Försäkring till mc utan Körkort

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Nån som vet vad som gäller om man inte har körkort och vill helförsäkra mc, fick svar att jag inte kunde få helförsäkring av If???

Hej!

Eftersom att du inte har något körkort ännu så skulle vi endast kunna erbjuda en trafikförsäkring för hojen.

Vänliga hälsningar

If

Last edited:
Jo men stora risker att köpa relativt ny hoj utan helförsäkring vilket jag inte är beredd att göra, stöld mm.

Självklart kan man helförsäkra en hoj utan körkort. Hur många köper inte hoj innan de har själva körkortet?
Ring vidare, jag har själv väldigt bra erfarenhet av Folksam.

Klart du kan helförsäkra. Det gjorde jag.
(Fast inte på IF eftersom de ville ha 90.000/år..)

fungerade för mig på trygghansa. Jag hade hoj 3 månader innan jag hade kort. Man måste väl försäkra när man skall ut och övningsköra med sina saker. På Trygghansa frågade de inte ens hur länge jag hade haft kortet. Så uppge inte det

Jag kan väl ( i onödan ) ytterligare spä på om att jag utan problem helförsäkrade min Ducati utan KK hos Trygg-Hansa. De var ointresserade av ev körkortsinnehav och det blev inte billigare med KK.

jag har if och helförsäkring utan kort. Personen du pratade måste ha slagit sig eller något. Betalar för övrig 5000 kr om året för helförsäkringen.

sen när e det nytt att personerna på försäkringsbolag e helt sjuka, dom kan och förstår inget, man får 20 olika svar av 20 olika personer..........ring en annan dag svarar nån annan så kommer du kunna försäkra =)

verkar som if är extra förvirrade, för ett tag sen ringde polaren dit ville ha en garageförsäkring, då var han tvungen att teckna en halvförsäkring först för att ändra till garageförsäkring nästa dag ? gick inte annars enligt personen, nästa dag ringer jag på min hoj, hej jag skulle vilja ha en garageförsäkring svar: visst inga problem.

för övrigt i samma samtal fick polaren reda på om han byta från trafikförsäkring till halvförsäkring skulle det kosta honom mindre i månaden. =)

Last edited:
ja det e bara o fortsätta ringa, försbolag kan va helt ute o cykla ibland, speciellt if... ta ett annat bolag!

Kollat på en BMW f650 Funduro från 1998 och fick 2700/helår/helförs på IF märkesförsäkring BMW... Bra pris må jag säga. Jag har heller inget mckort, anledningen att IF blir så billiga på deras märkesförsäkringar var enligt telefonisten att de går efter hur längeman haft B-kort och inte A... lite luddigt men billigt var det i alla fall.

Klart ni KAN helförsäkra om ni vill.

Men försäkringen gäller likförbannat inte om en person utan körkort som haft tillgång till hojen (ej stulit) den kört den olyckstillfället.

Har ringt runt en del bolag idag och frågat pris, hann med 4stycken (som var öppna ikväll) och 1 av dem frågade när jag tagit kort, som jag precis har börjat ta.. halv känns ju viktigast ändå :)

även gubbar tar kort, blir ju 30 om drygt en månad ;)

Klart ni KAN helförsäkra om ni vill.

Men försäkringen gäller likförbannat inte om en person utan körkort som haft tillgång till hojen (ej stulit) den kört den olyckstillfället.

Oooooh... den får du gärna visa papper på...
Klart försäkringen gäller även om du inte har körkort så länge du
övningskör... Annars så skulle man ju behöva skenförsäkra för
att få övningsköra sin egna hoj...
Så det tvivlar jag starkt på..

jag fick försäkra min hoj på en massa bolag fast jag inte hade körkort.....
helförsäkrat... sa att jag skulle övningsköra på den
if, folksam och saluansvar är de jag kommer ihåg!!

samma här, hade också if helförsäkring när jag övningskörde ( och fortfarande, har bara haft if, dom har varit billigast genomgående hittills )

Självklart kan man helförsäkra en hoj utan körkort. Hur många köper inte hoj innan de har själva körkortet?
Ring vidare, jag har själv väldigt bra erfarenhet av Folksam.

tänkte samma sak, samt att min far halvförsäkrar syrrans CBR utan att ha A kortet själv.

ring till folksam.. jag hade inga problem att försäkra min där utan körkort

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back