Hej allihopa. Jag är en 23-årig kille som har köpt mig en Ducati Monster 696 som jag nu måste försäkra. Jag har alltså inte fyllt 24 och har därför inte tagit mitt körkort än, vilket jag planerat att göra i sommar då jag fyller år. Men jag måste försöka motorcykeln redan nu då den står i mina föräldrars garage och jag inte vill riskera att den blir snodd. Motorcykeln är för tillfället skriven på mig, men då dom flesta försäkringsbolag kräver att man har körkort för att få teckna en försäkring så undrar jag nu hur jag ska göra.
Ska jag skriva över den på min pappa och låta han försäkra den så länge? Skulle detta räknas som skenförsäkring, då det är tänkt att jag ska övningsköra på hojen? Den kan inte stå oförsäkrad fram till mitten av sommaren. Har svårt att se hur dom skulle kunna anmäla mig för skenförsäkran om jag inte ens har körkort....
Ska jag skriva över den på min pappa och låta han försäkra den så länge? Skulle detta räknas som skenförsäkring, då det är tänkt att jag ska övningsköra på hojen? Den kan inte stå oförsäkrad fram till mitten av sommaren. Har svårt att se hur dom skulle kunna anmäla mig för skenförsäkran om jag inte ens har körkort....