Försäkring Triumph Daytona 675

Saltgurkan

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Hej!

Jag är 27år och fick ett nytt försäkringsbrev från If häromdagen där det står att jag ska betala den högsta försäkringspremien, vilket jag ska göra om man har en Sporthoj som är till 3 år gammal, därefter får man en lägre premie.

Nu är det så att jag har en -06:a (maj) och då har den ju påbörjat sitt 4:e år i maj. Borde jag inte då få den lägre premien?
Tydligen inte. När jag ringde till If och frågade så säger de att de börjar räkna från noll, alltså första året är år noll andra året är år ett osv.

Låter lite mystiskt. Är det någon som har varit med om detta. Någon som har en Daytona 675 -06?

Här kan ni se de olika premierna: http://johansmc.se/Forsakring.htm


Tacksam för svar
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det räknas ifrån huvudförfallodagen. Om hffd är före den dag då hojen passerat 3 år (när den alltså är inne på början av sitt fjärde år) så ges ingen rabatt.

Egentligen inte konstigt, men blir lite fel när hffd ligger veckan innan hojens födelsedag.

Utan att nån säger att jag sagt det här, gör ett ägarbyte och teckna om den. Då blir det ny hffd, och rabatt ges automatiskt i om det är 3 år som gäller.

Var noga med att dubbelkolla att det är som du säger bara, annars blir det ett jäkla meck i onödan!
 

Saltgurkan

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Borde det inte egentligen bara då vara att inte betala på hffd (så hojen ställs av), vänta ett par dagar och sedan teckna en ny försäkring? Hojen är 3 år precis den dagen som hffd är.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Borde det inte egentligen bara då vara att inte betala på hffd (så hojen ställs av), vänta ett par dagar och sedan teckna en ny försäkring? Hojen är 3 år precis den dagen som hffd är.

Den ställs intre av för att du inte betalar. däremot får du snart en faktura från trafikförsäkrings föreningen på 105:- / dag.

Ingen bra idé alltså!¨
 

Saltgurkan

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
Den ställs intre av för att du inte betalar. däremot får du snart en faktura från trafikförsäkrings föreningen på 105:- / dag.

Ingen bra idé alltså!¨
Damn!
Ringde till If idag igen .. De säger att ställer jag på hojen år 2010 då får jag en lägre premie pga ålder på hojen.. så detta (2009) året ut gäller den högsta premien! Spelade tydligen ingen roll om jag ställer av eller på hojen, ändrar ägare eller så!
A, ja.. hade varit skönt med lite lägre premie nu när de har höjt också..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Damn!
Ringde till If idag igen .. De säger att ställer jag på hojen år 2010 då får jag en lägre premie pga ålder på hojen.. så detta (2009) året ut gäller den högsta premien! Spelade tydligen ingen roll om jag ställer av eller på hojen, ändrar ägare eller så!
A, ja.. hade varit skönt med lite lägre premie nu när de har höjt också..

I så fall är den inte så gammal som du sa. Räknar du från 1 direkt eller? Det måste ju ha gått ett år för att den ska vara ett år gammal u know.

Om den har rätt ålder så ljuger kc för dig, ett ägarbyte nollar allt och ger ny huvudförfallodag för den nya ägaren. Så gäller rabatten vid viss tidpunkt så är det så!
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Får man fråga hur mycket du fick pröjsa i försäkring på den?
 

Saltgurkan

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-06 Triumph Daytona 675
I så fall är den inte så gammal som du sa. Räknar du från 1 direkt eller? Det måste ju ha gått ett år för att den ska vara ett år gammal u know.

Om den har rätt ålder så ljuger kc för dig, ett ägarbyte nollar allt och ger ny huvudförfallodag för den nya ägaren. Så gäller rabatten vid viss tidpunkt så är det så!

Den är tre år.. 2006-2007 = 1 år, 2007-2008 = 2 år, 2008-2009 = 3 år. Men If räknar hela år, från januari till januari.

Så när jag köpte hojen i maj -06 så räknas inte detta som ett år till maj -07 utan ett år från januari -07 till januari -08.

Snackade med en kille här på SH som också trodde att han skulle få lägre premie först men samma sak verkar gälla alla tyvärr. =(

Får man fråga hur mycket du fick pröjsa i försäkring på den?

Här finns de olika premierna: http://johansmc.se/Forsakring.htm

Jag ligger på 15937 kr.
 
Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Man får alltså billigare försäkring efter 3 år om man inte har orsakat några skador?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man får alltså billigare försäkring efter 3 år om man inte har orsakat några skador?

Har haft min motorcykel försäkrad sedan 2003 hos IF och premien är högre idag än då och jag är över 30 år gammal. Aldrig orsakat någon olycka eller drabbats av skadegörelse eller stöld av motorcykeln på alla år.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top