Försäkring på motard?

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
Har ett par frågor till er motardåkare.

Vad betalar ni i försäkring och vad är den försäkrad som?

Offroadförsäkrar alla sina motarder? Ser att bilsport&mc har ålder 24+ om du ska offroadförsäkra. (mitt problem)

Finns det andra bolag som har "offroadförsäkring"? Notera citationstecken :p

Finns det någon som kör med halvförsäkring eller endast trafik? Rånrisken har jag hört ska vara hög likaså självrisken vid vagnskada, kan det vara vettigt och endast ha halv?

Enlighten me! :Bugar:Bugar

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Folksam har bra försäkring.
Är 26 bor i centrala Göteborg och pyntar 4200hel/hel för min KTM 660 av årsmodell 2005.
Folksams SMC försäkring.

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Pyntar ca. 5500 år / halvförsäkring med SMC rabatt offroadförsäkring hos Bilsport Mc

23 år, fyller 24 i vinter

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
kolla med salus ansvar och andra mindre bolag. brukar vara billigare samt att jag personligen har fått jävligt mkt bättre service där än hos if som vi har alla andra grejer hos i familjen...

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
ok tack ni kastade ljus i tunneln för mig. Alla bolag verkar syssla med offroadförsäkring, trodde det bara var bilsport&mc, och även de som säger att man måste vara 24+ har försäkrat mister RobinS' KTM trots att han saknar lite tid till han fyller den magiska gränsen. Man är ju så mycket mognare när man är 24 än 23!! ironi till max

Tack igen!

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
kolla med salus ansvar och andra mindre bolag. brukar vara billigare samt att jag personligen har fått jävligt mkt bättre service där än hos if som vi har alla andra grejer hos i familjen...

kan ju verkligen tipsa om salus ansvar alltså... Jag gjorde så att jag ringde insplanet.com (dem letar upp den billigast med vettiga villkor åt dig, gratis).

Är 21, bor strax utanför stockholm. Bilsport-mc skulle haft 16k/halv-F/år.

Hos salus ansvar kommer jag ända ner till 8.5k/halv-F/år :yoparty

Helförsäkra lär ju bli jävligt dyrt om du, som jag, är under 24.

även de som säger att man måste vara 24+ har försäkrat mister RobinS' KTM trots att han saknar lite tid till han fyller den magiska gränsen. Man är ju så mycket mognare när man är 24 än 23!! ironi till max
Du kan fixa den försäkringen året du fyller 24.. Du behöver inte vänta tills du fyllt utan bara till samma år

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
kan ju verkligen tipsa om salus ansvar alltså... Jag gjorde så att jag ringde insplanet.com (dem letar upp den billigast med vettiga villkor åt dig, gratis).

Är 21, bor strax utanför stockholm. Bilsport-mc skulle haft 16k/halv-F/år.

Hos salus ansvar kommer jag ända ner till 8.5k/halv-F/år :yoparty

Helförsäkra lär ju bli jävligt dyrt om du, som jag, är under 24.

Du kan fixa den försäkringen året du fyller 24.. Du behöver inte vänta tills du fyllt utan bara till samma år

min husa kostade knappt 3k hel/hel. 18 år i göteborg.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Folksam 290.- / månaden påställd/helförsäkring och 39.- / månaden avställd :tummenupp

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
min husa kostade knappt 3k hel/hel. 18 år i göteborg.

mellanklass.... och sen beror det antagligen på var i göteborg du bor. Om du bor mitt i stan eller lite utanför osv.

Dessutom är väl husan regristrerad på t.om. mindre effekt än mellanklass? Vilket jag skulle kunna tänka mig dem mindre bolagen inte riktigt har koll på hur det egentligen står till.

Trots det låter det faktiskt väldigt lite för hel :) Kul att du fick ihop det så billigt. Just nu känns det som jag betalar mest för min försäkring i den här tråden :gnissla

M_LILJA

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Hoj
Ducati 996-00, Ducati Hypermotard-08såld, Husaberg FS 650-04, Husaberg FE 550-07såld, KTM 380 SX-02KTM 300 EXC-11
Husa 650-04

Husa 650-04 ca 1600kr/år halvförsäkring på länsförsäkringar, 35år bor 4 mil norr om GBG i skogen vid en åker.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
mellanklass.... och sen beror det antagligen på var i göteborg du bor. Om du bor mitt i stan eller lite utanför osv.

Dessutom är väl husan regristrerad på t.om. mindre effekt än mellanklass? Vilket jag skulle kunna tänka mig dem mindre bolagen inte riktigt har koll på hur det egentligen står till.

Trots det låter det faktiskt väldigt lite för hel :) Kul att du fick ihop det så billigt. Just nu känns det som jag betalar mest för min försäkring i den här tråden :gnissla

ja visst är det så. den är regad på 6kW och ja jag bor en bit utanför stan, men tror inte det spelar skiljer så mkt, min moppe gick ner typ 100 spänn när jag flyttade, och bodde mitt på hisingen innan.

men med tanke på att jävligt många motarder har en tendens att antingen försvinna eller dö så har andra bolag lite annan syn.

if ville inte ens ha den. bruden på trygg hansa frågade om jag satt ner, 34k eller nåt skulle dom ha. samma sak hos typ alla stora bolag.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
spelar fetingroll var du bor i alla fall kan jag säga... Killen jag snackade med på insplanet.com berättade att han hade försäkrat en "likadan ktm" åt någon som var 27år som däremot bodde mitt inne i city med hojen. Kostade honom tre gånger så mkt som mig.. dock var det hel :p

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Mig fråga dom om det va en scooter eller lätt motorcykel :gnissla

#Mange#

softa ner och ta en kräfta för fan!!
Gick med
18 Sep 2009
Hoj
08 KTM Duke 690
Jag har en KTM Duke 690 -08 ringde runt till 8st olika bolag. Fick svar på allt mellan 25000:- till 40000:- helförsäkring pga min låga ålder samnt att jag bor i Stockholm. Ringde sedan till BilsportMc och fick offroadförsäkra den med hel för 7100:- året

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln