteranförsäkrad hos bilsport, då hade du fått det för ca 1500kr per år. Med det sagt, så är Svedea ändå ca 120kr billigare om man jämför likvärdig försäkring.
Vill du komma ner ännu mer i försäkring så kan du teckna en entusiastförsäkring via MHRF (MotorHistoriska Riksförbundet). Då hamnar du på ca 1100kr inklusive medlemsavgift i förening (krävs) under första året, och ca 550kr/år för nästkommande år. De har dock vissa specialkrav, t.ex. att det inte får användas som bruksfordon till och från jobbet. Vilket gjorde att jag numera har min gamla CBR 1000F via Svedea, precis som du. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning