Försäkring på ny ER6?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Pratade precis med folksksam om försäkring på en ny er6, eftersom jag inte hade ett regnr ville hon veta tjänstevikten samt effekten på moppen. Märkligt nog fick jag en försäkringspremie som var betydligt dyrare än min gamla CBR600F???
Finns det någon kring min ålder (27) här i tokholmstrakten som äger en er6 som vill dela med sig av sina försäkringskostnad? Det känns inte rimligt att en såpass ny hoj och vanlig hoj ska kosta 14tusen i halvförsäkring...

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Som sagt, kolla med bilsport och mc, klart billigast.

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Hoj
660-04
det är väl just det som gör den dyr, att den är helt ny? bilsport och mc är bara billiga om man har ett låst garage att förvara den i varje natt:mad:

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
bilsport mc är definitivt inte billigast för mig och försäkring av min gamla moppe. helårsförsäkring kanske dem är billigast men nu har jag avställningsbart hos folsam och i och med att jag inte kör hela året blir det billigast så.

kan ha något att göra med att jag bor i stan och inte har garage dvs inga 25+ försäkringar eller annat fördelaktigt är aktuellt

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Bilsport vart överlägset mycket billigare, 12tusen ska de ha för helförsäkring på hojen, utan krav på att jag har ett koskinn på mig 24/7. intressant nog kostade en Monster 695 lika mycket... Fan, nu vart det svårt... Jag som egentligen skulle handla bil xD

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Vad är det för konstigt med att du får högre premie på en 17 år nyare hoj? :va I synnerhet som den väl är både starkare och lättare än din gamla.

Eh va, nu tror jag du är ute i grönbetet och motorcyklar. ER6'an väger förvisso makalösa 4kg mindre i tjänstevikt, men den är betydligt slöare än hondan. ER6an är dessutom betydligt vanligare på våra vägar.
När jag jämförde priset så jämförde jag självfallet trafikförsäkringspremien, vem halvförsäkrar en cbr600f från 93 lixom?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eh va, nu tror jag du är ute i grönbetet och motorcyklar. ER6'an väger förvisso makalösa 4kg mindre i tjänstevikt, men den är betydligt slöare än hondan. ER6an är dessutom betydligt vanligare på våra vägar.
När jag jämförde priset så jämförde jag självfallet trafikförsäkringspremien, vem halvförsäkrar en cbr600f från 93 lixom?
Vad har vanligheten med försäkringspremien att göra? R1'or är väl bland dom vanligaste litersporthojarna, och bland dom dyraste att försäkra dessutom. Fortfarande så kostar det mer att välta en ER6'a på parkeringen (säg repad tank, lite plast å nån fotpinne) än om en CBR600F från -93 blir stulen och dom får lösa in den.

Jag hade en CB750 -81 helförsäkrad, det kostade 1300:-/år och var billigare än att trafikförsäkra den nån annanstans :tungan

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Bjuder kawasaki fortfarande på ett års vagnskadeförsäkring på nya er6'or? Det gör ju en hel del på premien eftersom du då bara behöver halvförsäkring. :)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Vad har vanligheten med försäkringspremien att göra? R1'or är väl bland dom vanligaste litersporthojarna, och bland dom dyraste att försäkra dessutom. Fortfarande så kostar det mer att välta en ER6'a på parkeringen (säg repad tank, lite plast å nån fotpinne) än om en CBR600F från -93 blir stulen och dom får lösa in den.

Jag hade en CB750 -81 helförsäkrad, det kostade 1300:-/år och var billigare än att trafikförsäkra den nån annanstans :tungan

Vanligheten med hojen har väldigt mycket med försäkringspremien att göra, om 1000pers äger en hoj och 100 utav dessa krashar så är det en dyr historia för försäkringsbolagen att lämna försäkringar på den hojen, således skjuter premien iväg. om du har 100 000 utav en modell på vägen och 100 utav dessa krashar är historien en hel annan.
Problemet med R1'an är väl att alla som äger en tror att de per automatik är Rossi eller superman... Er6'an är väl lite som MC världens motsvarighet till en Volvo V70 2.5T, if you get my picture.

Som jag sa så jämförde jag bara trafikförsäkringsdelen på er6'an med min CBR. 1300kr/år låter som en klassikerförsäkring :rolleyes:

Bjuder kawasaki fortfarande på ett års vagnskadeförsäkring på nya er6'or? Det gör ju en hel del på premien eftersom du då bara behöver halvförsäkring. :)

Intressant, hittar inte den infon på Kawas hemsida någonstans, men det skulle spara mig 4tusen första året :tummenupp

Varför håller jag på och tittar på MC när jag behöver en bil för :huvet

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
CB1000RA TT600RE

Kawasakis 1-års vagnskada togs bort vid förra årsskiftet. Tror att Suzuki fortfarande kör med detta, i alla fall gjorde de det under 2010.

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Pratade precis med folksksam om försäkring på en ny er6, eftersom jag inte hade ett regnr ville hon veta tjänstevikten samt effekten på moppen. Märkligt nog fick jag en försäkringspremie som var betydligt dyrare än min gamla CBR600F???
Finns det någon kring min ålder (27) här i tokholmstrakten som äger en er6 som vill dela med sig av sina försäkringskostnad? Det känns inte rimligt att en såpass ny hoj och vanlig hoj ska kosta 14tusen i halvförsäkring...

Har inte läst igenom alla inlägg som har skrivits här på tråden men jag äger en er6:a från -06 som jag betalar 2200kr om året för och då är det en helförsäkring. Jag är 26 år gammal och bor i Nyköping. Försäkringsbolaget är Vesta (Nordeas försäkringsbolag). Jag har även min ZX10:a från -08 försäkrad där för ca 6000kr helåret dock bara trafikförsäkrad.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Har inte läst igenom alla inlägg som har skrivits här på tråden men jag äger en er6:a från -06 som jag betalar 2200kr om året för och då är det en helförsäkring. Jag är 26 år gammal och bor i Nyköping. Försäkringsbolaget är Vesta (Nordeas försäkringsbolag). Jag har även min ZX10:a från -08 försäkrad där för ca 6000kr helåret dock bara trafikförsäkrad.

Oj :näsblod
Det var lite skillnad på premierna, ska nog slå Vesta en pling tror jag :p Tack för infon!

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
jag skulle valt bilsport&mc alla gånger, men det varierar nog en del hojarna emellan.

blev nyfiken själv o ringde folksam, 22k+ ville de ha för att försäkra min(året runt och avställningsbart). hos bilsport&mc betalar jag 13k för året runt.

edit: ringde bilsport o mc o lyckades sänka kostnaden med ytterligare 700:- :D så idag e jag glad.

Last edited:

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
eftersom jag bara är 19 så står min ER-6 2007 igenom farsan på bilsport & mc... Betalar 4400 helförsäkring helår. Bas heter den och då får vem som helst köra den, men biligare blir det ju om du är senior (men du kanske inte är ifrån medeltiden ;) Helt okey pris tycker jag, skulle kosta 11000 på mig tror jag :p

leifdaman

leifdaman
Gick med
29 Oct 2010
Hoj
NY 2009 kawasaki z1000 ABS vit/silver
Tacksam om du kan förklara detta, så jag har en chans att förstå??

min kawasaki z1000 2009 ABS

när jag ringde bilsport och mc och kollade försäkring så fick jag 30+ försäkring och jag hamnade på helårsförsäkring på 8600 ungefär.

ringde trygg hansa, tex dom skulle ha 24 helårs

när jag frågade bilsport och mc varför dom var billiga var svaret. trygg hansa går endast på ålder på mig(33) 125hk och 230kg vikt på mc,n årsmodell. 2009

bilsport gick på dom saker med men, jämförde med hur många olyckor den typ av mc varit med om. som jag tolka det så krashar inte så många kawa z1000 som kanske tex ngn supersport, enda svaret jag kan ge. hoppas d hjälpte

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Det går inte att bara säga att visst bolag är billigare än det andra, det skiljer sjukt
mycket från fall till fall.
Ett bra exempel är min hoj. När jag skulle försäkra den ringde jag först till bilsport & mc.
De ville ha över 30 000 för helförsäkring per år.
Jag ringde massa andra och till slut Dina försäkringar som jag aldrig hört om tidigare.
De ville ha 2 500 för helförsäkring per år.

Summering: Ring runt. Hoppas du hittar något billigare för det låter lite dyrt med 14 000.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept